Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Frithiof » onsdag 2017-11-29 11:58

Hallå
Tänkte ge mig på en dubbel-ipa. Det är min tredje bryggning så det behöver vara mycket enkelt fortfarande. Vad sägs om det här receptet? Är jag för snål med humlen? Citra är favorithumlen och jag tänkte blanda den med Chinook, men det fanns inte inne, så det blev Cascade. Och så fick jag tips om Target som bittergiva.

11 liter
OG: 1.075
Koktid: 60 minuter
Mäskning en timme vid 66–67 °C

4 kg pale ale-malt (har medvetet inte blandat upp med karamell eller annat denna gång)
150 g socker i koket

Humle:
30 g Target: 60 minuter

45 g Citra: 2 minuter
45 g Cascade: 2 minuter

Torrhumling i hink
40 g Citra i 3 dagar
40 g Cascade i 3 dagar
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Snow » onsdag 2017-11-29 14:04

Ser ut som något jag skulle kunna tänka mig att brygga, dock skulle jag lagt till eller justerat så att jag fick med en smakgiva vid 20 min. Kanske med Citra, Amarillo eller Mosaic.

Edit, skulle oxå torrhumlat några dagar till :)

Lycka till, den blir nog smarrig oavsett!

/Snow
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Frithiof » onsdag 2017-11-29 14:46

Okej! Bra tips om extra smakgiva vid 20, den tar jag rätt av :) . Jag har både lite Citra och Amarillo i frysen, tror jag. Något längre torrhumling också kanske ja.

Grymt, det var precis den input jag behövde – tackar!
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Daddybrewer » onsdag 2017-11-29 20:57

Och jag hade nog haft i lite karamellmalt iaf, risk att man känner en ton av alkohol om den blir för ljus.
Daddybrewer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 95
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 23:08

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Frithiof » torsdag 2017-11-30 08:09

Daddybrewer skrev:Och jag hade nog haft i lite karamellmalt iaf, risk att man känner en ton av alkohol om den blir för ljus.

Jaha okej, ja det kanske inte var en bra idé att köra på bara basmalt. Jag får fundera lite på det.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-11-30 09:59

Frithiof skrev:Jaha okej, ja det kanske inte var en bra idé att köra på bara basmalt. Jag får fundera lite på det.


Jag tycker det var en jättebra idé, jag brukar själv göra så. Alkohol ska man inte behöva känna om man sköter sina kort rätt, och en skvätt karamellmalt lär inte ändra på det hursomhelst.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Snow » torsdag 2017-11-30 10:13

Det är nog ingen direkt dålig idé, men vill du få den så bra du kan, kan det vara bra att lägga till lite karamell.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Frithiof » torsdag 2017-11-30 12:54

Nu ges ju ett lysande tillfälle att prova på att rosta lite malt själv. Skulle ju vara kul i och för sig.
Tack för förslag och tips!
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-11-30 13:34

Frithiof skrev:Nu ges ju ett lysande tillfälle att prova på att rosta lite malt själv. Skulle ju vara kul i och för sig.
Tack för förslag och tips!


Fast rostad malt ska du inte ha i en vanlig dubbel-ipa.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Saint » torsdag 2017-11-30 16:22

Kom bara ihåg att vara analt försiktig om du ska flaska denna. Du kommer att tugga 11l blöt kartong om du råkar syresätta denna vid torrhumling eller flaskning.
Purga alla flaskor och kärl vid omtappning. Skulle nog torrhumla i primären. Alt skippa torrhumling helt och istället vräka i allt vid 0min eller hopstand innan kylning.

Jag skippade torrhumlig helt efter många misslyckanden. Enda anledningen till att jag börjar igen är att jag skaffat fat.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Frithiof » torsdag 2017-11-30 16:27

Ja, det där är ju ett orosmoment har jag förstått. Är det större risk med en sådan här än en vanlig IPA? För tanken var både torrhumling och flaskning ja. Och det går ju inte att göra nåt av de momenten utan att det kommer syre in i processen, eller?
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Saint » torsdag 2017-11-30 16:40

Frithiof skrev:Ja, det där är ju ett orosmoment har jag förstått. Är det större risk med en sådan här än en vanlig IPA? För tanken var både torrhumling och flaskning ja. Och det går ju inte att göra nåt av de momenten utan att det kommer syre in i processen, eller?

Har haft en lång tråd ang detta i ett annat forum. Kommer ihåg att vi kom fram till att över 10g humle/l kan det börja strula om du inte är riktigt försiktig.
Skippa att tappa om till annant kärl när du ska torrhumla. Fyll alla flaskor och kärl med kolsyra (tex från en sodastreamer) innan du börja flaska.
Det är ett helvete och man blir så jävla besviken. Ölen som smakade så gott innan man flaskade, smakar skit efter bara två veckor.

Personligen kommer jag aldrig mer flaska en hårt humlad öl. Det blir fat i fortsättningen. Tycker ändå att du ska prova, det är en bra erfarenhet och det är så man lär sig
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Frithiof » torsdag 2017-11-30 18:26

Okej, låter ju hemskt känsligt. Jag får sätta en kran på jäskärlet och flaska från den. Torrhumla utan att öppna hinken kommer ju inte gå.
Och det med kolsyra får jag kolla upp hur man gör med då. Har bara tryckt i kolsyra i vatten tidigare ifrån en typ soda stream, aldrig rakt i tom flaska. Ser man ens den gasen? Jag får testa.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Frithiof » torsdag 2017-11-30 21:22

Hmm ... Nu har jag läst en massa trådar och får nästan kalla fötter. Är det nån som har lyckats brygga en DIPA och sedan flaska utan att det blivit syre-skadat? Nån här? Säg gärna till i så fall annars känns det ju kört innan man kör igång.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Drake » torsdag 2017-11-30 22:16

Det är väl egentligen inte det att det är en Dipa, problemet kommer med stora mängder humle, oavsett alkoholhalt. Det är alltså humlen som oxiderar och ger en trist och fadd smak. Det kan gå på dagar eller mindre om man inte är försiktig. Kartongsmak som nämnts brukar väl annars associeras med att själva ölen (eller hur man nu uttrycker det) oxideras och det brukar ta betydligt längre tid. Ett tydligt tecken på att humlen oxiderat är att ölen mörknar och blir brunaktig. Har själv haft stora problem med det vid flasktappning av öl med stora sena givor eller vid torrhumling. Fattappning är ett enkelt sätt att minimera risken som sagt men ingen garanti. Kör man en överföring till fatet under 100% syrefria förhållanden så blir risken minimal dock. Pellets är också att föredra vid torrhumling eftersom dom drar ner mindre syre i jäskärlet. Sedan går det något rykte om att korianderfrön ska ha en antioxidant effekt och jag vet minst en som kör med det i koket, ingen aning om det funkar dock.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Nästa

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron