Vilse (nybörjare)

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Vilse (nybörjare)

Inläggav barre » fredag 2017-12-01 11:52

Hej allihop!

Fick nyligen ett komplett Grainfather-system (vattenkokare, vörtkokare- och lakningskärl samt jäskärl) i 30-årspresent , inklusive
ingredienser (en sån grej :D). Problemet är att jag aldrig har bryggt ett öl (har "bara" bryggt mjöd, cider och olika viner med varierat resultat)... :oops:

Jag tror att ett recept följde med ingredienserna, men har inte hittat det varken på papper eller på nätet. Skulle kännas tryggt att ha nåt att följa
första gången. Har letat runt lite på nätet om de enskilda ingredienserna, för att se om jag kan klura ut ett recept,
men det är inte så lätt när man inte har så bra koll...

Ingredienserna jag fått är (har mer eller mindre skrivit av det som står på etiketterna):
Malter
0,5 kg Cara Pale Malt (6-10 EBC)
0,5 kg Karamellmalt (Crystal) (100 EBC)
5 kg Maris Otter (PA malt, 5-7 EBC)

Humle
100 g Amarillo (pellets, 8,7% alfasyra)
100g Cascade (pellets, 6,8% alfasyra)
50 g Magnum (pellets, 11% alfasyra)

Jäst har jag inte fixat än eftersom det vad jag förstått är lite känsligare när det gäller öl,
t.ex. vilken sorts öl det gäller osv. (har dock rätt mycket ciderjäst hemma, men det känns ju inte helt rätt...).

Har någon nån idé om hur jag skulle kunna kombinera dessa på ett bra sätt (koktider osv), och kanske
till och med vilket jäst som skulle kunna passa?

Jag är hemskt tacksam för all hjälp jag kan få :)
barre
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2017-12-01 11:18

Re: Vilse (nybörjare)

Inläggav Snow » fredag 2017-12-01 12:10

Hur stort mäsk/kokkärl har du?
Här är ett förslag
Bilagor
APA.JPG
APA
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Vilse (nybörjare)

Inläggav barre » fredag 2017-12-01 13:57

Snow skrev:Hur stort mäsk/kokkärl har du?

30 liter.

Snow skrev:Här är ett förslag

Tackar, det ser ju trevligt ut :D

Nu till lite frågor:
Vad heter programmet? Det ser ju användbart ut :)

Humlen är vakuumpackad (kanske är det vanligtvis så, inte vet jag :oops:), så jag gissar att
den blir dåligt snabbt om den utsätts för luft? Hur tar jag bäst vara på överskottet?

Finns det några lämpliga alternativ till jästen om just den sorten inte går att få tag på?
barre
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2017-12-01 11:18

Re: Vilse (nybörjare)

Inläggav skyking » fredag 2017-12-01 15:17

Tänk på att proceduren för att bereda vört skiljer sig avsevärt från proceduren att bereda must. Se till så att du har gjort din hemläxa där.

När det gäller jäsningen är det lite mer lika, men för öl skall man se till att undvika syre i jäsningen och man behöver normalt INTE övervaka pH-värdet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vilse (nybörjare)

Inläggav Falkens » fredag 2017-12-01 15:38

Programmet heter BeerSmith
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Vilse (nybörjare)

Inläggav Drake » fredag 2017-12-01 18:25

Överbliven humle kan du frysa in för bästa hållbarhet. Har du en vacuumpackare så är det ett extra plus.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Vilse (nybörjare)

Inläggav MCMLXXXII » fredag 2017-12-01 19:29

Mitt tips är att ladda ner Grainfather-appen. (Finns till både iOS och Android) Den hjälper en med allt man kan tänkas behöva. Beräkning av mäsk- och lakvattenvolymer bland annat.
De har bra instruktionsvideor på deras YouTube-kanal också.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Vilse (nybörjare)

Inläggav Christian H » lördag 2017-12-02 17:48

Det finns ett gäng Grainfatherbryggare som lägger upp videor på Youtube, kolla ett par sådana innan du brygger första gången.
Grainfather har själva lagt upp lite filmer om hur man ska brygga med deras bryggverk: https://www.youtube.com/channel/UCbCshz ... Skf0GTy0ug
Christian H
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: lördag 2015-09-12 19:48

Re: Vilse (nybörjare)

Inläggav barre » söndag 2017-12-03 17:16

skyking skrev:Tänk på att proceduren för att bereda vört skiljer sig avsevärt från proceduren att bereda must. Se till så att du har gjort din hemläxa där.

Grainfather-manualen beskriver ytligt hur man går till väga (inkl. beräkningar av mängden malt etc). Det verkar inte så komplicerat, men sen verkar inte manualen vara
så djupgående heller.

Har jag fattat rätt i att det är när man kokar vörten som huvuddelen av sockret bildas av enzymer i malten? Att kokningen i stora drag går ut på att
pricka in ett par temperaturintervaller som aktiverar olika enzymer och som har direkt påverkan på hur starkt ölet blir och kanske även smaken
påverkas (utöver alkoholen)?
barre
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2017-12-01 11:18

Re: Vilse (nybörjare)

Inläggav barre » söndag 2017-12-03 17:17

Drake skrev:Överbliven humle kan du frysa in för bästa hållbarhet. Har du en vacuumpackare så är det ett extra plus.

Tack, då har jag ett argument för att skaffa en om inte annat :D
barre
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2017-12-01 11:18

Re: Vilse (nybörjare)

Inläggav barre » söndag 2017-12-03 17:24

MCMLXXXII skrev:Mitt tips är att ladda ner Grainfather-appen. (Finns till både iOS och Android) Den hjälper en med allt man kan tänkas behöva. Beräkning av mäsk- och lakvattenvolymer bland annat.
De har bra instruktionsvideor på deras YouTube-kanal också.


Appen är redan tankad :D
Såg att de har lite tips om att skapa recept o dylikt också, så det ska jag definitivt kika på!
barre
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2017-12-01 11:18

Re: Vilse (nybörjare)

Inläggav barre » söndag 2017-12-03 17:32

Christian H skrev:Det finns ett gäng Grainfatherbryggare som lägger upp videor på Youtube, kolla ett par sådana innan du brygger första gången.
Grainfather har själva lagt upp lite filmer om hur man ska brygga med deras bryggverk: https://www.youtube.com/channel/UCbCshz ... Skf0GTy0ug


Det ska jag definitivt göra :) Av det lilla jag sett verkar det väldigt pedagogiskt, och när så mycket är "automatiserat" så kan man slappna av
och fokusera lite mer på att testa runt lite och utveckla recepten.

Sen är jag jäkligt glad för tappventilen. Det kommer underlätta så mycket med mätningar, borttappning av jäst (leker med tanken på att försöka hålla liv i
en kultur efteråt) och såklart upptappningen. Ska bli roligt att skrida till verket!
barre
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2017-12-01 11:18

Re: Vilse (nybörjare)

Inläggav skyking » söndag 2017-12-03 17:50

barre skrev:[skiljer sig avsevärt från proceduren att bereda must. Se till så att du har gjort din hemläxa där.[

Grainfather-manualen beskriver ytligt hur man går till väga (inkl. beräkningar av mängden malt etc). Det verkar inte så komplicerat, men sen verkar inte manualen vara
så djupgående heller.

Har jag fattat rätt i att det är när man kokar vörten som huvuddelen av sockret bildas av enzymer i malten? Att kokningen i stora drag går ut på att
pricka in ett par temperaturintervaller som aktiverar olika enzymer och som har direkt påverkan på hur starkt ölet blir och kanske även smaken
påverkas (utöver alkoholen)?


Så som du uttrycker det så låter det som du behöver studera lite mer.

Det första steget är mäskning där man konverterar stärkelse till socker - detta sker genom specifika temperaturer (65-70C brukar vara normala temperaturer).

Efter det så lakar man ur vörten ur malten. På GF tror jag man lyfter upp maltpipan och häller varmt vatten genom malten. Malten som blir kvar ger man till grisen eller getterna om man har några.

Efter detta så kokar man vörten med humle. En del konstruktörer av bryggverk har varit rätt förvirrade här och har temperaturregulering här. Vört kokar vid 100C och inget annat.

Sen kyler man vörten så den blir lagom kall. GF har motströmkylare tror jag och då styr man kylningen genom att låta vörten rinna långsammare för mer kylning
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster