[Beersmith] Lägga till jäst i Beersmith

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[Beersmith] Lägga till jäst i Beersmith

Inläggav Falkens » lördag 2015-03-28 14:52

Jag frågar här då det är många som använder det och jag tänkte testa det också.
Jag börjar med att köra fast, jag trodde typ all t fanns med men inte min jäst som jag ska ha som heter Belle Saison från Lallemand så då måste jag lägga till den, det är en del fält som man behöver fylla i och jag fattar typ... nada.

Jag vill ju att allt ska fyllas i om det är så att BeerSmith använder alla fällt så vill man att det ska vara rätt. Någon som kan? (det finns ingen onlinedatabas man kan koppla sig mot och alltid vara upptodate)
rsz_bild.jpg
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Lägga till jäst i Beersmith

Inläggav Patrik-b » lördag 2015-03-28 16:38

Annars kolla på tillverkarens sida och kopiera informationen därifrån till Beersmith
Användarvisningsbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 426
Blev medlem: fredag 2013-10-25 08:43

Re: Lägga till jäst i Beersmith

Inläggav ecmik » lördag 2015-03-28 18:45

Tror de viktigaste parametrarna att lägga till är max/min utjäsningsgrad och max/min jästemperatur när du ska lägga till jäst i BS för att programmet ska kunna räkna med jästen i receptet. Sedan också ifall det är torrjäst eller flytande jäst. Så så svårt är det inte så länge man har rätt värden ifrån tillverkaren. Men denna gången verkar dom inte ge dessa värden i sin produktinfo faktiskt.. Dom skriver att utjäsningsgraden är hög och den är lågflockulerande i alla fall. Sedan att den jäser bäst i 17c och uppåt. "Saison beers are quite unique to brew. During fermentation, cooling is not normally used, allowing temperature of fermentation to increase." Är det inte så att saison-jäsning kan ske i ganska varma temperaturer?

Jag skulle i alla fall inte oroa mig så mycket om jag inte fick in värdena just på denna jästen helt perfekt i programmet faktiskt. Det är mer en receptteknisk grej så du kommer ihåg vilken jäst du använde och hur du jäste den inför nästa gång så du kan repetera det om det blev gott.. :)

Har du sett annars att du kan ladda hem och importera alla maltsorter från t.ex. Maltmagnus till Beersmith? Det underlättar en del!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Lägga till jäst i Beersmith

Inläggav niklas_n » lördag 2015-03-28 20:41

ecmik skrev:Har du sett annars att du kan ladda hem och importera alla maltsorter från t.ex. Maltmagnus till Beersmith? Det underlättar en del!


Man kan också klicka på File->Add-ons... och sedan lägga till all malt från exempelvis Briess, Crips, Castle Maltings och Viking malt, så ploppar de upp automatiskt när man komponerar recept, finns även uppdateringar på humle och jäst. Dock inte den som Jonas frågade efter.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Lägga till jäst i Beersmith

Inläggav Falkens » söndag 2015-03-29 13:59

Patrik-b skrev:Annars kolla på tillverkarens sida och kopiera informationen därifrån till Beersmith


Ja, det är väl klart att jag gjort... men jag vet inte om min kunskap kring jäst ligger så pass bra till att jag vet vad varje fält betyder och vad som ska in.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Lägga till jäst i Beersmith

Inläggav Falkens » söndag 2015-03-29 14:03

ecmik skrev:Tror de viktigaste parametrarna att lägga till är max/min utjäsningsgrad och max/min jästemperatur när du ska lägga till jäst i BS för att programmet ska kunna räkna med jästen i receptet. Sedan också ifall det är torrjäst eller flytande jäst. Så så svårt är det inte så länge man har rätt värden ifrån tillverkaren. Men denna gången verkar dom inte ge dessa värden i sin produktinfo faktiskt.. Dom skriver att utjäsningsgraden är hög och den är lågflockulerande i alla fall. Sedan att den jäser bäst i 17c och uppåt. "Saison beers are quite unique to brew. During fermentation, cooling is not normally used, allowing temperature of fermentation to increase." Är det inte så att saison-jäsning kan ske i ganska varma temperaturer?

Jag skulle i alla fall inte oroa mig så mycket om jag inte fick in värdena just på denna jästen helt perfekt i programmet faktiskt. Det är mer en receptteknisk grej så du kommer ihåg vilken jäst du använde och hur du jäste den inför nästa gång så du kan repetera det om det blev gott.. :)

Har du sett annars att du kan ladda hem och importera alla maltsorter från t.ex. Maltmagnus till Beersmith? Det underlättar en del!


Personligen är jag ganska noga med att ska jag göra det så vill jag ha det så nära 100% rätt som det bara går, där av min fråga. Jag vet att jag bara kan kasta ner jästen men tanken är ju att man ska få en bild av hur det ska bli genom att att man använder beersmith. Jästen är ju som bekant en ganska viktig del i bryggningen och då faller ju liksom hela grejen för mig om jag ska "höfta" med den och skräddarsy med resten.

Jag får mail till Lallemand och sen skicka till supporten för BeerSmith för att se om något händer.

Tack för era inputs...
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Lägga till jäst i Beersmith

Inläggav ecmik » söndag 2015-03-29 15:46

Låter bra det! Hör av dig hör i tråden vilka svar du får, för det är fler som undrar om man googlar. Ha det!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Lägga till jäst i Beersmith

Inläggav Falkens » söndag 2015-03-29 17:52

Jag fick ett svar från en moderator på deras forum... vet inte om han läste inlägget innan han svarade.

http://www.beersmith.com/forum/index.ph ... 043.0.html
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Lägga till jäst i Beersmith

Inläggav Falkens » söndag 2015-03-29 18:30

Fick en fil av en på deras forum men man får inte bifoga den typen av fil här

"Filtypen bsmx är inte tillåten."
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna


Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster