SM 2012 saknade domarprotokoll

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2011 i Uppsala

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: SM 2012 saknade domarprotokoll

Inläggav Mattias » måndag 2012-06-04 18:04

Verkar vara ett stort skämt hela organisationen, fel bryggprotokoll till personer skickas, felräkning utav folketsval - vad blir nästa blunder?
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: fredag 2011-04-15 18:34

Re: SM 2012 saknade domarprotokoll

Inläggav longjohn » måndag 2012-06-04 19:10

Det är väl som det mesta annat som genomförs med hjälp av frivilligarbete: bryr du dig väldigt mycket, så kan du ju fråga om du får vara med och styra upp det hela. Bryr du dig inte, så behöver du ju inte bry dig. :?
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: måndag 2012-03-19 23:51

Re: SM 2012 saknade domarprotokoll

Inläggav Peter Högström » tisdag 2012-06-05 15:30

Hej alla glad hembryggare, ja hej på er andra oxå förresten!

Jag har full förståelse för att man är sugen på att få sina protokoll, ffa sina egna, efter SM och jag kan även ha viss förståelse för att man är lite besviken över att misstag begås av tävlingsledningen.

Däremot tycker jag att man borde ha mer ödmjukhet inför att detta faktiskt är en helt ideell förening med 100% ideella insatser. Att SM i år slog alla rekord på alla sätt har naturligtvis en stor del i orsakerna till varför saker och ting strulat en smula.

I normala fall kommer det c.a. 5-600 besökare till ett SM men i år var det nästan 1100 så gissa om organisationen fick ta många bollar på uppstuds på själva SM dagen för att ordna så att alla kom in, fick glas osv! Jag tycker det är ett under att dom lyckades lösa hela SM med bara ett misstag i folkets val!!

Att vi domare sedan hade 477 inlämnade öl att hantera / döma i år mot normala 350 gjorde att även den biten blev betydligt råddigare än vanligt. I normala fall skickas protokollen ut veckan efter SM men i år har det varit lite speciellt.

Det är nämligen så att alla saker som blev kvar efter SM hamnade hos Uppsala HemBryggarFörening, UHBF, som arrangerade hela SM med hjälp av vänner och bekanta. Att ingen gått igenom och rett ut vad som hamnat i deras lokal är enligt min mening inte ett dugg konstigt för jag kan lova att man behöver vila efter att ha genomfört ett SM...

Men självklart borde protokollen skickats ut trots välbehövlig vila...MEN nu är så att han som var SM-general / projektledare haft hälsoproblem hela våren och nu ligger inlagd för en planerad genomgång. Detta har fått till följd att samtliga protokoll som inte hämtades ut på själva SM dagen har blivit liggande hos UHBF. Naturligtvis är detta olyckligt och visst borde någon ha åtgärdat detta men när den som har koll ligger på sjukan är det tyvärr ganska lätt att saker hamnar mellan eller t.o.m. bredvid en hel del stolar...

Men nu är vi medvetna om problemet så vi försöker lösa det och hoppas att vi snart kan skicka ut protokollen till var och en. Varför vissa har fått fel protokoll i sina kuvert har jag faktiskt ingen aning om men det är naturligtvis inte bra. En orsak kan vara att typsnittet på brygdnummren var rysligt liten i år och att det därför kan ha sorterats fel. Domarna som dömt sorterar själv in sina resp. protokoll efter avslutad dömning. Jag hoppas dock att ni hjälper varandra genom att berätta det här på forumet för tyvärr kan vi i domarkommittén inte hjälpa er så här i efterhand, vi kan bara beklaga misstagen.

Det finns alltid utrymmer för förbättringar i alla organisationer men just i detta fall tycker jag att ni som skriker högst skall anmäla er som frivilliga att lägga ner er själ och sisådär minimum 100-200 arbetstimmar på att nästa års SM i Eskilstuna kan genomföras utan minsta problem!

Sommar å sol på alla glada och trevliga hembryggare,

Peter Högström
Med vanliga halsningar,

Peter Högström
trickbrewer@gmail.com
Peter Högström
Svensk mästare 2009 o medarbetare på Humlegården
 
Inlägg: 106
Blev medlem: tisdag 2006-11-14 19:31
Ort: Stockholm, Årsta

Re: SM 2012 saknade domarprotokoll

Inläggav Weinkeller » tisdag 2012-06-05 18:50

Hej,
Tack för ett utförligt svar och jag hoppas inte mina inlägg tidigare upplevts som negativa, jag var bara rädd för att protokollen hade kommit bort eftersom informationen tidigare i tråden gjorde gällande att de redan var skickade. Nu när jag vet vad det beror på känns det betydligt lugnare.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: SM 2012 saknade domarprotokoll

Inläggav rick.lindqvist » onsdag 2012-06-06 12:03

Tråkigt att folk gnäller!

Jag har stort förtroende för alla som planerat SM. Tummen upp för er!

Mina bryggprotokoll kommer när de kommer :D
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: SM 2012 saknade domarprotokoll

Inläggav Henric megen » torsdag 2012-06-07 17:59

Peter Högström skrev:Men självklart borde protokollen skickats ut trots välbehövlig vila...MEN nu är så att han som var SM-general / projektledare haft hälsoproblem hela våren och nu ligger inlagd för en planerad genomgång. Detta har fått till följd att samtliga protokoll som inte hämtades ut på själva SM dagen har blivit liggande hos UHBF. Naturligtvis är detta olyckligt och visst borde någon ha åtgärdat detta men när den som har koll ligger på sjukan är det tyvärr ganska lätt att saker hamnar mellan eller t.o.m. bredvid en hel del stolar...
Peter Högström


Shit vad tråkit! Hoppas att han blir bra. Jag har full förståelse för de problem som har uppstått!
Jag väntar själv på dommarprotokoll... Men så länge de inte är försvunna så är det lugnt.
Jag hälper gärna till med något om det skulle behövas. Nu bor ju jag i Hudiksvall en bit från Uppsala. Men som sagt finns det något jag kan göra hemifrån så är det bara att höra av sig.
Mvh: Henric Östberg
Användarvisningsbild
Henric megen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: måndag 2011-05-09 00:25

Re: SM 2012 saknade domarprotokoll

Inläggav LarsC » måndag 2012-06-11 13:54

Sådärja! Just nu jobbar Posten med att få ut protokollen - de lämnades till postsorteringen i går kväll. Äntligen, får man väl tillägga. Alla ni som väntat och svurit får snart veta vad domarna tyckte om just era brygder.

Som medlem i den lokala arrangörsgruppen ber jag om ursäkt för att det tagit lång tid! Det beror tyvärr, som Peter skrev, på att ingen från början var medveten om att protokollen var försvunna, att de sedan olyckligt hamnat bland helt ovidkommande left-overs samt att när SM-generalen till slut återfann dem var det bara timmar innan han skulle in på Akademiska sjukhuset. Sedan dröjde det ytterligare innan någon hade möjlighet att ombesörja utskicket.

Supertrist, tycker jag! Nå, jag hoppas i alla fall att domarnas omdömen ger alla er som väntat på protokoll en lagom balans mellan stolthet, ödmjukhet och inspiration inför kommande ölträffar!
/Lars Callert
LarsC
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2010-06-28 19:27
Ort: Uppsala

Re: SM 2012 saknade domarprotokoll

Inläggav bohumle » tisdag 2012-06-12 01:37

Hej

Hoppas att "Generalen" mår bra. Jag var inte med på träffen. Att det blev strul är ju tråkigt, av vad jag läst så är jag som en gammal ej längre medlem full av förståelse att saker kan gå fel. Peter H skrev utmärkt om vad det berodde på. Sen finns det alltid folk som vet bäst, hur saker skall fungera.

Jag vet själv, var med i styrelsen i mitt tidigare fack, alltid vid löneförhandlingar var det alltid folk som visste hur vi skulle gjort det bättre, dåliga lokala avtal, m.m.. Men när vi frågade om dom som klagade mest på "golvet" om dom hade lust att gå med i styrelsen och försöka få bättre avtal vid nästa förhandling, ja då fanns det 100 olika förklaringar till varför dom inte kunde gå med.

Sträck på er alla som har hållit i SM:et 2012

Nu går jag med i SHBF igen

P.S. Kan jag då köpa dom tidningarna jag missat?

Bo
Användarvisningsbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Re: SM 2012 saknade domarprotokoll

Inläggav mattias hellstrom » tisdag 2012-06-12 12:45

Det ända jag är lite sur över är att jag missade att man kunde plocka ut protokollen på plats, missade jag denna info eller finns det plats för ett förbättringsförslag här?

Som förstaårsbesökare är det nog mycket som alla andra vet av erfarenhet som man vill veta. Det blev en hel del kommunikéer att läsa och man var aldrig säker på om man hittat allt, som förbättringsförslag vill jag gärna se en wikisida med all viktig info samlad på samma ställe med kommande inte färdiga fakta märkta som "EJ KLART" (eller "EJ REVIDERAD" för copy paste). Min förhoppning är att dylik info sparar mer tid för organisatören än det kostar att gå in och lägga till (dvs slipper svara på frågor).

Jag vill avsluta med att än en gång tacka för ett mycket bra och välorganiserat SM.
mattias hellstrom
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 2011-04-11 21:09

Re: SM 2012 saknade domarprotokoll

Inläggav Fredrik Almgren » tisdag 2012-06-12 13:16

mattias hellstrom skrev:...finns det plats för ett förbättringsförslag här?
Det finns gott om plats för förbättringsförslag, både från dig och andra.

Det du skrev ovan är lämpligt att ta in i högen av förbättringsförslag. Jag blev plötsligt så tänd på idén med förbättringsförslag
att jag tror att jag skall starta en egen tråd för att se om det kan trigga fler att komma med konstruktiv input på förbättringar etc.

Edit: Tråd skapad - viewtopic.php?f=2&t=7179
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: SM 2012 saknade domarprotokoll

Inläggav mankan » tisdag 2012-06-12 22:56

Fick protokollen idag (mina och Mattias H ovanför), grymt kul läsning under tiden man önskade att man var apotekare, men det ordnar sig nog då jag själv har handstil som en läkare.

Dock så saknar vi protokollet för 9:D-1, nån som har fått det?

Hör gärna av er, kan erbjuda en flaska av den i utbyte om ni vågar trots protokollet ;-)
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: söndag 2011-10-30 13:22

Re: SM 2012 saknade domarprotokoll

Inläggav Dompan » onsdag 2012-06-13 12:17

Fick mitt protokoll igår! :)

Fick 33 poäng. Helt OK med tanke på att det var min 8:e bryggning.

Bara att ladda för nästa år!! :D
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarvisningsbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 118
Blev medlem: onsdag 2011-04-06 22:07

Föregående

Återgå till SM 2012

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron