[Beersmith 2] Funderingar kring recept

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[Beersmith 2] Funderingar kring recept

Inläggav Samme77 » onsdag 2016-08-24 20:10

Hej! Jag har nyligen kört igång med ölbryggning och har hunnit göra en helmaltsbryggning(BIAB). Jag körde på ett färdigt receptkit och allt gick väl rätt så bra men har läst på lite mer nu och tänker att det kan finnas saker att förbättra.
Receptet var för 10 liter och i slutändan så fick jag späda ca 2.5 liter i jäshinken för att komma upp i 10 liter. Nu har jag läst i efterhand att det inte verkar bra att göra så (fast det stod att jag skulle späda om det behövdes i receptet) och tänkte därför ladda hem beersmith och försöka få till min nästa brygd så att jag kan börja med mer mäskvatten så att jag slipper späda i jäshinken. Har inte hunnit tappa upp första batchen och smakat än men antar att det kan ha blivit svagare ABV pga utspädningen.

Skulle jag få bättre resultat av att köra mer mäskvatten i början och beräkna så att jag får 10 liter efter kok istället för att späda i slutet?

Nästa recept är 2.2 kg pale malt och 0.25 kg cara pils. Beersmith säger att jag då ska börja med ca 14 liter vatten för att få 10 liter efter kok. Verkar detta rimligt eller blir det fel med maltberäkningarna då?
Enligt recept så ska jag börja med 7 L mäskvatten sen laka med 3 liter för att slutligen börja koka på 10 liter. Men då kommer jag koka bort ca 2 liter och måste späda igen och det vill jag helst inte.
Jag har beräknat min profil så att den ska stämma hyfsat efter min utrustning men kommer säkert behöva koka lite till för att få mer exakthet.

Mitt mål är att så snart som möjligt kunna börja experimentera själv i beersmith med egna recept med BIAB-metoden.
När jag ställt in min profil så att den matchar min utrustning bra och lärt mig min brygghuseffektivitet, kan man då lita på att man får rimliga recept om jag håller mig inom dom gröna fälten på skalorna? ( est OG, IBU, Color, est ABV)
Förutsatt då att man har lite kunskap i öltyper och håller sig inom vissa ramar som att välja pale ale malt till en IPA och välja pilsnermalt till en lager osv.
Samme77
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 2016-08-24 17:44

Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster