Ta med sig barn till SM

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2014 i Linköping

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ta med sig barn till SM

Inläggav Fredrick » söndag 2014-03-30 00:01

Kan jag ta med min 12 åriga dotter kostnadsfritt till SM i Linköping?

Vill inte betala 250:- för henne, då hon inte njuter av ölen på samma sätt som jag.

/ Fredrick
Fredrick
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: lördag 2014-03-29 23:51

Re: Ta med sig barn till SM

Inläggav Ägg » söndag 2014-03-30 00:36

Står på Tickster där man köper biljetten att det är 20-årsgräns så svaret borde vara nej.
Ägg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: måndag 2013-12-16 02:40

Re: Ta med sig barn till SM

Inläggav Obelisken » onsdag 2014-04-02 07:22

Fredrick skrev:Kan jag ta med min 12 åriga dotter kostnadsfritt till SM i Linköping?

Vill inte betala 250:- för henne, då hon inte njuter av ölen på samma sätt som jag.

/ Fredrick


Det är 20 årsgräns som gäller. Det är inte lämpligt att ta med barn på en sådan här tillställning.
Användarvisningsbild
Obelisken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2013-08-20 14:55
Ort: Linköping

Re: Ta med sig barn till SM

Inläggav longjohn » onsdag 2014-04-02 18:47

Obelisken skrev:Det är inte lämpligt att ta med barn på en sådan här tillställning.

Varför inte? Jag har aldrig varit på ett SM, men jag tänker mig att det är en samling vuxna människor som provsmakar alkoholhaltiga drycker på ett ansvarsfullt sätt och diskuterar öl och -bryggning, utbyter erfarenheter, etc.

Om arrangören inför en åldersgräns, så ska den naturligtvis respekteras. Det finns säkert juridisk-praktisk-politiska aspekter som gör att man väljer att kolla leg i dörren och ha den saken avklarad. Det har jag full respekt för. Däremot kan jag inte se det olämpliga i att ta med barn, med mer än att min bild av SM är helt fel och att det hela i själva verket påminner mer om ett fylleslag. Men då är jag inte själv intresserad av att fara dit. :-(
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: måndag 2012-03-19 23:51

Re: Ta med sig barn till SM

Inläggav Olsvamlarn » onsdag 2014-04-02 19:28

Spontan tanke: Tycker du själv att det här låter som en lämplig tillställning att ta med en 12-åring på? "en samling vuxna människor som provsmakar alkoholhaltiga drycker på ett ansvarsfullt sätt och diskuterar öl och -bryggning, utbyter erfarenheter, etc."

Sen brukar det inte vara någon direkt fylla men det kan ju bli en del vuxenskämt. Vi kör rätt hårt på det här med smisk med paddeln i år t.ex. Ett år var det någon som serverade öl ur en gummipenis där ölen rann ut när man klämde på pungen. Kort och gott, det är kul för vuxna men inte helt anpassat för barn ;)
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Ta med sig barn till SM

Inläggav longjohn » onsdag 2014-04-02 20:08

Tråkigt för en medelunge? Antagligen. Därför olämpligt för en unge? Inte uppenbart. (Ibland läser jag om att barnen gärna är med och brygger. Om intresset finns, så är det nog kul att vara med, ungefär som för icke-barn. Beroende på ålder är kanske ett SM-besök hur som helst mer lämpligt än att stå och pyssla med varm vört.)

Fast det där med gummidetaljen kanske avgör saken! :shock:
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: måndag 2012-03-19 23:51

Re: Ta med sig barn till SM

Inläggav Olsvamlarn » torsdag 2014-04-03 11:16

Haha ja kanske :P

Hoppas du inte tog det som att jag pekar finger du känner förstås ditt egna barn bäst. Sen är inte jag en av arrangörerna, bara en av de som ställer ut. Tänkte mest hur tråkigt jag själv skulle haft som 12-åring, samt att jag själv inte skulle vilja ha en uttråkad unge i hasorna hela dagen.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Ta med sig barn till SM

Inläggav Fredrik Almgren » torsdag 2014-04-03 12:44

Om jag minns rätt har principen varit att om barnen är tillräckligt små för att inte vara intresserade av öl
så får de vara med. När de har blivit gamla nog att bli intresserade får de inte följa med innan de har kommit
över en viss ålder.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: Ta med sig barn till SM

Inläggav Jonas » torsdag 2014-04-03 15:01

longjohn skrev:Varför inte? Jag har aldrig varit på ett SM, men jag tänker mig att det är en samling vuxna människor som provsmakar alkoholhaltiga drycker på ett ansvarsfullt sätt och diskuterar öl och -bryggning, utbyter erfarenheter, etc.

Om arrangören inför en åldersgräns, så ska den naturligtvis respekteras. Det finns säkert juridisk-praktisk-politiska aspekter som gör att man väljer att kolla leg i dörren och ha den saken avklarad. Det har jag full respekt för. Däremot kan jag inte se det olämpliga i att ta med barn, med mer än att min bild av SM är helt fel och att det hela i själva verket påminner mer om ett fylleslag. Men då är jag inte själv intresserad av att fara dit. :-(


Även om vi inte längre har FHI:s argusöga på oss så är det precis som du antar ett antal aspekter som gör att SM har en åldersgräns. I år har rikspressen visat intresse att komma och skriva och fota på SM och även om artiklarna säkert blir positiva tror jag att det inte ses som seriöst med bilder på ölprovare med barn omkring sig.
Om det dessutom blir lika trångt och högljutt som senast i Eskilstuna skulle inte jag vilja att barn utsätts för det och sedan kommer då frågan om att ha ansvaret för barn när man dricker alkohol.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: Ta med sig barn till SM

Inläggav longjohn » torsdag 2014-04-03 19:07

Haha, ja jag är väl en dålig förälder! Som tur är för ungen, så ska jag inte på SM i år. :wink:
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: måndag 2012-03-19 23:51

Re: Ta med sig barn till SM

Inläggav Oskar_H » torsdag 2014-04-03 21:07

Tråkigt när det inte går att lösa med barnvakt. Även om mina barn tycker det är roligt att vara med att brygga tror jag inte det är lika roligt för dem att vara med mig några timmar när jag provar öl. SM är absolut inget fylleslag men knappast än rolig plats för barn att leka på i 6 timmar.

SM börjar likana de större ölmässorna mer och mer.
Oskar_H
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2009-04-09 13:49

Re: Ta med sig barn till SM

Inläggav VsX » måndag 2014-04-07 11:32

Nu nämnde visserligen Jonas FHI, men med tanke på hur hårda Socialkontoret brukar vara vid alkoholutskänkning blir det lurigt på SM. Vanligtvis när ett vanligt alkoholtillstånd gäller (vilket visserligen inte är fallet med SM) så måste de som serverar ha fullständig uppsikt över eventuella minderåriga i lokalen för att fastställa att de inte får i sig någon alkohol. Det är upp till serveringsansvarig för lokalen att bedöma om de vill släppa in minderåriga i varje fall. På större evenemang (exempelvis Stockholm Beer osv) är det därför inte tillåtet med barn eftersom det inte rimligtvis går att hålla koll på alla barn i en så pass stor folkmassa. Dessutom förutsätter detta att det man har professionell serveringspersonal, vilket inte heller är fallet på SM. Får någon viktig person med strängare syn på alkohol nys om barn på SM kan det nog vara flera steg bakåt i utvecklingen tyvärr.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm


Återgå till SM 2014

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron