Amerikans lager (Premium American Lager i BS)

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Amerikans lager (Premium American Lager i BS)

Inläggav Snow » lördag 2017-03-25 11:52

Har tänkt mig att sätta ihop en ljus Amerikansk lager som ska få stå på fat till sommaren.

Har ett par ideér som jag gärna bollar.

Hade tänkt mig att använda Centennial som bittergiva med ett IBU i den över skalan på ca 25.
Aroma humlen är jag mer osäker på vad jag ska använda, har klurat på Willamette, det har jag hemma och aldrig använt. Vad tor ni om den och mängder och givor?

Amarillon är ju klassisk, men den har jag använt i flera bryggningar, så skulle vara kul att testa något nytt.
Har Willamette, Centennial Amarillo, Cascade, Saaz, Tomahawk, Northern och East kent G hemma som jag minns på rak arm.

Vad ska man ta för jäst? Humle har två sorter vad jag kan se, eller funkar det rakt av med SafLager (har ja hemma)?

Maltnotan blir enkel, Pilsner, en skvätt MO och lite Carapils (5%)
En annan kluring, om man ska lagra den fram till typ midsommar för lagring och klarning, vilken temp bör man ha?
Och vad är att föredra kolsyrad eller inte (tänkte forcera för att slippa tänka på jästkaka från COjäsning)

LYCKA TILL NU ALLA PÅ SM!
/Snow
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Amerikans lager (Premium American Lager i BS)

Inläggav one__hand » torsdag 2017-04-06 20:49

centenniel cascade tycker jag fungerar ypperligt ihop!
one__hand
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: lördag 2015-10-10 20:55

Re: Amerikans lager (Premium American Lager i BS)

Inläggav Snow » lördag 2017-04-08 20:41

Hann en sväng till Humle, så det blev Citra och Mosaik, med Centennial som bittergiva.

Dock så var Amerikalagerjästen slut så det blev Mexican Lager WLP940 istället, med delad sats så kör halva med
SafLager 34/70.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Amerikans lager (Premium American Lager i BS)

Inläggav Snow » söndag 2017-04-16 18:18

Tror det kommer kunna gå åt endel somrig öl i sommar.

Är det någon som testat att lagra lager under längre tid (några månader) i jäshinkar?
För att sedan carbonera någon vecka innan flaskning?

Det kommer bli brist på fat för lagring hos mig så måste hitta alternativa vägar.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster