Jäst för kort (av misstag)

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Jäst för kort (av misstag)

Inläggav Enstorstark » söndag 2018-06-03 22:07

Nu har jag ett problem.
Kokade ett recept förra söndagen och det skulle ligga i jäskärlet i sju dagar sedan humlas ytterligare med sista tredjedelen och sedan jäsa sju dagar till.
Men med två 3-åringar hemma blir man lätt lite vimsig, så det resulterade i att jag idag (efter sju dagars jäsning) råkade hoppa över ett steg.
Istället för att torrhumla sista given så kokade jag prima och hällde på flaska, kapsylerade och satte undan på ett mörkt ställe. HOPPADE ALLTSÅ ÖVER ETT STEG i all hast.
Så finns det ens en liten chans att det kan ha jäst färdigt eller kommer flaskorna skjuta kapsylerna och jag får hälla ut alltihopa?
Enstorstark
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: söndag 2018-06-03 20:02

Re: Jäst för kort (av misstag)

Inläggav Djonk » söndag 2018-06-03 23:54

Kan nog vara ganska bra chans att det är färdigjäst beroende på vilken jäst/typ av öl du bryggt. Testa flaskorna med jämna mellanrum så märker du om det börjar bli för mycket. Då kan du ställa in de kallt för att stanna av jäsningen eller pysa ut överflödig kolsyra genom att försiktigt rucka på kapsylerna tills det lugnar ner sig, inget behov av att hälla ut.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jäst för kort (av misstag)

Inläggav Enstorstark » måndag 2018-06-04 07:32

Tack för det. Nu blev jag lugnare. Är lite osäker men kan ha varit FERMENTIS SAFALE US-05.
Det är en IPA jag brygger iallafall.
Enstorstark
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: söndag 2018-06-03 20:02

Re: Jäst för kort (av misstag)

Inläggav ekstedt » måndag 2018-06-04 08:20

Om det var US-05 kan du vara helt lugn, den jäser ut på 3-4 dagar.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron