Trycket vid karbinering.

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Trycket vid karbinering.

Inläggav tÖLpen » söndag 2017-10-22 20:27

Hej har idag fyllt mitt första fat och har nu tryckt i CO2 med hjälp av regulator och SodaStreamtub. Är en veteöl jag lagt på fat och har tyvärr ingen plats i kylen så det trycksätts i ett rum där det är ca16 grader. Lägger trycket enl tabell på ca 40psi. Ganska snabbt sjunker trycket till 30psi och någon timme senare ca 20psi. Gått över fatet och kopplingar med såpavatten för att se om det läcker tydligt någonstans men kan inte hitta någon läcka. Då undrar jag i nästa steg om det kanske ska vara så att trycket sjunker? eller är det en läcka någonstans som jag inte hittat?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
tÖLpen
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: onsdag 2015-12-09 12:13

Re: Trycket vid karbinering.

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2017-10-22 21:04

Det läcker inte. Gissningsvis var ölen utan kolsyra när du började, då behöver du fylla på några gånger för att nå rätt jämviktsläge.

Trycket är bara i gasfickan, när gasen går in i ölen och blir kolsyra sjunker trycket i gasfickan till ett jämviktsläge mellan gasficka och löst gas i ölen. Det är jämviktsläget som berättar för dig när du inte behöver trycka i mer gas.

Lycka till
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Trycket vid karbinering.

Inläggav tÖLpen » söndag 2017-10-22 21:29

Pilsnerkokaren skrev:Det läcker inte. Gissningsvis var ölen utan kolsyra när du började, då behöver du fylla på några gånger för att nå rätt jämviktsläge.

Trycket är bara i gasfickan, när gasen går in i ölen och blir kolsyra sjunker trycket i gasfickan till ett jämviktsläge mellan gasficka och löst gas i ölen. Det är jämviktsläget som berättar för dig när du inte behöver trycka i mer gas.

Lycka till
Perfekt, tack för svaret då behöver jag inte fundera så mycket längre. Utan fortsätta tillsätta lite framöver undan för undan helt enkelt tills jämnvilt råder och det smakar bra.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
tÖLpen
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: onsdag 2015-12-09 12:13

Re: Trycket vid karbinering.

Inläggav dryg » söndag 2017-10-29 00:19

Förlåt om jag kapar lite här, men ni var klara va?

Det känns som jag missat nåt...

Hur vet man när det är jämnvikt?


Skickat från min iPad med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Trycket vid karbinering.

Inläggav Bee » söndag 2017-10-29 01:08

dryg skrev:Förlåt om jag kapar lite här, men ni var klara va?

Det känns som jag missat nåt...

Hur vet man när det är jämnvikt?


Jämviktstrycket är det tryck som blir när man bara låter ett kärl stå.
Trycket är proportionellt mot temperaturen och mängden löst gas i vätskan.

Därför kan man veta kolsyrenivån genom att mäta jämviktstrycket. Lättast är i fat genom att stänga av gasen och koppla på gaskopplingen. Manometern visar då jämviktstrycket, förutsatt att fatet fått stå och lösa den gas som tryckts in.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Trycket vid karbinering.

Inläggav dryg » söndag 2017-10-29 08:57

Fattar, tack så mycket

/Johan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Trycket vid karbinering.

Inläggav skyking » söndag 2017-10-29 10:09

Bee skrev:Jämviktstrycket är det tryck som blir när man bara låter ett kärl stå.
Trycket är proportionellt mot temperaturen och mängden löst gas i vätskan.


Nej, riktigt så enkelt är inte sambandet, sambandet är olinjärt. Man skall kolla en CO2-tabell för att se vad jämviktstrycket är (beroende på temperatur och CO2-mängd i vätskan).

Därför kan man veta kolsyrenivån genom att mäta jämviktstrycket. Lättast är i fat genom att stänga av gasen och koppla på gaskopplingen. Manometern visar då jämviktstrycket, förutsatt att fatet fått stå och lösa den gas som tryckts in.

[/quote]

Kan tilläggas att man bör vänta ett tag innan man fått jämviktstryck. När trycket inte ändrar sig längre så har man nått jämviktstryck (om inte fatet läcker det vill säga).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Trycket vid karbinering.

Inläggav Snow » söndag 2017-10-29 10:20

Bästa (enklast) är ju att ha fatet trycksatt i ca 2 veckor så har du "rätt" nivå med bubblor i drycken sedan.

Jag har dock lärt mig att jag måste "överdosera" lite för att få den mängd bubblor jag vill ha, känns som man tappar lite
vid flasking. Kör numera alla ales och lagers i 2 bar eller strax under i 1-3 grader. En Vete vill väl ha lite till kanske.

Stouten får nöja sig med 1,2 @10 grader, hoppas det blir bra (första ggn)

Lucka till!
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Trycket vid karbinering.

Inläggav Bee » söndag 2017-10-29 10:30

Bee skrev:Jämviktstrycket är det tryck som blir när man bara låter ett kärl stå.
Trycket är proportionellt mot temperaturen och mängden löst gas i vätskan.

skyking skrev:Nej, riktigt så enkelt är inte sambandet, sambandet är olinjärt. Man skall kolla en CO2-tabell för att se vad jämviktstrycket är (beroende på temperatur och CO2-mängd i vätskan).

Sitt ner i båten. Alla är inte matematiker, så jag postade inte ekvationen.
Däremot skrev jag att trycket är beroende på temperatur OCH mängden löst gas. Det var en förenklad förklaring till vad jämviktstrycket är. Vilket var frågan, inte hur mycket.


skyking skrev:Kan tilläggas att man bör vänta ett tag innan man fått jämviktstryck. När trycket inte ändrar sig längre så har man nått jämviktstryck (om inte fatet läcker det vill säga).

Bee skrev: Manometern visar då jämviktstrycket, förutsatt att fatet fått stå och lösa den gas som tryckts in.


Samma, samma. (Om vi ska ha onödiga bisatser så uppstår jämviktstrycket vid atmosfärstryck när fatet läcker)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Trycket vid karbinering.

Inläggav Bee » söndag 2017-10-29 10:34

Snow skrev: Kör numera alla ales och lagers i 2 bar eller strax under i 1-3 grader. En Vete vill väl ha lite till kanske.


Jävlar, det var högt. Jag tycker att det är för mycket kolsyra vid 1.8 bar och 6°C.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster