MattMill Kompakt!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

MattMill Kompakt!

Inläggav Judgecc » måndag 2015-03-30 20:05

Som rubriken säger så handlar detta inlägget om malkrossen Mattmill Kompakt som Humle.se har i sitt sortiment..
Jag är precis färdig med en BM50 beställning med tillbehör (Jävla Lindh)..
Men det känns väldigt roligt och skönt att få ett bryggverk.. Till detta tänkte jag komplettera med 2st fat och en ny maltkvarn...
Kvarnen verkar gedigen och hållbar, tragglat mig igenom en del tyska om den..
Men som alltid skulle jag vilja ha lite mer info om det är någon som sitter på sådan här på forumet ..
Här är länken från Humle

http://shop.humle.se/utrustning/krossni ... ll-kompakt

Det som kan tilläggas är att 2liters petflaska som tratt går bort, men det finns stora fina trattar att använda istället...
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: MattMill Kompakt!

Inläggav niklas_n » måndag 2015-03-30 22:10

Nu har jag inte testat den kvarnen som du länkar till men jag investerade nyligen i den från bryggbolaget för 995kr, tror den heter brew dog eller nått. Riktigt fin kvarn som driver med kuggar, vilket inte är så vanligt i den prisklassen.

2500kr för en kvar som man skruvar dit en gammal petflaska på känns ju rätt patetiskt tycker jag. Kan tillägga att det är en hopper till kvarnen som bryggbolaget säljer :)
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: MattMill Kompakt!

Inläggav Judgecc » måndag 2015-03-30 23:04

Tror du köpt bulldog krossen..
Den verkar bra då många valt att sälja den. Men jag tänkte ta och införskaffa mig en med hög kvalite valsar och en som man slipper sköta hjärtligt om efter användning.. Klart man ska städa den lite. Men haft lite problem med att få rent dom andra modellerna..
Denna jag länkat verkar väldigt tålig och rejäl.. Använt kina krossar o krossar runt tusenlappen innan..
Men svårt att säga hur mkt det är värt.. Fick precis hem en utbytes kvarn från ölkompaniet som e väldigt lik bulldogen. Får testa den först såklart men tanken är ändå att köpa en märkes kvarn som håller..
Någon som har Monstermill 2 lr 3 och har tankar??
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: MattMill Kompakt!

Inläggav Brewsnail » onsdag 2015-04-01 01:07

Mattmill Kompkt har stora valsar, vilket är positivt, då det borde göra så att skalen håller bättre.

Jag funderar på att köpa en sån.

3-valsars har jag hört en hel del negativt om, mest att det är jobbigt att ställa in dem ordentligt.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: MattMill Kompakt!

Inläggav bbob » onsdag 2015-04-01 07:00

Har använt min MMII i ett år.

Kör med fuktad malt blir bra kross och lite rester på valsarna.

Man bör kolla spalten med bladmått innan varje krossning då låsskruvarna kan ha släppt och spalten ändrats.

Förutom låsskruvarna känns produkten gedigen.
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-12-19 18:30

Re: MattMill Kompakt!

Inläggav Mange81 » onsdag 2015-04-01 08:32

En fråga utanför. Innan ni införskaffa en kross hade ni en corona då? Jag har en och undrar hur stor skillnaden blir med valsar.
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: MattMill Kompakt!

Inläggav niklas_n » onsdag 2015-04-01 10:05

Mange81 skrev:En fråga utanför. Innan ni införskaffa en kross hade ni en corona då? Jag har en och undrar hur stor skillnaden blir med valsar.


Jag hade en Corona. Skillanden är väl att det blir mer hela skalbitar av valsarna samt att det är sjukt mycket mer smidigt att hälla ner nästan all malt på en gång i hoppern. Dessutom dammar det mindre och det är enklare att montera på en skiva. Jag ångrar definitivt inte mitt köp, speciellt inte när det bara skiljer 300 spänn mot en Corona.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: MattMill Kompakt!

Inläggav Falkens » onsdag 2015-04-01 10:49

Judgecc skrev:Det som kan tilläggas är att 2liters petflaska som tratt går bort, men det finns stora fina trattar att använda istället...


Tipset kommer väl genom att man kan skruva fast den i kvarnen. Men jag håller med dig att det finns många fina trattar men finns det någon man kan skruva fast i kvarnen?
Jag vart också nyfiken på den här kvarnen, det som tar i mot är den är lite väl dyr MEN jag får känslan att den är gedigen och hållbar och att man bara köper den 1 gång och står jag med en BM på 50 eller 20 liter så ser jag den som ett naturligt val.

Ska bli kul och höra om någon har en uppfattning av den
(Skicka förslag till "Hembryggaren" för test kanske...?)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

MattMill Kompakt!

Inläggav Judgecc » onsdag 2015-04-01 11:12

Jag har sett på tyska sidor stora trattar som sätts direkt i.. Antagligen tejpade för att passa..
Här är ett svar från humle angående mm2 o maltmill..
"
Jag tycker att de två maltkrossarna är ganska jämbördiga i det stora hela.

Fördelen med MM2:an är som du nämner att vi har en påmatningstratt och monteringsskiva till den hemma i lager.
Just nu använder vi MattMill kompakt som maltkross i vår kundmottagning på Humlegården och jag måste säga att den är väldigt oproblematisk och lätt att justera. När man monterat en PET-flaska så sitter den stadigt. Speciellt om du använder en 2 L PET-flaska. 1,5 L PET-flaska kan behöva något varv med tejp på gängorna för att sitta riktigt bra.

Men som sagt, det är två ganska jämbördiga malkrossar som du väljer mellan. Du borde bli nöjd oavsett vilken du väljer.

Vänliga hälsningar,
Klas"

Det låter väldigt bra tycker jag, är mest inne på mattmill och ännu en gång lyfts ordet gedigen fram.. Där är key för mig. Att den krossar bra är en självklarhet såklart. Rejäla valsar känns förbannat bra.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: MattMill Kompakt!

Inläggav Fransjonsson » onsdag 2015-04-01 11:23

vi gjorde såhär för runt tusenlappen totalt och har fått ett mycket bra utbyte 86,6% sist med en camurri cb 50!! inte den snyggaste lösningen men fungerar utmärkt :)
Vår corona kvarn har inte "hålet" borrat i centrum så den wobblar lite men påverkar ej resultatet!! detta löste vi genom att låta kvarnen få röra sig lite under drift!!

https://www.facebook.com/sodrabrew/phot ... =1&theater
Fransjonsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:47
Ort: Örebro

Re: MattMill Kompakt!

Inläggav Lindh » onsdag 2015-04-01 13:47

Judgecc skrev:Jag är precis färdig med en BM50 beställning med tillbehör (Jävla Lindh)..


Hahaha, har ju sagt att det ska vara dyrt att följa min blogg ;-)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: MattMill Kompakt!

Inläggav Judgecc » onsdag 2015-04-01 14:04

Lindh skrev:
Hahaha, har ju sagt att det ska vara dyrt att följa min blogg ;-)

. Ska bli roligt som fan
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: MattMill Kompakt!

Inläggav Skogsvaktaren » söndag 2015-05-10 17:05

Judgecc skrev:Som rubriken säger så handlar detta inlägget om malkrossen Mattmill Kompakt som Humle.se har i sitt sortiment..
Jag är precis färdig med en BM50 beställning med tillbehör (Jävla Lindh)..
Men det känns väldigt roligt och skönt att få ett bryggverk.. Till detta tänkte jag komplettera med 2st fat och en ny maltkvarn...
Kvarnen verkar gedigen och hållbar, tragglat mig igenom en del tyska om den..
Men som alltid skulle jag vilja ha lite mer info om det är någon som sitter på sådan här på forumet ..
Här är länken från Humle

http://shop.humle.se/utrustning/krossni ... ll-kompakt

Det som kan tilläggas är att 2liters petflaska som tratt går bort, men det finns stora fina trattar att använda istället...


Varför inte köpa denna på en gång? :D
http://www.hobbybrauerversand.de/Malt-M ... k-Komplett
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

MattMill Kompakt!

Inläggav Judgecc » söndag 2015-05-10 17:09

Jag ska kolla vad som skiljer dom åt, mer än produktions året..
Riktigt ful o bröttjg men säkert en kanon kross.. Har just nu fått ordning på nuvarande krossning så har änna släppt detta lite.
Men tusen tack för input. Varit inne på att beställa därifrån. Har lite annat roligt jag vill ha med.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: MattMill Kompakt!

Inläggav Skogsvaktaren » måndag 2015-05-11 09:16

Judgecc skrev:Jag ska kolla vad som skiljer dom åt, mer än produktions året..
Riktigt ful o bröttjg men säkert en kanon kross.. Har just nu fått ordning på nuvarande krossning så har änna släppt detta lite.
Men tusen tack för input. Varit inne på att beställa därifrån. Har lite annat roligt jag vill ha med.


Så du är nöjd med Ölkompaniets maltkross nu med andra ord? :D
Jag skall beställa en maltkross i dagarna , men jag vill inte gå den hårda vägen och slänga ut pengar på skitkvarnar, känns som att det är viktigt med bra malresultat när man brygger med en braumeister. Rekommenderar du den du har nu? :)
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 58 gäster

cron