SM och Hysch, hysch

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2014 i Linköping

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SM och Hysch, hysch

Inläggav Weinkeller » torsdag 2013-11-14 20:05

Börjar som smått brygga och fila på recepten till hemma SM nästa år. Först ut blir något svart. Antar att man inte ska avslöja någon mer information men det vore trevligt att veta hur domarstaben ställer sig till detta?

Hur mycket info får man egentligen göra allmän i det här fallet? Domartävling som folkets val?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: SM och Hysch, hysch

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2013-11-15 01:12

Du får väl säga vad du vill.

Grejen med just domartävlingen är väl att domarna helst skall ha det helt blint, vet man om att en polare bryggt "en wit med rabarber, kaffe och mördarsnigel" och just denna dyker upp på ens provning/dömning kan man som domare inte säga att just den ölen är helt blind.
Detta är enkomt för att kunna säga att det inte uppstår jäv, positivt eller negativt.

Jag har varit med om att anta att en öl jag dömde var från en kamrat, så jag var rätt tyst under diskussionerna om denna tills det var klart att jag tyckt ungefär lika som de andra domarna.
Var också min kamrat som bryggt ölen som jag misstänkt, men skönt att jag tydligen kunde hålla mig objektiv ändå.

Personligen försöker jag undvika att prova hembryggda öl som tävlar i SM (domartävlingen) några veckor inför SM.

Till Folkets Val ser jag ingen anledning att du inte skulle få säga precis vad du vill, är ju en helt öppen tävling.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM och Hysch, hysch

Inläggav Jonas » fredag 2013-11-15 15:21

Folkets val handlar numera inte bara om ölets smak utan "promotion" har blivit i alla fall en viss del av tävlingen, så där är det helt ok att göra reklam för det öl man tänker ställa upp med.
Domartävlingen är en helt annan femma, där ska alla öl testas blint och för att undvika frågan om jäv är det enklast att inte gå ut och berätta vad man ska tävla med och inte bjuda på de ölen innan SM.
Om en bryggare som offentliggör sitt SM-bidrag till domartävlingen kan diskas, det får Domarkommittén svara på.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: SM och Hysch, hysch

Inläggav ekstedt » fredag 2013-11-15 15:32

Om det vore så att man skulle kunna diskas (vilket jag har väldigt svårt att tro) för att man offentliggör sina SM-bidrag i förväg och/eller bjuder på dem i olika sammanhang är det nog dags att skriva något om detta i reglerna omedelbums.

Själv delar jag helt och fullt Gnoffs analys av saken.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: SM och Hysch, hysch

Inläggav martinb » fredag 2013-11-15 15:36

ekstedt skrev:Själv delar jag helt och fullt Gnoffs analys av saken.

+1
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SM och Hysch, hysch

Inläggav DonDegen » torsdag 2013-11-28 20:44

Angående flaskorna. Är 33orna man kan köpa på Humlegården godkända i tävlingen eller måste det vara den klassiska 33an?
DonDegen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: onsdag 2013-11-20 20:54

Re: SM och Hysch, hysch

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2013-11-28 22:31

DonDegen skrev:Angående flaskorna. Är 33orna man kan köpa på Humlegården godkända i tävlingen eller måste det vara den klassiska 33an?



Vet icke vilka flaskor som säljs på Humlegården, men det måste vara den klassiska 33:an, se punkt 10 här:
http://shbf.se/evenemang/sm-i-hembryggdoel/sm-regler
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM och Hysch, hysch

Inläggav DonDegen » torsdag 2013-11-28 22:50

Faan jag har massa flaskor från Humlegården som jag använder när jag flaskar. Jaja tänkte ställa upp med 3 olika bryggder så 15 klassiska flaskor kan ju inte vara så jättesvårt att styra upp!
DonDegen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: onsdag 2013-11-20 20:54

Re: SM och Hysch, hysch

Inläggav Lindh » torsdag 2013-11-28 22:56

En back lättöl brukar kosta runt 35kr på närmsta mataffär...
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: SM och Hysch, hysch

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2013-11-28 23:45

Det trista verkar vara att många bryggerier slutar använda dessa flaskor snart. Spendrups har tex flaggat för att de slutar i början av nästa år om jag kommer ihåg rätt.

shbf/domarkommittén lär om/då dessa flaskor inte finns till försäljning längre behöva tänka om och fixa en ny lösning, men än så länge ligger kravet kvar på dessa.

Som sagt, ta sig förbi lämplig matvarubutik och köpa en back lättöl (eller kanske julmust?) i bruna flaskor brukar inte vara vansinnigt dyrt.
Glöm bara inte att ta bort etiketterna från dem innan du skicakr in bidragen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg


Återgå till SM 2014

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster