Maris Otter till Lager-öl?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav brödleif » måndag 2017-05-15 07:59

Snow skrev:Hade du koll på mäsktemperaturen?

Har för mig att jag låg över 66 . Avslutade 10 minuter på 75.ölet slutade på 10 fg och 6 procent.
brödleif
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 2017-05-12 17:52

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav Snow » måndag 2017-05-15 20:24

Nu är inte jag expert, men mäsktemperaturen har stor betydelse för "kroppen", ju högre mäsktemperatur destå mer kropp.

66 grader är väl i mellanskiktet, men du säger att du låg över 66 då har det troligen större inverkan på att du fått för mycket kropp än att du valt en Alemalt. Om jag inte minns fel så ökar mängden ojäsbara sockerarter med högre temperatur börjar vid ca 68 om jag inte minns fel.

Jag körde med MO till min senaste lager, inte som bas dock utan 8pils/1mo, mest för att jag trodde jag hade Münchener, men den va slut så fick improvisera lite. men Hursomhelst så verkar den bli askalas :wink:
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav brödleif » fredag 2017-05-19 15:52

Snow skrev:Nu är inte jag expert, men mäsktemperaturen har stor betydelse för "kroppen", ju högre mäsktemperatur destå mer kropp.

66 grader är väl i mellanskiktet, men du säger att du låg över 66 då har det troligen större inverkan på att du fått för mycket kropp än att du valt en Alemalt. Om jag inte minns fel så ökar mängden ojäsbara sockerarter med högre temperatur börjar vid ca 68 om jag inte minns fel.

Jag körde med MO till min senaste lager, inte som bas dock utan 8pils/1mo, mest för att jag trodde jag hade Münchener, men den va slut så fick improvisera lite. men Hursomhelst så verkar den bli askalas :wink:

Har nu för första gången jämfört den med en annan öl (sort guld carlsberg 5,5%) Då tycker jag inte att den är så extrem som den kändes i början... lite maltigare men helt klart kodkänd,
aningen för stark för att vara lager IMO, men det är väl för att man mest dricker 2,8% nu för tiden :)
brödleif
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 2017-05-12 17:52

Föregående

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster