Partyfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2016-01-19 21:17

Eftersom jag flaskar allt jag brygger var det mest ett "visst ska det gå att göra projekt" Köpte på mig lite partyfat när jag bryggde första gången, tror jag köpte 6-8 fat, fyllde 1 som senare hälldes ut. Sen har dom blivit liggande i en kartong som hamnade på vinden till slut.

Gängröret tror jag inte finns att köpa utan behöver beställas av en verkstad eller av mig. Övriga delar hittade jag på nätet, lite varstans. Stigarröret är från ett corneliusfat och passar utmärkt i snabbkopplingen som behöver demonteras. Man behövde inte gänga röret för att det skulle passa.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav jramer » lördag 2016-02-13 01:14

Hej, ny på forumet och relativt ny bryggare.

Vill gå över till partyfat och dina kopplingar Pilsnerkokaren ser riktigt rejäla och proffsiga ut jmf med de andra lösningar jag sett.

Vill bara kolla så jag förstått rätt.
Det är backventil i snabbkopplingen så tanken är att den enklare delen för 120kr har man kvar i varje färdigtryckt fat även för lagring?

Har du hunnit använda dem på riktigt något?
Behöver man va rädd att de släpper? Flexitap och likn. har ju hållare runt kanten på faten. Tänker på Gluggs historia.
jramer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2015-04-03 23:31

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2016-02-13 20:21

Jo du har rätt, delen för 120:- har backventil och du kan tvångskolsyra fatet eller bara tillsätta tryck för lagring med den.

Som jag skrev innan så var mitt intresse egentligen bara lösa ett problem som finns med Partyfat. Har några fat som ligger men jag har bara använt ett i början i min bryggarkarriär, men ska nog testa hur det beter sig med mina kopplingar någon gång.
Anledningen till att Flexitapen och liknande har bygel är att dom endast är nedstuckna i fatet. Hade inte bygeln funnits skulle tapen tryckas ur fatet så fort det blev tryck. Jag har tryckt i 2bar i ett fat och det hände inte speciellt mycket. Jag har sällan högre tryck i mina fat än 1,3-1,4 bar och eftersom jag har manometer på alla mina andra fat och alltid tvångskolsyrar riskerar jag inte några överraskningar.

Min leverantör har en rostfri T-koppling med 1/4"-1/8"-1/4" vilket jag köpte, sen jag skruvade på en manometer i 1/8" hålet och vips ser man vilket tryck fatet har :)
Lite överkurs, men varför inte? Blir nog färdig att ta en bild vad det lider.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2016-02-14 16:45

Bild
Mottrycksfyllde ett partyfat med anslutningarna innan idag, mest för att testa för när väl fatet var fullt använde jag partyfatet för att mottrycksfylla en flaska.
Det går utmärkt att använda fyllaren som pysventil när man trycker öl mellan olika fat.
Fick väga fatet samtidigt som jag fyllde det för ha koll på när det var fullt.

Funkar som förväntat förutom en sak, man ska ha ölslangen kopplad innan man trycksätter fatet. Gör man det slipper man spillet som kommer när man trycker in slanganslutningen i snabbkopplingen.
Bild Bild
Kanske lite väl avancerat för ett partyfat men man har bra koll på vad som händer.

Bild Bild Bild
Tänkte att det kunde vara bra att visa vad som ingår i respektive anslutning.

Tappvarianten kostar 320:-
Anslutningen med manometern kostar 235:-
Rörbiten med snabbkopplingen kostar 120:-
lösa slanganslutningar kostar 12:-/st
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav HåkanBråkan » söndag 2016-02-14 21:27

Den här konstruktionen tar ju det här med partyfat till en ny dimension. Undrar bara lite om det där med trycksätta för lagring eller kolsyra fullt ut vad är skillnaden i tryck ?
Nästa fundering när man trycksatt oavsett för lagring eller tvångskolsyrning hur gör man då byter man plugg eller ska man köra med MaltMagnus varianten med typ bilventil.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2016-02-14 23:58

Var nog lite luddig.
Lagringstryck och tryck vid tvångskolsyrning är ju detsamma.

Tanken är att man tvångskolsyrar och lagrar med snabbkopplingen (med eller utan manometer) När man sen vill ta sig ett glas byter man till tappvarianten och trycker ut önskad mängd öl till flaska eller glas via tappkran. Rörbiten sitter kvar i gummiproppen oavsett om man kolsyrar eller tappar öl, det är ju bara de andra delarna man byter.

Det fungerar likadant som med Corneliusfat, bara med andra kopplingar.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav HåkanBråkan » måndag 2016-02-15 11:10

Pilsnerkokaren skrev:Var nog lite luddig.
Lagringstryck och tryck vid tvångskolsyrning är ju detsamma.

Tanken är att man tvångskolsyrar och lagrar med snabbkopplingen (med eller utan manometer) När man sen vill ta sig ett glas byter man till tappvarianten och trycker ut önskad mängd öl till flaska eller glas via tappkran. Rörbiten sitter kvar i gummiproppen oavsett om man kolsyrar eller tappar öl, det är ju bara de andra delarna man byter.

Det fungerar likadant som med Corneliusfat, bara med andra kopplingar.


Vart kan man köpa prylarna till det här, eller är vissa prylar tillverkade av dig ?
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2016-02-15 13:23

Alla bitar är standard förutom rörbiten som sitter i gummibiten, dom andra hittar man säkert på aliexpress.
Ingen svår bit, syrafast Ø15mm stång som är nersvarvad till Ø13, sen gängad 1/4" i änden lagom långt. Avsluta med att borra Ø8,5 rätt igenom och sen grada.

Vill du köpa en så kostar den 80:-
Senast redigerad av Pilsnerkokaren måndag 2016-02-15 13:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav HåkanBråkan » måndag 2016-02-15 13:26

Pilsnerkokaren skrev:Alla bitar är standard förutom rörbiten som sitter i gummibiten, dom andra hittar man säkert på aliexpress.
Ingen svår bit, syrafast Ø15mm stång som är nersvarvad till Ø13, sen gängad 1/4" i änden lagom långt. Avsluta med att borra Ø8,5 orätt igenom och sen grada.

Vill du köpa en så kostar den 80:-


Tack för svaret, fixar det här vi har svarv på jobbet
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Partyfat

Inläggav freddeg » måndag 2016-02-15 18:39

Pilsnerkokaren Du har inte funderat på montera vanliga conelius kopplingar istället för snabbkopplingarna? Tänker att det skulle vara smidigare för oss som även kör cornelius. Misstänker att det kanske är svårt att hitta gängsnitt för dom gängorna o då skiter det sig ju. Har letat själv o inte hittat.
freddeg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2014-08-13 21:17

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2016-02-15 19:36

Du menar 9/16" UNF ?
Har funderat på att köpa ett snitt men jag har nog bara gjort 10-12st de senaste åren. Då går det lika bra att slå gängan i svarven.

Corneliuskopplingarna är rätt klumpiga om dom ska sitta på ett partyfat, men visst kan jag testa.
Då behövs det en nippel 1/4"BSP-9/16"UNF. Blir till att svarva några vid tillfälle, har annat spännande projekt på G. Bilder lär dyka upp.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav freddeg » tisdag 2016-02-16 16:12

Det låter spännande.
freddeg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2014-08-13 21:17

Re: Partyfat

Inläggav HåkanBråkan » fredag 2016-03-11 17:40

Har letat efter någonstans att köpa t-röret men inte lyckats, är det någon som vet vart man kan få tag på det.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2016-03-11 19:06

Inte som säljer till privatpersoner, vad vill du ha?
60:-/st för 1/4" T-rör och 65:-/st för 1/4"-1/8"-1/4" T-rör inkl moms. (rostfria)
Skicka PM om du är intresserad.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav Glugg » fredag 2016-03-11 20:17

Pilsnerkokaren skrev:Du menar 9/16" UNF ?
Har funderat på att köpa ett snitt men jag har nog bara gjort 10-12st de senaste åren. Då går det lika bra att slå gängan i svarven.

Hmm, letade efter några gängsnitt. Men är det 9/16 - 18 eller 9/16 - 24?
Är det samma på fatkopplingar för bajonettfattning (någon som vet?)

EDIT: Ska jag svara min egen fråga kanske?
http://www.dresselbrew.com/Keg_Info.htm
Tacksam för personliga erfarenheter dock. Jag har Coca-Cola fat.
Är detvad de kallar Cornelius R på denna sidan kanske? Isåfall 19/32" tydligen.
Fast längre ner finns andra pin locks med 9/16... :?
Senast redigerad av Glugg fredag 2016-03-11 20:28, redigerad totalt 2 gånger.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster

cron