Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav svartbryggarn » söndag 2015-08-09 21:17

Jag förstår inte var just lakningen är ett sådant konstant bekymmer? Nu är jag visserligen lite av en nybörjare, men min erfarenhet är att malt är billigt och brygghårdvara dyrare.. Personligen så bryr jag mig inte om lakning i min bm20. Jag fyller upp den med 30-31 liter vatten, värmer till mash-in, tappar ur till typ 25 liter kvar till en hink, mashar in malten i resten och kollar cirkulationen och att allt funkar. Häller sedan i resten av vattnet från hinken och fortsätter enligt program. Ingen lakning.. funkar utmärkt.. Ok , jag förlorar säkert en massa procent i effektivitet men seriously.. såvida jag inte äger ett storskaligt bryggeri så skulle jag inte bry mig.. Det är en förlustaffär ekonomiskt hursomhelst. Brygger för det är kul och kunna variera mera och experimentera.. :) Sååå... varför bryr ni er så mycket om just lakningen...? :)
svartbryggarn
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: lördag 2015-05-09 16:27

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » måndag 2015-08-10 08:11

@Svartbryggarn: Vi pratar ju egentligen inte om lakningen här. Lakningen har bara tagits som ett exempel på vörtflöde genom maltbädden. I diskussionen har vi varit hyfsat överens om att flöde nerifrån och upp, som i din Braumeister, minskar risken för flödesproblem genom maltbädden. Ifall du aldrig bryggt "uppifrån och ner" känner du kanske inte till hur det är när en maltbädd sätter sig och det blir stopp?

Vi har inte pratat om effektivitet alls, så det handlar inte om att få ut det sista. Däremot tänker jag ha ett tredje kärl för varmt lakvatten i mitt system. Men det är för att man skall kunna laka om man vill. Dessutom har jag redan den hinken klar sen tidigare.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » tisdag 2015-08-11 17:01

Då har jag precis beställt dessa element: http://www.ebay.com/itm/301708520656

Jag har verkligen haft huvudbry runt detta med elementen. Jag ringde KGC verktyg, som judgecc tipsade om. De började dock på 1100 kr exkl moms, så det fick vara. Jag funderade också på den doppvärmare som Bryggapa tipsade om men jag gillade inte den för att den ändå är för kort för grytan, jag vill inte ha själva handtaget med el inunder exponerat för ångan under koket. Så till slut bestämde jag mig för att köpa först nämnda element och bygga in anslutningarna i kopparrör på nåt sätt. Jag vet inte riktigt hur men jag kommer fixa det. Jag bör inte heller behöva några SSR eftersom jag tror det kommer funka bra med antingen 2kW eller 4kW i kokkärlet.

När jag fått elementen är det dags att börja bygga. Då tar jag först en sväng till Hornbach o köper alla kopplingar, ventiler och rör som ingår. Jag tror själva bygget kommer gå rätt snabbt då det är hyfsat okomplicerat.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav dernebo » onsdag 2015-08-12 08:14

Hur menar du med att bygga in kopplingarna i kopparrör? Och 2kW skulle väl kanske funka direkt till en STC 1000 men jag skulle nog gå på SSR ändå, bara för att inte riskera att bränna upp STCn...

Och angående effektivitet så känns det ju viktigare att man har stabil och jämn effektivitet istället för hög.

Grymt kul projekt iaf. Jag följer med intresse. ;)
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » onsdag 2015-08-12 08:30

@Dernebo: jag är också lite nojig runt reläerna i STC:n, kommer att lösa det på nåt lämpligt sätt. Det kanske räcker med att använda en kontaktor till varje element istället för att spara på STC:n. Det jag menar är att jag tror två effektlägen duger gott.

Jag håller helt med angående effektiviteten.

Eftersom det finns en gängning på elementen så hoppas jag få till en lösning där jag skruvar på kopparrören och samtidigt får det tätt. Då får jag samtidigt valfri längd på "skaftet". Jag ska bara hitta nån lämplig ände (helst med gängning) att sätta i änden på röret. I värsta fall får man löda på nåt, men det har jag inte grejer för.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav dernebo » onsdag 2015-08-12 08:33

Skaftet? Du skall alltså inte montera in värmeelementen i grytan utan bygga nån sorts doppvärmare?
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » onsdag 2015-08-12 09:40

Precis!

Jag vill kunna plocka ur doppvärmarna (tänker bygga 2 st) så att jag kan snurra upp en whirlpool efter koket. De enda håltagningarna som blir i grytan blir en kran ut för recirkulation under mäskningen och en till för tömning efter kok & kylning. Nu slog det mig att det kanske räcker med en håltagning för båda funktionerna. Ännu en möjlig förbättring/förenkling! :-)
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » söndag 2015-08-16 13:35

Återigen har jag gjort ändringar i designen. Den stora ändringen jag gjort sen sist är att jag bestämt mig för att montera värmeelement i botten av mäskkärlet. Anledningen är att om vörten ska passera kokkärlet för att värmas där blir det onödigt stor volym vört i förhållande till malt och det blir alltså omöjligt att brygga starkare öl. Därför rinner vörten direkt från toppen av mäskkärlet tillbaka ner till pumpen. Den stora nackdelen med detta är att STC 1000 Brew som ska styra bryggverket inte är designad för att hålla koll på värmekällor i olika kärl. Jag blir alltså tvungen att bryta strömmen till elementen i mäskkärlet efter mäskningen och styra elementen i kokkärlet manuellt. Elementen i mäskkärlet seriekopplas så att uteffekten blir 1/4 av vad den normalt är för ett vattenkokarelement.

Jag har också börjat bygga. Jag har nästan färdigställt bryggverket. Det är bara "falsktoppen", de hemgjorda doppvärmarna och all el som är kvar att göra. Jag tänker göra en liten film av hur bryggverket är konstruerat sen när det är klart. Det blir bara en kran i kokkärlet eftersom jag inte kommer att recirkulera igenom det. Det var fruktansvärt att borra det lilla hålet för kranen. många av mina borr fick slängas efteråt. Kranen kom en hel del högre upp än jag hade velat eftersom plåten var tunnare lite högre upp. Jag får helt enkelt montera en liten böj på kranen på insidan som suger lite närmare botten.

När jag var och köpte alla kopplingar på hornbach hittade jag en väldigt praktisk tappkran i plast som har samma modell/gängning som mina andra tappkranar i plast till hinkarna. Den här plastkranen är dock mycket grövre och man kan trä på en vanlig 3/4-tums trädgårdsslang direkt på den. Därför blev det såna till alla håltagningar i plasthinkarna. Jag kommer också att testa att köra med trädgårdsslang och gardenakopplingar till hela bryggverket utom till kokkärlet där tappkranen är av metall.

Nu behöver jag få tag i en 24V transformator så jag kan börja provköra pumpar och funktionen i mäskkärlet. Var får man tag på en lämplig? Jag ska också koppla samman en LED-dimmer med min STC 1000 Brew så att STC:n kan köra pumpen/pumparna.

Bryggverksritning 2015-08-16.jpg
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » söndag 2015-08-16 13:58

bryggapa skrev:Pumpen styrs via en 'outnyttjad' utgång och kopplas lämpligast in via en LED dimmer
http://www.ebay.com/itm/Adjustable-12V-8A-PIR-Sensor-LED-Strip-Light-Switch-Dimmer-Brightness-Controller-/331601522755
som man använder för att driva och flödesreglera pumpen med.

Pumpen kopplas in så här:
Bild

Lämpligt är att sätta en strömbrytare mellan STC:n och potentiometern i LED dimmern, så man kan köra pumpen manuellt vid behov.


Om jag sätter en strömbrytare mellan STC:n och potentiometern i LED-dimmern så kan jag väl bara manuellt bryta matningen till pumpen. Jag ser inte att jag med den skulle kunna manuellt köra den. Men jag är inte så haj på såna här grejer.

Det är väldigt smått på STC:ns kretskort där jorden ska lödas fast. Det här blir första lödningen på sisådär 15 år... jag får hålla tungan rätt i mun.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » söndag 2015-08-16 16:34

Tredje inlägget i rad nu...

Bryggapa: jag hade tur, trodde jag, när jag hittade en gammal skrivare i soprummet med en transformator på 24 volt. Nu när jag kopplat in den får jag dock ingen spänning.

unnamed (2).jpg
unnamed.jpg


På trafon kan jag läsa att den ska ge 24 volt och 1,25 A (borde iaf räcka för en pump eftersom det står att den drar 29 watt. Det finns också en liten ruta som visar kontakten och vad varje av de tre ledarna är för nåt: 24 volt, "cont" och jord. Är det "cont" som spökar och gör att jag inte får ut nån spänning? Jag har kopplat respektive ledare in i en sockerbit och mätt spänning i alla kombinationer mellan ledarna med en multimeter.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav bryggapa » söndag 2015-08-16 18:52

Det är mycket möjligt att det är 'cont' linan som gör att det inte kommer ut någon spänning. Man kan ju gissa att den står för control eller något. Utan ett schema är det lite svårt att gissa vad man ska göra med den. Du kan ju börja med att försöka dra den hög/låg med ett motstånd ca 1k borde duga och se om nåt kul händer.

Ang. LED dimmern, så är det mitten terminalen på potten som ger hur mycket 'på-tid' under en period som ska ges. Genom att koppla den till STC:n, kan STC:n dra den hög, låg eller av, vilket motsvarar pumpen på, av eller manuell (dvs värdet på potten). Sätter du en brytare mellan, kan du tvinga pumpen i manuellt läge (dvs värdet på potten), oavsett vad STC:n säger, vilket kan vara smidigt.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav svartbryggarn » lördag 2015-08-22 22:06

Morgan skrev:@Svartbryggarn: Vi pratar ju egentligen inte om lakningen här. Lakningen har bara tagits som ett exempel på vörtflöde genom maltbädden. I diskussionen har vi varit hyfsat överens om att flöde nerifrån och upp, som i din Braumeister, minskar risken för flödesproblem genom maltbädden. Ifall du aldrig bryggt "uppifrån och ner" känner du kanske inte till hur det är när en maltbädd sätter sig och det blir stopp?

Vi har inte pratat om effektivitet alls, så det handlar inte om att få ut det sista. Däremot tänker jag ha ett tredje kärl för varmt lakvatten i mitt system. Men det är för att man skall kunna laka om man vill. Dessutom har jag redan den hinken klar sen tidigare.


Absolut! Var mest fundersam på varför effektiviteten var en sådan stor faktor med tanke på priset på malt. Utav erfarenheter från min egen bryggning så anser jag att diskning borde vara en av de största designfaktorerna! :) Sorry för out of topic ämnen..
svartbryggarn
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: lördag 2015-05-09 16:27

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » lördag 2015-09-12 12:58

Längesen förra inlägget nu, har haft mycket att göra på jobbet.

Idag blev iaf den ena doppvärmaren så gott som klar:
unnamed (1).jpg
unnamed (2).jpg
unnamed.jpg


Jag har också skruvat ihop elektroniken men inte hunnit testköra riktigt. Nu hoppas jag att allt är rätt kopplat så testkör jag imorgon.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Glugg » lördag 2015-09-12 13:03

Uj vad spännande.

Jag har också varit borta från forumet ett tag men vi hejar på fortfarande! :)

P.S. Du har jordad inkoppling och jordfelsbrytare va? ;-)
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » lördag 2015-09-12 13:28

Ja, jag skulle aldrig våga använda denna utan jordfelsbrytare. Jag fick vara försiktig så jag inte smälte isoleringen på kablarna när jag lödde.

Jag tror nr 2 blir snäppet bättre.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster