Humle i "0" minuter?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Humle i "0" minuter?

Inläggav MackanErland » lördag 2017-07-15 22:11

Hej,

Jag skall brygga en '13 mile IPA' och receptet är begränsat men rätt enkelt. Det står dock att en sort av humlen skall vara i "0" minuter, medans det andra skall vara i 60 minuter och 15 minuter. Kan någon förtydliga vad som menas med detta? Det är inte samma som torrhumling som jag förstår det.

Tack på förhand.
Mvh//Marcus
MackanErland
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: lördag 2017-07-15 22:04

Re: Humle i "0" minuter?

Inläggav Glugg » söndag 2017-07-16 00:25

Hmm jag har varit borta länge från forumet. Det är väl lika bra att börja jobba på Karman igen och svara lite noob-frågor :-)

Antar du vet vad 60, 15 betyder och undrar bara över nollan?

Som det låter, den humlen läggs i när koket är slut. Du börjar kyla direkt efter detta. Eftersom alla kyler lite olika så är det inte direkt vetenskapligt exakt, men kör på. Med engelska uttryck kan denna humlegiva heta "Flameout" eller eventuellt "Whirlpool".

En annan variant är Hopstand. Dvs koket slut, humle i, men man väntar med kylningen ett tag. Då brukar man ange en längd på detta innan kylning ska påbörjas. Men 0 minuter = sätt igång och kyla, annars kan du dra mer beska från den givan än vad som var tänkt. Ner till ca 80 C vill jag minnas att beska fortfarande skapas (annars kommer någon att rätta :-)

Lycka till.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Humle i "0" minuter?

Inläggav Glugg » söndag 2017-07-16 00:29

(och P.S. det finns en separat avdelning för nybörjarfrågor. Ingen skam i att använda den...)

Sent from my Lenovo K53a48 using Tapatalk
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Humle i "0" minuter?

Inläggav Bobby » tisdag 2017-08-29 13:00

Man räknar alltid "minuter kvar" av koket i ölrecept.

60 min = 60 minuter kvar

. osv
.
.

0 min = 0 minuter kvar (flame out/du stänger av värmen)

Torrhumling = att addera humle i ditt jäskärl. Då brukar det anges hur många dagar innan omtappning den ska adderas. (tex. Torrhumling, Amarillo 50 gram, 4 dagar)
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster