Partyfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Partyfat

Inläggav jramer » onsdag 2016-04-20 18:32

Tack Drake för tipset. Hade jag inte koll på. Är det lättare att regulatorn går sönder då eller hur tar det slut?

Ang. pris på övriga delar så får jag återkomma. Priser på pilsnerkokarens delar står tidigare i tråden.

Ang. kolsyran så har jag bara gjort en batch a 20L så jag vet inte. Det går ju åt mest när man kolsyresätter. Mindre när man trycker fram. Har kanske gjort åt 1,5 tub men då har jag testat en del och även haft en läcka. Min gissning är att en tub räcker till kolsyresättning och framtryckning av 20L.
jramer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2015-04-03 23:31

Re: Partyfat

Inläggav Drake » onsdag 2016-04-20 18:52

Tuben rymmer ju bara några deciliter koldioxid i flytande form och den trycks ut på några sekunder om den ligger ner. Man vill ju att kolsyran lämnar tuben i gasform. Jämför med en kolsyresläckare som har ett inbyggt stigarrör, den tömmer man ju på nolltid.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Partyfat

Inläggav jramer » onsdag 2016-04-20 19:13

Om det inte hade varit tätt med regulator och kopplat till fatet så förstår jag det bättre. Men hur fungerar det när det är kopplat mot fatet och går mot jämnvikt i tryck? Så länge det är tätt så kan ju kolsyran bara gå in i fatet och ölen?
jramer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2015-04-03 23:31

Re: Partyfat

Inläggav Stenstugan » onsdag 2016-04-20 19:14

Drake skrev:Tuben rymmer ju bara några deciliter koldioxid i flytande form och den trycks ut på några sekunder om den ligger ner. Man vill ju att kolsyran lämnar tuben i gasform. Jämför med en kolsyresläckare som har ett inbyggt stigarrör, den tömmer man ju på nolltid.


Nej det stämmer inte, jag har ofta min tub liggande och den töms inte fortare då än om den står upp. Det går ju inte åt någon kolsyra än vad man har trycket inställt på när ölen är mättad, mer än då det som går åt för servering.

Med vänlig hälsning, Kent
Stenstugan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 19:10

Re: Partyfat

Inläggav Drake » onsdag 2016-04-20 20:02

Iofs sant, men när man fluschar ett fat till exempel, då går det åt gas om tuben ligger ner, det kan jag lova. Fråga inte hur jag vet. :oops:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Partyfat

Inläggav fredrik.stahl » onsdag 2016-04-20 20:06

Är det inte en risk att regulatorn tar skada om man pressar flytande CO2 genom den?
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Partyfat

Inläggav Drake » onsdag 2016-04-20 20:24

Jorå, om den dessutom fryser så tömmer man lätt en tub innan man hinner blinka. :oops:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Partyfat

Inläggav Tyresöl » söndag 2016-07-31 15:16

Liten bump. Men som nybörjare på partyfat och Pilsnerkrokarens kopplingar så undrar jag, ni som kör på denna setup, hur går ni till väga när ni kolsyresätter ölen?

Jag har provat två varianter och är inte helt nöjd med någon av dem;

1. Fyll på 1,5 bar och låt fatet stå, när trycket sjunkit fyller jag på igen och fortsätter så tills det tryck jag vill ha är uppnått.

2. Fyller på med 1,5 bar och låter tuben stå öppen i 4 dagar, sänker till serveringstryck och låter det stå 1-2 dagar till.

Tycker inte att någon av varianterna har gett tillräckligt tillfredsställande kolsyra om man jämför t-ex- med flaskjäsning.

Någon annan variant som folk kör på?
Tyresöl
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2016-05-16 07:13

Re: Partyfat

Inläggav Morgan » söndag 2016-07-31 16:21

jag blåser i 5 bar vilket är det mesta regulatorn ger. det ger ungefär rätt kolsyra i ett fullt 9-litersfat. för 18-litersfat måste jag trycka i fullt tryck i en omgång till. ölet kolsyras mycket snabbare under högre tryck. sen ska fatet stå kallt också.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Partyfat

Inläggav Tyresöl » söndag 2016-07-31 16:52

Okej, men jag tror inte att det är så klokt att fräsa på med 5bar i ett partyfat, det slutar nog i fiasko skulle jag tro...
Tyresöl
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2016-05-16 07:13

Re: Partyfat

Inläggav Tyresöl » söndag 2016-07-31 18:23

Testade med att tömma fatet på gas, ställa regulatorn på typ 0.1 bar och servera. Bra kolsyrat och inte så farligt med skum, synd bara att ölen inte var så god :) You win some, you lose some. Så alt. 2 får bli metoden att testa igen vid nästa öl.
Tyresöl
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2016-05-16 07:13

Re: Partyfat

Inläggav Morgan » måndag 2016-08-01 00:18

Tyresöl skrev:Okej, men jag tror inte att det är så klokt att fräsa på med 5bar i ett partyfat, det slutar nog i fiasko skulle jag tro...


Hoppsan... Partyfat. Missade det.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Partyfat

Inläggav bredsida » tisdag 2016-08-09 09:06

Efter 25 bryggningar är det dags för mig att prova fat. Tack Pilsnerkokaren för de proffsiga kopplingarna, de är verkligen jättefina och smarta!
Men, jag har problem att få det tätt. Nu står ett partyfat med koppling för tappning och det verkar nog tätt tycker jag.
Igår när jag skulle skruva i kopplingen så blev det otätt. Jag skruvade och skruvade men det pyste ut kolsyra och droppade öl. Jag drog kopplingen uppåt samtidigt som jag skruvade i hopp om att underdelen skulle få friktion mot gummipluggen. Försökte flera gånger och skruvade isär emellan försöken. Det verkade som plaströret med gänga som går underifrån hade kommit en bit igenom gummiproppen faktiskt och då blev det inte bra. Till slut tog jag det försiktigare och drog inte uppåt. Till slut fick jag det nog tätt.
Jag har fyllt tre partyfat, stående på hushållsvåg för att kunna se när det var dags att stänga flödet. De första två fick öl nästan upp till kanten. Det tredje var jag lite försiktigare med och fyllde till 4700 g, dvs jag lämnade 0,3 l tomt. Jag har ännu bara kopplat på det tredje, men det kändes som det ändå var för mycket öl i det.
Någon som har tips om hur man enklast skruvar för att få det tätt?
Hur mycket skall man fylla fatet?
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2016-08-09 11:14

Läcker det mellan fat och gummipropp eller mellan snabbkoppling och gummipropp?
Känner inte igen problemet så det bör inte vara så svårt att lösa.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav bredsida » tisdag 2016-08-09 11:17

Pilsnerkokaren skrev:Läcker det mellan fat och gummipropp eller mellan snabbkoppling och gummipropp?
Känner inte igen problemet så det bör inte vara så svårt att lösa.

Bra fråga! Jag har för mig att det mest läcker mellan kopplingen och gummiproppen. Men i nåt läge kan det möjligen ha läckt mellan fat och propp.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

cron