Jäsning återigen...

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Jäsning återigen...

Inläggav tÖLpen » måndag 2017-11-06 21:40

Har en session ale på jäsning sedan 15 dagar sedan jäst är US safale 05 idag när jag skulle ta och förbereda flaskning av ölen blurrade det till i jäsröret.. Är det som det ska vara? eller bör jag avvakta eller förbereda mig för min första infekterade brygd? Tänker att vanligtvis är ju denna jäst ganska snabbt på att jäsa klart..

Tack på förhand för eventuella svar!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
tÖLpen
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: onsdag 2015-12-09 12:13

Re: Jäsning återigen...

Inläggav skyking » måndag 2017-11-06 22:33

Nää, det skall inte mycket till för att det skall bluffa till. Man kan helt enkelt inte kräva att det skall sluta bubbla helt, en eller två bubblor i minuten brukar kunna betraktas som att jäsningen upphört.

Att "förbereda" sig på en infektion är för övrigt onödigt pessimistiskt. Oroa sig mindre helt enkelt...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Jäsning återigen...

Inläggav tÖLpen » måndag 2017-11-06 23:45

skyking skrev:Nää, det skall inte mycket till för att det skall bluffa till. Man kan helt enkelt inte kräva att det skall sluta bubbla helt, en eller två bubblor i minuten brukar kunna betraktas som att jäsningen upphört.

Att "förbereda" sig på en infektion är för övrigt onödigt pessimistiskt. Oroa sig mindre helt enkelt...


Haha, ja det är sant mindre oro helt enkelt!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
tÖLpen
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: onsdag 2015-12-09 12:13


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron