Nya Beersmith 2.3

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Nya Beersmith 2.3

Inläggav ecmik » tisdag 2016-08-09 10:03

Har kollat runt lite på nya versionen av Beersmith som jag gissar att många här använder! Tror det kan va smart att ha en samlad tråd för frågor kring den nya versionen eftersom den innehåller några trevliga förbättringar som det verkar, men verkar också ha lite frågetecken kring sig.

Skulle vilja börja med att höra om nån av er har kollat på vattenbehandlingen och pH i 2.3? Jag tycker det verkar ganska otydligt, men man kanske måste bygga upp ett eget system för att få det att funka. Programmet ger mig i alla fall ett estimerat pH-värde, och förslag på hur jag ska få ner mäskens pH till 5.2. Men om mjölksyra och salter läggs till i receptet räknar den INTE ner pH-beräkningen under Mash-tabben.. Det verkar helt frånskilt ifrån varandra på något sätt. Så om jag lägger in min totala bryggvattenmängd med mitt grundvatten så kan man inte tweaka det åt nåt håll, om jag inte har missat nåt väsentligt..?

Funderar då på ifall man måste använda egenskapade vattenprofiler som "Ljus maltig profil" eller "IPA" som BASERAS på sin grundvattenprofil, istället för att knappa in sin egen grundvattenprofil som grund för receptet? För om inte salter eller mjölksyran i receptlistan påverkar vattenberäkningarna så blir ju ens grundvattenprofil helt värdelös att använda i receptet..

Plus att programmet säger att jag ska tillsätta närmare 8,5 ml mjölksyra i mitt bryggvatten för att få ner pH till 5.2, när jag i vanliga fall klarar mig med max 2 ml.. Hmmmm..... :?

Nån som hänger med? :)
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Nya Beersmith 2.3

Inläggav Grindcrusher » tisdag 2016-08-09 10:42

"BeerSmith now includes mash pH estimation directly in the recipe editor. The estimate is based on the water profile used in the recipe along with the grain bill. It does not include water additions directly as these may already be part of the water profile itself. You can view the mash pH estimate on the bottom left of the mash tab."


Den verkar precis som du skriver arbeta mot den valda vattenprofilen. Jag tyckte också det var lite förvirrande när mjölksyran i receptet inte påverkade mäsk-pH. Dessutom föreslår vattenprofilen att jag ska brygga öl mellan 7 och 12 EBC, när jag har 150ppm i alkalinitet efter vattenbehandling. Inte helt korrekt va? :)

Dessutom förstår jag inte varför den beräknar salterna efter batch-storlek och inte totala vattenmängd?

Väldigt nöjd med whirlpool-inställningen! Sparar mycket tid för mig. Gillar verkligen session-tabben också, och mäsk-pH-beräkningen (om den stämmer).
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Nya Beersmith 2.3

Inläggav Lindh » tisdag 2016-08-09 10:48

Under mashfliken i ditt recept så tar programmet hänsyn till det vatten du tillsatt under "add water" och vad det är för maltkomposition.
Salter och mjölksyra i receptet tas inte någon hänsyn till.
Du ska tillsätta ditt vattenrecept (t.ex. Pilsen eller Yellow Balanced eller vad du kan ha lagt in i waterdelen av ingredients) och inte ditt kranvatten under add water i receptet för att det ska fungera som tänkt.
Du kommer aldrig hamna exakt med denna eftersom ditt egna vatten (om du inte kör destvatten) plus dina salter tar dig 90-95% nära ditt önskade vatten. Det är dock tillräckligt nära för att andra felkällor spelar större roll. Så addera ditt vatten precis som med malt. Mät pH under mäskningen, skriv in det i gula rutan under mash-fliken och jämför med estimated mash. Beersmith räknar ut hur mycket mjölksyra du bör tillsätta för att nå hela vägen till önskat pH.
Din grundvattenprofil är tänkt för att utgöra grunden när du väljer calculate best additions för att nå ditt önskade vatten i vattenskapardelen. Den använder man rakt av bara om man inte tänkt tillsätta några salter alls men ändå vill få förslag om hur mycket mjölksyra som behöver adderas.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Nya Beersmith 2.3

Inläggav ecmik » tisdag 2016-08-09 10:52

Lite som jag misstänkte! Men när den räknar mjölksyra-mängd hos er, är det ens i närheten av vad ni brukar tillsätta för att få ner pH?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Nya Beersmith 2.3

Inläggav Grindcrusher » tisdag 2016-08-09 10:58

Ja hos mig verkar det vara rimliga mängder.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Nya Beersmith 2.3

Inläggav ecmik » tisdag 2016-08-09 11:08

Grindcrusher skrev:Ja hos mig verkar det vara rimliga mängder.


Antar att du lagt in din vattenprofil i receptet med den totala mängden bryggvatten?

Tycker det vore allra enklast om det fanns en lista där man bara helt enkelt väljer bryggvatten, och så räknar den själv med allt vatten som behövs i receptet..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Nya Beersmith 2.3

Inläggav ecmik » tisdag 2016-08-09 11:24

I övrigt är det äntligen lite enklare att lägga till och ta bort ingredienser i recepten med kortkommandon mm! Lite användarvänlighet, det har jag saknat! :)
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Nya Beersmith 2.3

Inläggav Grindcrusher » tisdag 2016-08-09 11:49

ecmik skrev:
Antar att du lagt in din vattenprofil i receptet med den totala mängden bryggvatten?

Tycker det vore allra enklast om det fanns en lista där man bara helt enkelt väljer bryggvatten, och så räknar den själv med allt vatten som behövs i receptet..


Jag har valt en sparad (färdigbehandlad) vattenprofil, tillagd med "add water" i receptet. Däremot påstår den att det ska vara 13liter (batch size) och inte hela volymen, men den räknar ju på salterna i mitt behandlade vatten.


När du pratar mängden mjölksyra så tittar du under "mash" fliken va? Där du fyller i vad du fyller i vad du mäter och BS föreslår den hur mycket du ska tillsätta?
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Nya Beersmith 2.3

Inläggav ecmik » tisdag 2016-08-09 12:08

Grindcrusher skrev:Jag har valt en sparad (färdigbehandlad) vattenprofil, tillagd med "add water" i receptet. Däremot påstår den att det ska vara 13liter (batch size) och inte hela volymen, men den räknar ju på salterna i mitt behandlade vatten.


Den siffran går väl att ändra på innan man lägger till den i receptet? Just den siffran bör väl vara totala mängden bryggvatten (om man vill det dvs..)?


Grindcrusher skrev:När du pratar mängden mjölksyra så tittar du under "mash" fliken va? Där du fyller i vad du fyller i vad du mäter och BS föreslår den hur mycket du ska tillsätta?


Yes, det gör jag. Där föreslår BS alltså typ 4ggr så mycket mjölksyra som t.ex. J.Palmers spreadsheet rekommenderar för att hamna inom rätt "residual alkalinity". Samma mängd tar mig oftast rätt nära pH 5.2.

Jag får utforska lite mer vad som är snett!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Nya Beersmith 2.3

Inläggav Grindcrusher » tisdag 2016-08-09 13:19

ecmik skrev:Den siffran går väl att ändra på innan man lägger till den i receptet? Just den siffran bör väl vara totala mängden bryggvatten (om man vill det dvs..)?


Sedär! Nu såg jag... perfekt. För jag förbereder alltid större volym än jag behöver.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Nya Beersmith 2.3

Inläggav ecmik » tisdag 2016-08-09 14:12

Lindh skrev:Så addera ditt vatten precis som med malt. Mät pH under mäskningen, skriv in det i gula rutan under mash-fliken och jämför med estimated mash. Beersmith räknar ut hur mycket mjölksyra du bör tillsätta för att nå hela vägen till önskat pH.


Perfekt, tack! Så om ens grundvattenprofil ändras så måste man ändra i varje skapad vattenprofil under ingredienser och räkna ut nya tillsatser..?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Nya Beersmith 2.3

Inläggav Lindh » tisdag 2016-08-09 16:15

ecmik skrev:Perfekt, tack! Så om ens grundvattenprofil ändras så måste man ändra i varje skapad vattenprofil under ingredienser och räkna ut nya tillsatser..?


Så blir det ju tyvärr med den tekniken men ditt vatten lär inte ändras så speciellt mycket om du bor kvar i samma stad. Några ppm upp och ner ger inga skillnader i mängden salt du tillsätter. För en satsstorlek på 20l lär du knappast märka av 1g skillnad på någon av salterna. Jag beställde ofta vattenrapporter förr men nu gör jag det 1-2 ggr per år. Det skiljer sällan mycket alls och de skillnader som kan uppstå tillfälligt orkar iaf inte jag kompensera för (smältvatten t.ex.).
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59


Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster