Grainfather glycol chiller

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Grainfather glycol chiller

Inläggav Rotsac » fredag 2019-02-15 15:17

Frågor till er som använder "Grainfather glycol chiller":

1) I nedanstående video låter det en hel del från fläkten, men det är svårt att avgöra hur pass mycket detta beror på ljudupptagningen vid inspelningen.
-Är det endast vid strömtillslag som fläkten väsnas?
-Är ljudet störande i normal hemmiljö?
https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... sk-jastank

2) Är det något som hindrar att man permanent -som med ett kylskåp- använder "Grainfather glycol chiller" konstant under månader?
Eller behöver man stänga av den efter avslutad bryggning, och efterföljande kylning ned till omkring 4 grader under ett antal dygn?

3) Jag läste följande i manualen (PDF-fil): "Regularly check the glycol mixture level to make sure it is not too low. For optimal performance it is recommended to replace the glycol mixture every 6 months".

Hvad?
Ska man hålla på och byta vätskan två gånger per år...?
Det kan väl aldrig vara rimligt?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Grainfather glycol chiller

Inläggav Bönan » måndag 2019-02-18 08:12

det är en kylmaskin likt ett kylskåp, fläkten väsnas nog bara när kompressorn går, för att få ur värmen från kondensor, du ska kunna lämna den precis som ett kylskåp igångslaget, den jobbar som mest, då den ska kyla ner, när den väl kommit i temop, lär den inte gå alltför ofta, om man inte har en hysteres på 0,1 grader.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Grainfather glycol chiller

Inläggav Falkens » måndag 2019-02-18 12:07

Hur jag uppfattar det.

1. Ja, den låter ganska bra så ha den i sovrummet är inte att rekommendera
2. Jag vet inte vad du menar med permanent men den styr kärlen och cirkulerar bara glykol när jäskärlen aktiverar "Cooling" annars arbetar den inte då är den bara i "Stand By". Men den försöker hålla sina temperaturer oavsett så är det ett varmt rum så kommer han hålla minus oavsett så har man ingen jäsning igång så skulle jag stänga av den (Eller jag gör det)
3. Ja, man får kolla nivån som man gör med alla kylsystem.

Svårt att tänka mig att det skulle vara nödvändigt att byta 2 gånger om året men jag är å andra sidan ingen kyltekniker.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Grainfather glycol chiller

Inläggav Bönan » tisdag 2019-02-19 07:01

Du behöver inte byta vätska, men du bör/kan kontrollera inblandningen så den håller sig någorlunda rätt. Ja har du ingen jäsning igång, finns ju ingen anledning låta maskin stå och gå.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Grainfather glycol chiller

Inläggav Rotsac » tisdag 2019-02-19 11:15

Bönan skrev:Du behöver inte byta vätska, men du bör/kan kontrollera inblandningen så den håller sig någorlunda rätt. Ja har du ingen jäsning igång, finns ju ingen anledning låta maskin stå och gå.


Kylmedelet ska enligt manualen (PDF-fil) som jag fann, vara 1 del glykol till 2 delar vatten.

Måste man köpa passande typ av glykol på en bensinmack?
(Nej, jag är inte bilist...).

Eller finns sådant även att köpa någon annan stans?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Grainfather glycol chiller

Inläggav Falkens » tisdag 2019-02-19 11:30

Du får glykol med chillern
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Grainfather glycol chiller

Inläggav Rotsac » tisdag 2019-02-19 17:40

Falkens skrev:Du får glykol med chillern


Jag vet det (jag har som jag skrev läst manualen).

Men efter att man har anslutit jäskärlet, så bör man kolla nivån i kylaren, och vid behov fylla på lite kylmedia, då cirka 5 dl rann över in i dess kylmantel när man startade kylaren.

Dessutom sker samma sak om man ansluter fler jäskärl.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Grainfather glycol chiller

Inläggav Falkens » onsdag 2019-02-20 09:13

Jag har 2 st kärl och min nivå ligger fortfarande bra dvs. pinne är mot inspektionslocket. Sen ligger det inte så mycket i manteln, det ligger typ 2-3 dl max.
Men i alla fall, jag skulle dock säga att vilken Propylenglykol som helst fungerar bra. Jag har bra erfarenhet av PROPYLEN IH VVS från Arom-dekor Kemi AB och den är helt ok
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Grainfather glycol chiller

Inläggav Rotsac » torsdag 2019-03-07 15:21

Jag är sugen på att köpa Grainfatherutrustningen Glycol chiller, samt en Conical fermenter.

Samt även antingen ett 19-Liters, eller 18-Liters corneliusfat.
Kruxet är dock att jag FÖRUTOM Grainfatherutrustningen ej får plats med ett särskilt kylskåp för corneliusfatet:-(

Jag fick en galen ide, då det i denna tråd verkar som att man kontinuerligt kan använda Grainfatherutrustningen.
Nämligen att man efter tappning till corneliusfat ställer det i jäskärlet, som är fyllt med vatten som håller den temperatur man vill att corneliusfatet ska hålla....
Locket på jäskärlet monteras såklart inte, men någon sorts "ribba" bör väl monteras, för att förhindra fatet att flyta upp vartefter ölet förbrukas.

Då det är vatten -ej luft- som kommer att utgöra kylmedia mot corneliusfatet, så borde väl 12 Voltselemenet klara att hålla ölet vid önskad temperatur. Jag brygger ej Lager, så några låga fantasitemperaturer behövs ej.

1) Vad tror ni om ovanstående

De riktmått jag har fått tag i är:

Conical fermenter:
Diameter (med handtag) : 36 cm
Höjd: 91 cm (109 cm med jäsrör)

Men i detta sammahang är det ju de invändiga måtten för diameter, samt invändig höjd utan lock som är intressanta.

2) Är det någon som vet dessa mått?

Ett 19-liters fat har måtten:
Höjd: 633 mm (± 2 mm)
Diameter: 219 mm (± 2 mm)

Ett 18-liters fat har måtten:
Höjd 570 mm
Diameter 230 mm

3) Båda dessa typer av fat måste väl ändå passa i jäskärlet?

4) Jag har läst någonstans att den svarta plasten upptill och nedtill på corneliusfat kan "färga av sig", och vara allmänt otrevlig. Vill man ha sådant i vatten i ett järskärl under en längre tid?

5) Kan man montera bort plasten?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Grainfather glycol chiller

Inläggav Bee » torsdag 2019-03-07 17:07

Jag tänker direkt på hygienen och att du sabbar ditt fina jäskärl med att trycka ner ett "skitigt" fat i det tillsammans med vatten. Låter som att be om problem och noggrann rengöring.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Grainfather glycol chiller

Inläggav Djonk » torsdag 2019-03-07 19:04

Kanske får man repor istället om man plockar loss plasten?

Kanske https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... -25-1-tapp kan vara ett alternativ annars?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Grainfather glycol chiller

Inläggav Morgan » fredag 2019-03-08 09:31

Det här med att byta glykolblandningen brukar handla om att man kan få tillväxt av bakterier i den. I kylsystem i t.ex. en fastighet är kärlet öppet och bara täckt med ett löst liggande lock. Om smuts (organiskt) kommer ner i blandningen är det inte säkert att glykolblandningen är tillräckligt giftig för att hindra tillväxt. Det finns också en risk att fastighetsskötaren gör det lätt för sig och efterfyller med bara vatten ifall t.ex. glykolen tar slut. Då späds blandningen och blir mindre giftig.

I en kylare för öl är det lättare att förhindra smuts som kommer in i blandningen då det sannolikt bara är du själv som pillar med anläggningen.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Grainfather glycol chiller

Inläggav Rotsac » fredag 2019-03-08 15:43

Bee skrev:Jag tänker direkt på hygienen och att du sabbar ditt fina jäskärl med att trycka ner ett "skitigt" fat i det tillsammans med vatten. Låter som att be om problem och noggrann rengöring.


Hmm...

Men om man stoppar ned corneliusfatet i en sopsäck av plast, och har vatten såväl i säcken som i utrymmet mellan säck och jäsbehållaren?
Vattnet i säcken får då såklart ej rinna över dess kant.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster