Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav bryggapa » fredag 2015-10-30 19:41

Ja, du kan ju alltid prova att bygla förbi den och se om det hjälper.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » lördag 2015-10-31 12:29

Jo, man kan ju ha en separat brytare för av och påslag gissar jag?
Dessutom funderar jag på att montera en brytare till för STC:n. Nu tjuter den som en häxpipa om man inte har sensorn inkopplad.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav bryggapa » torsdag 2015-11-26 16:40

Först och främst vill jag slänga ut en fråga till @Drake och höra hur det har gått med Hendi:n? Ngra framsteg?

Sen damp det ner ett paket i posten idag. Mina PowerCON doningar :)
Så då var det dags att öppna Hendi:n igen och se om det skulle gå.

Före bild:
Bild

Hålet till kabelförskruvningen var aningen mindre än hålet som behövdes till PowerCON kontakten. Som tur är, så är basplattan till Hendin av aluminium, så det gick ganska fort att fila upp hålet.
Sedan passade inte kontakten helt hundra. Jag valde att såga i kontakten, istället för Hendi:n, även om det säkert skulle blivit snyggare om jag gjort tvärtom. Det fina nu är att om jag ångrar (vilket jag iofs inte gör), så kan jag återställa Hendi:n utan att ha gjort några större ingrepp på den.

Så här ser det ut nu med den något modifierade kontakten:
Bild

Så här ser det ut invändigt:
Bild

Klart:
Bild

Mycket skrik för lite ull kanske, men jag är galet nöjd med att slippa 'svansen' när man kånkar runt på den :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » torsdag 2015-11-26 20:41

Smart modd! Ska nog göra något liknande.
Min Hendi funkar perfekt igen. Det var som jag trodde att jag hade varit lite för hårdhänt när jag bröt loss ratten till potentiometern. Metallflikarna som håller ihop den var lite glappa så jag tog en tång och klämde ihop den och nu är allt bra. Har inte monterat in givaren i dykröret ännu utan har den inlagd mellan isolering och kastrull och det funkar inte alls. Det kan slå på nästan 10 grader så det måste fixas. Problemet är att det blir svårt att få ner kylaren med ett dykrör i vägen så jag funderar på att recirkulera vörten och sätta givaren i ett t-rör utanför.

Än så länge använder jag bara STC:n när jag värmer upp till inmäsk. Rätt skönt att kunna lämna den och veta att det inte börjar koka.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » måndag 2015-12-21 22:33

Mats, vet du hur temperaturstyrningen på en induktionshäll egentligen fungerar? Jag har märkt att min platta går på i intervaller när uteffekten ligger under 1700 watt. Vid effekter över så verkar den gå hela tiden och man kan reglera den steglöst. Spishällen i köket verkar funka på samma sätt.
Är det så att en induktionsspole inte kan effektregleras på låga nivåer utan att dom alltid står och slår av och på?
Tänkte att man kanske vill köra med lägre effekt än 1700 w när man recirkulerar och då måste förmodligen inkopplingstiden vara rätt lång eftersom intervallerna mellan påslagen kan vara åtskilliga sekunder.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav bryggapa » tisdag 2015-12-22 00:26

Nej, kan inte påstå att jag är särskilt insatt i hur styrningen fungerar.
Men att den slår av och på märks rätt tydligt.
Här finns en artikel om hur iaf en induktionshäll fungerar: http://openschemes.com/2010/12/09/circuit-analysis-of-the-1-8kw-induction-hotplate/
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » tisdag 2015-12-22 00:38

Hmm, lite över mitt huvud. :wink: Orkar åtminstone inte sätta mig in i funktionen ikväll. Men går din Hendi kontinuerligt över 1700 w, eller slår den av och till då också?
Det verkar ju som man kan reglera koket steglöst över den effekten men det kanske är så att den bara "pulsar" snabbare så man upplever det som att den är på kontinuerligt och att man faktiskt inte reglerar uteffekten utan inkopplingstiden. Tänkte att det kan bli svårt att finlira med den då jämfört med ett vanligt värmeelement och en PID om man inte kan justera effekten. :(
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav assistredo » tisdag 2015-12-22 04:34

Även om jag skulle kunna betecknas som dummy på det avancerade elektronikområdet så tror jag det är osannolikt med någon form av steglös analog effektreglering i plattan. Ännu mer osannolikt i kombination med något "pulsande".

Någon form av "pulsande" i olika hastighet är det väl alltid numera ex. i en PID (pulsviddsmodulering eller on/off). Med min DSPR (Digital Solid State Relay Power Regulator) från Auber reglerar jag effekten med en liten ratt "steglöst" men egentligen skapar väl elektroniken ett slags "pulsande" som styr ett SSR.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » tisdag 2015-12-22 08:58

Jo, den här är nog också PWM-styrd verkar det som men intervallerna ligger ju på 10-20 sekunder minst på låg effekt. Eftersom man kan reglera temperaturen hela vägen upp till 3500 watt (förmodligen med små pulser/korta inkopplingstider) så undrar man ju varför dom inte har tätare (men kortare) intervaller i det låga effektområdet. Nu står ju plattan uppenbarligen och slår av och på.
Eller så är det så att det övergår till "analog" effektreglering över 1700 watt istället för PWM? Jaja, slarvigt uttryckt men ni fattar va? :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav bryggapa » tisdag 2015-12-22 10:46

Osannorlikt är det kanske, men jag skulle inte säga att det är helt orimligt.
Jag har bara skumläst lite i artikeln jag länkade till, delst för att det är lite över mitt huvud också och dels för att jag inte är särskilt intresserad.
Men av det jag förstått så bildar spolen och botten på kärlet en oscillator. När man 'startar' plattan måste man 'sparka' igång svängningen. IGBT:erna kan ta stryk av det om jag inte missförstått.
Nu kan det vara så att man inte kan hålla svängningarna igång vid för hög eller låg amplitud, så att man därför måste 'pulsa' vid lägre effekter fast man inte vill. Därav kanske även de "långa" periodtiderna mellan pulserna.
Men som sagt, det är min gissning. Det finns mycket goda chanser att jag är ute och cyklar.
@Drake, jag har inte undersökt det närmre än att jag lagt märke till att den pulsar.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav assistredo » tisdag 2015-12-22 12:24

Den här länken låg och skramlade bland mina favoriter. Lita väl över min nivå men kanske kan vara intressant för någon annan.

http://www.richieburnett.co.uk/indheat.html

Sen har jag undrat varför inte den här Hendi-plattan (och även andra kanske) inte verkar ha någon "huvudströmbrytare" för 230V in.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » tisdag 2015-12-22 12:40

Ja jösses, det gick ju tydligen att kontrollera effekten på en massa olika sätt. Gissar att Hendin ändå har en kombination av de 2 första alternativen. Frågan är nu hur man bygger om den så att den går "analogt" ner till noll?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav bryggapa » tisdag 2015-12-22 13:25

Hur drar du den slutsatsen? Det skulle lika gärna kunna vara alt. 2 och 3.
Och inte för att vara sån, men jag tror det kommer bli ruggigt svårt att få till.
Dels måste du reverse engineera plattan eller på något vis fixa schema för den för att veta hur den fungerar. Sen sitter det en styrning i den redan (på samma kort som displayen?) som med 99% säkerhet är någon typ av mikrokontroller, möjligen en specialare precis för det här. Dess funktion måste du återskapa själv men med dina egna modifieringar.
Tillsist är det inte alls säkert att det går. Det finns ju en god chans att det är så att man valt pulsning för de lägre effekterna, för att du inte kan skapa stabil oscillation där.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav assistredo » tisdag 2015-12-22 13:53

Ja, målet för herrarna Drake och Bryggapa ska ju vara att åstadkomma extern styrning. Väntar spänt - luktar det bränt? :mrgreen:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » tisdag 2015-12-22 14:04

Extern styrning har vi ju redan! :wink:
Men som sagt, det kanske är ett dödfött projekt. Verkar onödigt krångligt och förmodligen funkar det bra som det är nu. Ner till 1000 watt borde man kunna justera den i alla fall med med gott resultat, kanske till och med lägre.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster