Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Frithiof » tisdag 2018-04-24 13:13

Hallå
Jag blev sugen på att testa att brygga en belgisk ale, något i stil med Duvel. Fick tips i den lokala bryggeributiken om ett närmast minimalistiskt recept. Jag har inte exakta proportionerna här nu, och inte OG och FG heller. Men kanske någon här ändå kan ha en tanke om vad det kan bli av detta?

20 liter i jäshinken.
Malt: bara pilsner + bryggsocker (som sagt, jag har inte propotionerna i huvet nu, men ett kilo socker till en 20 liters sats.)
Mäska på 64 grader i en timme.
Humle: bara bittergiva på 60 minuter med exempelvis Target. Cirka 20 g (jag ska räkna på det och sikta på 30 IBU)
Jäst: Wyeast 3739 (förkulturen är igång)
Starta jäsningen på 18 grader för att höja successivt till runt 22 efter ett par dagar.
Kolsyrejäsa med 8g socker/liter för att få rejält med kolsyra.

Jag planerar att brygga i helgen och är helt klart lockad att köra på detta avskalade recept, särskilt som jag är nyfiken på de smaker som den belgiska jästen ger. Men kollar jag runt efter Duvel-kloner och andra liknande recept så dyker ofta Saaz upp som smak/arom-giva. Några tankar och uppslag om detta?
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Drake » tisdag 2018-04-24 13:59

Wyeast 1388 är väl Duvel-jästen om man ska vara petig. Target funkar nog för humlen är väl inte tokviktig, men jag tror dom använder Styrian Golding och Saaz i orginalreceptet.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Djonk » tisdag 2018-04-24 14:20

Bryggde något liknande nyligen, men med smakgiva (hersbrucker) och högre jästemperatur. Blev helt ok efter ett par veckor på flaska.. nästa gång kommer jag nog nöja mig med bittergiva och 22C som i ditt recept. Kan nog bli gott, men inte direkt en klon?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Frithiof » tisdag 2018-04-24 14:48

Nä men precis, ingen klon. Och det var inte det jag efterfrågade i butiken, utan mer något i samma stil. Och som blir gott :) Plus att han (butiksinnehavaren) vet om att jag är relativ nybörjare fortfarande. Så därav inga vattenbehandlingar, stegmäskningar eller andra superhjältetrix.

Men intressant att du, Djonk, kanske hoppar över smakgivan nästa gång. Den tillförde inget önskvärt, tyckte du?

Jag fick också ett kul tips om att, om man vill modifiera lite, torrhumla med någon amerikansk humle. Men då blir det ju någon form av moderniserad variant, och det är jag inte intresserad av denna gång.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Judgecc » tisdag 2018-04-24 19:06

Hehe, torrhumla den så får du Duvels tripel hop liknande helt enkelt. Som är ett mästerverk i sig. Men orginalet är fortfarande bäst..
22c initialt är för varmt i min bok. 18c i 48h e bättre..
Styrian G och Saaz stämmer i orginal.
Edit. Läste bättre nu, tempen har du tänkt rätt ifrån början
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Judgecc » tisdag 2018-04-24 19:25

Hmmm, undrar om den där jästen är Gulden Draak jästen tro..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-04-24 19:52

Wyeast 1388 är Duvel-jästen: http://www.mrmalty.com/yeast.htm

Jag tror du är helt rätt ute, enkelhet är en dygd för belgiska öl. Dock tycker jag absolut du kan ha en liten giva vid 20 minuter, det är standard. I övrigt ser allt vettigt ut.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Djonk » tisdag 2018-04-24 20:18

Ja, Frithiof, mitt intryck var att humlen inte riktigt passade in och att jästen var stod för det goda - men jag är också ny på det här. En annan humlesort kanske hade tillfört mer - i Duvel är det ju helt klart fallet :D
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Drake » tisdag 2018-04-24 20:47

Djonk skrev:Ja, Frithiof, mitt intryck var att humlen inte riktigt passade in och att jästen var stod för det goda - men jag är också ny på det här. En annan humlesort kanske hade tillfört mer - i Duvel är det ju helt klart fallet :D


Visst kan en annan humle göra en viss skillnad, även om man bara kör med en bittergiva. Men det jag tror påverkar mer är jästval, pitchrate, jästemperatur etc. när det gäller många belgiska öl. Sägs att 1388:an ger mycket nejlika när man jäser den över 20 grader och eftersom just nejlika inte är så framträdande i en Duvel är det bäst att jäsa den svalare. Inte provat det själv, bara läst mig till det. Däremot har jag mixtrat en hel del med belgare och olika jäster och olika typer av socker och jag tror en stor del av hemligheten ligger just där, inte i humlen. Tvärtemot en IPA alltså, även om jäst etc. kan spela ganska stor roll även där.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Frithiof » tisdag 2018-04-24 21:55

Hmm ... intressant. Nu kommer jag inte byta jäst den här gången, utan köra på 3739. Möjligtvis skaffar jag ett paket saaz till en liten giva vid 20 minuter. Och till nästa byggning gör jag samma men byter till den som flera av er refererar till som duvel-jästen: 1388. Då får jag ju bra jämförelsematerial.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Drake » onsdag 2018-04-25 00:11

Bra plan! Själv ska jag göra en liknande i veckan och splitta den till två hinkar varav en ska jäsas med WLP570 (vilket jag tror motsvarar 1388) samt med en torrjäst. Tror det blev Lallemans Abbey igen. Har gjort liknande tidigare och just vad gäller belgare så håller inte torrjäst riktigt måttet anser jag. Annars är jag ingen torrjästhatare, tvärtom.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Frithiof » onsdag 2018-04-25 07:28

Hur menar du att torrjästen inte håller måttet? Jäser den inte ut lika mycket, eller är det främst smaken som skiljer?
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Djonk » onsdag 2018-04-25 08:09

Apropå Lallemands Abbaye, vilken flytande jäst skulle ni säga att den liknar mest?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Drake » onsdag 2018-04-25 12:10

Frithiof skrev:Hur menar du att torrjästen inte håller måttet? Jäser den inte ut lika mycket, eller är det främst smaken som skiljer?


Smaken!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Belgisk stark ale med (för?) enkelt recept

Inläggav Frithiof » onsdag 2018-04-25 13:37

Drake skrev:Tvärtemot en IPA alltså, även om jäst etc. kan spela ganska stor roll även där.


Ja, jag tycker att min senaste IPA fick en oangenäm doft och till viss del smak, vilket jag gissade hade med jäsningen att göra. Liksom skarpt fruktigt/sött. Men svårt det där med att identifiera felkällor, tycker jag.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Nästa

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster