Kolsyresätta cornelius fat

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Kolsyresätta cornelius fat

Inläggav lesonen » söndag 2017-07-09 22:12

Tjo.
Ska nu kolsyresätta ölen i ett cornelius fat.

Vad jag har förstått så finns det två huvud sätt. Snabbt under rörelse eller stående under tryck i några dagar.

Otålig som man är så vill jag ju köra på den snabba metoden. Men har hört risker om överkolsyrning.

Hur gör ni?



Skickat från min E5823 via Tapatalk
lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 2017-01-04 20:57

Re: Kolsyresätta cornelius fat

Inläggav skyking » måndag 2017-07-10 07:33

Jag tror inte du riskerar överkolsyrning ifall du sätter rätt CO2-tryck oavsett. Det du har fått det ifrån är kanske beroende på att det finns fler varianter än dessa - bortsett från att låta fatet stå eller skaka det kan man också välja att sätta det under jämviktstryck eller övertryck.

Utöver detta finns ju gamla hederliga kolsyrejäsning man kan använda i varianter där man tillsätter priming eller där man använder det socker som fanns i vörten från början. Själv brukar jag använda den sista metoden.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kolsyresätta cornelius fat

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2017-07-10 08:46

Jag kör med den långsamma metoden, trycksätter och låter gasen gå in i ölen innan jag trycksätter igen. Jag kopplar alltså loss gasen mellan trycksättningarna för att slippa ev läckage och tom gasflaska som följd. Tar 1-1,5 vecka men då kolsyrar jag nästa 30liter åt gången.

Det fungerar bra att skaka om man bara orkar och risken för överkolsyrning är inte så stor. Låt bara fatet stå ett tag innan du börjar tappa eller mäter jämviktstrycket. Vem öppnar en ölburk man precis skakat?
Du kan ju alltid koppla gasen när du fått smaka och sen nå önskat jämviktstryck med långsam-metoden.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Kolsyresätta cornelius fat

Inläggav lesonen » måndag 2017-07-10 09:26

skyking skrev:Jag tror inte du riskerar överkolsyrning ifall du sätter rätt CO2-tryck oavsett. Det du har fått det ifrån är kanske beroende på att det finns fler varianter än dessa - bortsett från att låta fatet stå eller skaka det kan man också välja att sätta det under jämviktstryck eller övertryck.

Utöver detta finns ju gamla hederliga kolsyrejäsning man kan använda i varianter där man tillsätter priming eller där man använder det socker som fanns i vörten från början. Själv brukar jag använda den sista metoden.

Ok. I alla videos jag kan hitta på Youtube så rekommenderar dom ju att man använder sig av ca 20-30psi i några minuter under skakning.

Men kollar man på kolsyretabellen på MaltMagnus så rekommenderas ett tryck på ca 0,76psi.

Gäller malt Magnus tabell endast för den "långa" metoden? Eller ska jag välja det trycket även i den snabba?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 2017-01-04 20:57

Re: Kolsyresätta cornelius fat

Inläggav Snow » måndag 2017-07-10 09:48

lesonen skrev:Ok. I alla videos jag kan hitta på Youtube så rekommenderar dom ju att man använder sig av ca 20-30psi i några minuter under skakning.

Men kollar man på kolsyretabellen på MaltMagnus så rekommenderas ett tryck på ca 0,76psi.

Gäller malt Magnus tabell endast för den "långa" metoden? Eller ska jag välja det trycket även i den snabba?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Tabellerna gäller för den långa varianten eller eg, när jämviktstryck uppstått, dvs när fatet stått så länge att du kan konstatera att det varken ökar eller minskar.

När du ska köra den snabba varianten med att rulla eller skaka, så behöver du ha övertryck, dvs mer än tabellerna visar om det ska gå rimligt snabbt. Jag har kört några gånger och då tryckt i typ 4 bar första vändan. Skakat tills trycket är nere på 2 igen och tryckt i 4 bar igen och skakat. Sen får man lugna sig lite om man inte ska få i för mycket kolsyra. Hur mycket "head space", dvs hur mycket fatet är fyllt spelar oxå roll. Ju större gasficka du har, desto mer gas har du i flaskan som kan lösa sig i vätskan.

Numera försöker jag ha is i magen och trycksätter till 1,8 ca och låter den stå minst två veckor, låter kolsyreflaskan vara ansluten hela tiden (kör med små Sodastreamflaskor).

Förövrigt tycker jag att tabellerna ligger generellt för lågt för min smak iallafall, men det är en helt annan historia.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Kolsyresätta cornelius fat

Inläggav skyking » måndag 2017-07-10 09:50

Den snabba metoden du beskriver använder två olika tekniker för att snabba upp processen. Dels använder man högre tryck och dels använder man omskakning.

Att höja trycket gör att det hela går snabbare eftersom man sätter upp en högre jämviktskoncentration. Givet att man har samma tidskonstanter så innebär det att CO2 kommer gå snabbare i lösning. Anta att det tar 1d att komma halvvägs till jämvikt och du sätter upp trycket för 4v/v CO2 så kommer du ju ha 2v/v redan efter en dag (medan om du hade satt upp för 2v/v så hade du bara fått i en 1v/v under samma tid.

Att skaka på fatet uppfattar jag som att man påverkar tidskonstanterna genom att man ökar gränsytan mellan gas och vätska. Det innebär alltså att det bara går snabbare mot jämviktsläget än vad det annars hade gjort. Notera att detta fenomen funkar på bägge håll - om du i normaltryck ökar gränsytan så kommer CO2n lämna snabbare. Jag gissar att när man har skakat så kommer det dröja ett tag innan normal gränsyta har återställts (vilket gör att det inte är så kul att öppna en nyskakad ölburk).

Detta innebär att kolsyretabellerna bör funka för en snabbmetod också. Lägger man på avsett tryck så innebär skakning att processen bara går snabbare. Men man får ju ha i åtanke att skakad-ölburk-fenomenet bör gälla corneliusfat också (och dessutom en längre tid), dvs man bör vänta ett bra tag innan man tappar upp ölen efter att man skakat fatet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron