Bryggar Dagbok

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bryggar Dagbok

Inläggav RManning » torsdag 2018-03-29 20:50

Hej
Jag är ganska ny på allt vad det gäller med bryggning men jag har fattat att en bra ide är att få ner varje bryggning på pränt under tiden man gör den, så att man sen kan gå tillbaka och kolla exakt vad man gjorde när det blev som det blev på både gott o ont. Och då undrar jag om det är någon av er med lite mer erfarenhet därute som lärt sig den hårda vägen vad man gärna vill ha med i detta protokoll och vad man kan tänka sig att missa? Kanske till och med har några färdiga mallar man kan dela med sig av?
T.ex
Recept kontra verkliga givor
Verkliga tider och temperaturer
Jästemp
OG
FG
Smakprov på vört?
Smakprov efter 2v, 4v, 8c
Kolsyra, tryck, socker
osv.
Vad som nu kan vara relevant vad vet jag ;) Ni har säkert bättre koll på vad som är matnyttigt och vad som är overkill.
Mvh Robban
RManning
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2018-03-29 20:36

Re: Bryggar Dagbok

Inläggav skyking » fredag 2018-03-30 10:50

Det är väl lite tycke och smak. Jag tycker man inte behöver ha mer än vad man kommer agera på inför framtiden. Betydande avvikelser från recept kan vara bra att notera (för blev det bra så skall man ändra receptet). Saker som går snett eller borde kunna göras bättre bör man också notera. det är iaf viktigt att skriva ner om man har teflonminne.

Eventuellt kan man komplettera med en checklista eller liknande så man faktiskt tänker på de saker man skulle göra bättre (så man inte gör om samma misstag igen).

Jag brukar bara provsmaka under processen när ölen ändå måste hanteras: efter vörtkok och vid tappning.

Att notera CO2-tryck är bara relevant om man använder fat och primingsocker är bara relevant om man kolsyrejäser (för många utesluter dessa varandra).

OG och FG är praxis att mäta och notera (för att räkna ut alkohol)
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster