Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav bryggapa » onsdag 2015-10-21 15:01

Här beskriver jag hur jag modifierat min Hendi 35000W induktionshäll (av den typen som har ett vred som man ställer in effekten med) för att kunna styra den med en extern termostat (eller vad man nu vill).

Att bara bryta strömmen till hällen är inte en bra idé, eftersom då bryts även strömmen till fläkten, som annars fortsätter att gå en stund om man stänger av den med vredet.

Jag är långt ifrån först med denna modifikation. Det mesta har jag tagit härifrån:
http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=12958
En tråd på ett tyskt hembryggarforum. Dock har jag gjort några förbättringar till lösningen som beskrivs där.

Man behöver:
* En JST-XH 5polig förlängningssladd
* En 3,5mm stereohona för panelmontering
* ca 4dm kabel med två ledare
* Lödutrustning, tejp, krympslang, buntband

Fördelarna med den lösningen som presenteras här, är att inga oåterställbara modifikationer görs på hällen och att om man inte anslutit en 3,5mm kontakt (från den externa styrningen), så fungerar hällen som vanligt.

Bild
Först måste man öppna hällen. Skruva ur de markerade skruvarna (notera att jag ställt plattan på högkant endast för fotografering, plattan bör ligga 'upp och ner' när man skruvar).

Bild
Bottenplattan går sedan att lyfta och vända åt sidan.

Bild
Närbild på potentiometern. Kontakten som ansluter potten till kortet är en 5 polig JST-XH. Dessa används bla inom RC, så det är lätt att hitta på eBay billigt från Kina sök på "JST XH extension 4S" (4S betyder 4 batterier i serie och bör då bli en 5 polig kontakt, de används för laddning av LiPo batterier).

Pinouten på kontakten (vänster till höger) är:
* 5v matningsspänning (in), det är denna som ska brytas för extern styrning
* pwr från potten (ut), ~5v för 0W till ~0v för 3500W
* av/på (ut), 5v när plattan är på, 0v när plattan är av
* gnd (in)

Man bryter matningen istället för av/på linan, för om man studerar hur brytaren på potten fungerar, så gör den likadant.

Bild
Bilden är stulen rätt från det tyska forumet. 'Überbrücken' betyder 'överbryggas', d.v.s. dessa två poler ska lödas ihop med en kort bit ledare. De andra två polerna är där vi ansluter kabeln vi får från potten.

Bild
Här har jag bryggat de två polerna, lött fast min kabel i de två andra polerna och dragit över en bit krympslang som skydd. Jag har även gjort en knut på kabeln som dragavlastning, samt bakom knuten tråcklat på två lager av krympslang (för att skydda kabeln mot skavning).

Bild
Här är stereohonan monterad i ett befintligt hål bak på hällen. Hålet är dock för stort, så man behöver en bricka. Man kan också se att jag slagit knut på kabeln på 'insidan'.

Bild
Andra änden av kabeln löder jag ihop med den avknipsade sladden på JST-XH förlängningssladden, krymplsang för att isolera lödningarna. Det råkade visa sig att det var den röda sladden som skulle klippas. Lätt att hitta :)

Bild
Tillsist är det bara lite tejp och buntband, för att se till att det inte blir något 'skrammel'. Jag tänkte först använda aluminiumtejp, eftersom jag är lite småkär i den, men blev nojjig och ville inte ha några kortisar om det blev en tejpbit hängandes någonstans, så det fick bli packtejp istället.

Bild
Tillbaka med bottenplåten och skruvarna och det är klart.

Nu kan man ansluta en 3,5mm plugg där bak och när man gör det så går inte plattan igång när man vrider på potten. Man måste kortsluta 'toppen' och mittenringen på kontakten först. När man gör det så går plattan igång på den inställda effekten (på potten).
Det lämpar sig alltså väl att ansluta toppen och mitten ringen direkt till värmereläet på en STC-1000.
Notera dock att man inte bör använda PID styrning eller PWM eller liknande för den här modifikationen. Det här fungerar precis som av/på direkt på plattan och jag tror man bör försöka att slå av/på så sällan man kan. Pratar vi periodtid, så är det kanske i storleksordningen minuter snarare än sekunder.

Frågor på det?
Senast redigerad av bryggapa torsdag 2015-10-22 08:13, redigerad totalt 2 gånger.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » onsdag 2015-10-21 16:33

Nope! Allt är kristallklart nu. :D
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav bryggapa » onsdag 2015-10-21 18:08

Gött!
Ang. din plan att montera in STC:n i fronten, så är det säkert fullt görbart, men jag skulle nog ändå råda dig till att överväga om det inte är acceptabelt med att ha den utanför.
Induktionshällar skrämmer mig litegrann och jag skulle inte ha gjort den här modifikationen om inte jag visste att andra redan gjort den innan med gott resultat.
Det är rätt kraftiga magnetfält och skit som studsar runt därinne...

Med det sagt, så funderar jag ändå på att kanske försöka mig på en mod till på hällen. Jag hatar verkligen apparater med sladd som dinglar efter den när man ska flytta på den, så nu lurar jag på om det inte skulle gå att sätta dit en kontakt istället där sladden kommer ut. Den måste ju klara 16A och inte vara för stor, så det lutar åt en Neutrik PowerCON... Det borde ju vara en rätt enkel sak att fixa om bara kontakten passar i hålet.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » onsdag 2015-10-21 19:01

Äsch, lite magnetism har väl ingen dött av. :P :roll:
Kanske att man kan skärma av den lite för säkerhets skull, hur mycket kylning behöver den egentligen? Skulle det funka att sätta den i en skärmad inbyggnadslåda? Inuti Hendin alltså.
Powercon var en bra idé, jag hatar också lösa sladdar. Det är därför jag vill bygga in hela paketet och bara ha ett uttag till tempgivaren. Tror det kommer att bli smutt att se både temperatur och effekt direkt på hällen.
På tal om det så funderar jag på att flytta displayen för effekten till fronten också, min kastrull skymmer den nu. Såg du om det var en lös display eller sitter den på ett större kretskort?
EDIT: Såg nu när jag tittade på bilderna igen att det borde funka att flytta displayen.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Hjulbult » onsdag 2015-10-21 20:01

Magiskt Mats!

Jag har varit på tok för rädd för att ge mig på detta men din guide är tydligare än vad jag lyckades tråckla mig fram till på det där tyska forumet tidigare.

Får se om jag vågar ge mig på det nu, får nog ändå konsultera några automationsingenjörer på jobb först. 16A skall man ha respekt för även om man här bara laborerar med styrströmmarna som jag förstår det.

1000 Tack för guiden :-)

MVH
//NJN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: måndag 2014-08-11 10:31

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » onsdag 2015-10-21 20:37

Jo verkligen tack! Inte bara för det här utan även för det fantastiska jobbet med STC:n!!!

Inte för att det här med att bygga om Hendin är rymdteknologi direkt men det känns alltid skönt när folk som vet vad dom håller på med provar först. :wink:
Jag kommer förmodligen att göra lite mer destruktiva mods men i princip så är inkopplingen likadan fast med en brytare istället för stereohonan. Får se om jag orkar krångla till det med styrning för extern doppvärmare och pump också. Då slår jag ju två flugor i en smäll, jag får alla dessa kontakter och knappar alla seriösa bryggverk har och som prylbögen i mig verkligen vill ha och ändå blir det inte mer disk! :lol:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Hjulbult » torsdag 2015-10-22 14:42

Hallå!

Nu har jag läst guiden lite mera ingående och då kom en fundering upp. Angående "3,5mm stereohona för panelmontering" så lär sådana finnas i en väldans massa varianter. Jag gissar att idéen med att brygga två punkter är att den skall vara kortsluten då man inte har något hane ansluten och att man skall kunna nyttja tåtarna från en förlängningssladd till att kortsluta med då det finns en hane i uttaget?

Jag är inte så hemma på hur dessa 3,5mm uttag funkar, skulle du kunna ge en hint om var man beställer en likadan hona som på bilden?

Har man den i sin hand går det ju enkelt att mäta sig till vad som kortsluts då man sticker i en hane. genomför jag modifieringen så sätter jag nog en hondel i monteringslådan till STC-1000 enhelten också så man enkelt kan demontera kabeln.

I övrigt känns det som att detta är rätt basic nu då man fick det tydligt, kort och koncist presenterat och på ett språk man begriper (= EJ Tyska).

MVH
//NJN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: måndag 2014-08-11 10:31

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav bryggapa » torsdag 2015-10-22 15:39

Precis. När man bryggar de två polerna, så blir kontakten normalt sluten och därmed fungerar plattan som vanligt när man inte har någon plugg i.
När man stopper i en plugg, så blir den öppen och och man får alltså sluta mha pluggen man stoppar i när plattan ska gå.

Det finns väl lite olika varianter ja, men den här modellen är ganska vanlig:
http://www.electrokit.com/3-5mm-jack-stereo-chassie-pcb.43434
http://www.ebay.com/itm/5pcs-1-8-3-5mm-Female-Phono-Stereo-Panel-Phone-Jack-socket-screw-with-washer-/121447818464

Här är ett exempel på JST-XH sladden också:
http://www.ebay.com/itm/2pcs-JST-JST-XH-4S-Balance-Wire-Extension-Adapter-20CM-22AWG-/281687876376

Sedan kan det väl finnas en poäng i att beställa en sladd också:
http://www.ebay.com/itm/3-5mm-Stereo-Male-to-Male-Jack-Audio-Cable-Cord-for-DVD-MP4-PC-TV-Black-1-5-3-5M-/291423614421
Antingen kan du klippa sladden och ansluta tåtarna, eller använda en hona i andra änden också för att ansluta. Sätter du en hondel i andra änden är det ju samma poler som ska anslutas (du behöver inte brygga de andra två i den änden). Klipper du kabel måste du mäta upp vilken som går till spetsen på kontakten resp. mittenringen. Du kan inte 'mäta kortisen' eftersom det inte är kortis när pluggen sitter i :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Hjulbult » torsdag 2015-10-22 16:00

Sant, det blir pilligt att mäta med pluggen ur.

Precis den JST-XH du länkar beställde jag redan i förmiddags.

Beställer några hondelar och en sladd på en gång, tack för guidningen i denna djungel av 3,5mm uttag.

MVH
//NJN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: måndag 2014-08-11 10:31

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav assistredo » fredag 2015-10-23 02:26

bryggapa skrev:Pinouten på kontakten (vänster till höger) är:
* 5v matningsspänning (in), det är denna som ska brytas för extern styrning
* pwr från potten (ut), ~5v för 0W till ~0v för 3500W
* av/på (ut), 5v när plattan är på, 0v när plattan är av
* gnd (in)


Notera dock att man inte bör använda PID styrning eller PWM eller liknande för den här modifikationen. Det här fungerar precis som av/på direkt på plattan och jag tror man bör försöka att slå av/på så sällan man kan. Pratar vi periodtid, så är det kanske i storleksordningen minuter snarare än sekunder.

Frågor på det?


De där 5-0V är intressanta för att styra på något sätt kanske. Har du kollat med mätinstrument det här att 0 V ger full effekt och 5 V lägsta? Det känns ju mer logiskt för en dummy om det vore tvärtom. Hur skulle det se ut om man kollade med oscilloskop istället för "vanlig" voltmeter ?

Är det här man då ska koppla in en PID eller kanske en BCS (som använder 0-5V för kontroll)? Ska man då kanske ställa in att man kontrollerar kyla när man kontrollerar värme? Eller finns det SSR:er (för styrning av likström) som jobbar "tvärtom" (stänger av när PID:en slår på)?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav bryggapa » fredag 2015-10-23 07:25

Hmm... Jag tyckte också det kändes bakvänt. Jag har inte mätt själv, utan bara klistrat in info som kommit härifrån:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=70977
Men när jag tittar på kretskortet till potten ser det onekligen ut som att den går från noll till 5v när man vrider 'upp' potten (och det verkar ju som sagt mer logiskt också).

Man kan absolut använda det. En kille på det tyska forat lågpassfiltrerade en pwm signal och styrde plattan med.
Killen på elektronikforumet hade ju lite mer otur... Jag har själv inget behov av mer än av/på, så jag är inte så sugen på att 'laborera' mer med plattan.

Det man kan säga är att du bör nog avskilja induktionshällens elsystem och din styrning. Då blir man nog nästan tvungen att peta dit en liten mikropropp, som man kan prata digitalt med och använda optokopplare.

På elektronikforumet var jag lite inne på att bara använda optokopplare och skicka in en pwm signal och lågpassfiltrera efter optokopplaren. Men då måste man se till att använda optokopplare som klarar pwm frekvensen.

Edit: Aaaaargh!! Kan jag inte längre redigera första inlägget och ändra heller :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav assistredo » lördag 2015-10-24 01:16

Lite elektronikdummy är jag nog men ett SSR innehåller väl en optokopplare? Varför behövdes ett lågpassfilter och vilka frekvenser vill man ha bort?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav assistredo » lördag 2015-10-24 01:36

Ett intressant alternativ till Hendi för moddaren - styrenheten med poten är separat och inte inbyggd - verkar bara behövas att dra ut en kontakt om man vill ha något annat istället.

http://www.ggmgastro.com/se/kl-kochgera ... -rund.html
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Judgecc » lördag 2015-10-24 19:20

Underbart. @assistredo, @drake. Skulle ni kunna vara så vänliga att ta bilder på precis allt ni gör.. Jag förstår i stora drag operationerna. Men det finns en anledning till att jag svär vid ett stc bygge och ett braumeister köp. Har dock en 36liters patina o denna häll kvar i bryggeriet. Hade varit guld med denna mod för mindre batcher.. Tacksam om ni orkar med detta
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav sherlock » söndag 2015-10-25 09:17

Första posten på forat pga av denna intressanta tråd! Vad tror de som är mer elektronikkunniga än jag är om att styra 0-5V signalen med en PID?

Den här har ju tex en utsignal på 0-5V:

http://www.aliexpress.com/item/xmt9000- ... eb201560_9

eller styrs det genom pwm?
sherlock
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: söndag 2015-10-25 09:07

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster

cron