Maris Otter till Lager-öl?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav seasteel » tisdag 2017-03-14 13:22

Eftersom jag nu har blivit med jässkyl så är tanken att börja brygga mer lager-öl så att huskorset blir nöjd.
Hennes favoritöl för tillfället är Bitburger vilket jag kanske inte riktigt kommer att kunna matcha, men får jag till en ”stor stark” så är jag nöjd.

Ett önskemål från min egen sida är dock att hålla nere antalet olika maltsorter jag har hemma. Jag brukar köpa 25kg-säckar av Maris Otter Pale Ale och frågan är om det går att brygga schysst Lager på den malten?
Det enkla svaret är antagligen ”Ja, det går säkert”, det medelsvåra svaret är ”testa och se” medans det jag egentligen vill ha svar på är om ni starkt avråder att göra så.

Är det något i skillnaden mellan pilsnermalt och ale-malt som gör den senare till olämplig att brygga lagers på? Att ölet inte smakar 100% som en ren, stram och krispig pilsner gör inget, men är det något i kemin som gör att kombinationen ale-malt och lager-jäst inte fungerar?

Lindh har ju gjort ett bryggtest där pilsner- och ale-malt jämfördes men då användes en ale-jäst. Resultatet var att båda gav bra öl men med vissa skillnader fanns i smaken så klart.
Jag är ju å andra sidan ute efter att göra tvärtom, använda alemalt med lagerjäst.

//lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav Kenneth » onsdag 2017-03-15 08:55

Det är klart att du kan brygga en (ljus?) lager med Maris Otter malt.
Men frågan är om du eller huskorset blir nöjda med resultatet.
Det blir definitivt inte en bitburger-klon ;)

Försök se till att få ett lågt FG genom att dels inte ha för högt OG (< 1,050) och ha ett mäskschema som ger så mycket utjäsning som möjligt.
En beskagiva humle och kanske en liten skvätt smakhumle, skippa dock aromhumlegivan.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-03-15 09:21

Nej, det finns ingenting i sig problematiskt med kombinationen maris otter och underjäst.

Däremot känns det väldigt begränsande att ha maris otter som basmalt i alla öl. Om man ska ha enbart en basmalt så känns pilsnermalt vettigare. Den går att komplettera med münchnermalt eller dylikt för rikare maltighet.

Men som hembryggare kan man gott kosta på sig att ha två basmaltsorter, pilsnermalt och någon fylligare. För att hålla ner antalet sorter är det bättre att skära i specialmalterna och ha enklare recept i största allmänhet.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav skyking » onsdag 2017-03-15 09:56

Rent tekniskt är det ingen fundamental skillnad. Pale-malt är något mörkare, något fylligare. Byta ut den ena mot den andra ger bara ett annat resultat.

Det man bör fråga sig är varför huskorset föredrar lager-öl och då isht bitburger. Jag tror att de flesta stor-stark-drickare har en aversion mot ale för att de normalt sett är mörkare öl - jag tänker mig att de skulle rynka på näsan åt en mörk lager också. Andra faktorer kan ju vara de brukliga humlesorterna som skiljer, men det skulle ju kunna vara fruktigheten i ale som är stötestenen.

Skall du inskränka dig till en basmaltsort så tycker jag nog att pilsnermalt är att föredra, isht ifall du inte är så as-noga med att det blir helt oförändrad smak - du kan fortfarande brygga helt OK ale med pilsnermalt. Som sagt kan du ju kompensera för eventuell tunnhet kompensera med mörkare maltsorter.

Ett annat alternativ som jag använder är att jag beställer krossad malt i lösvikt från MM. Då kan jag byta maltsort från batch till batch (och behöver inte vara min basmalt trogen).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav Rennstam » onsdag 2017-03-15 11:34

"Huskors" ... har jag aldrig hört, men jag är "bara" 43 ... låter inte särskilt trevligt. (Sorry for off-topic ...)
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav seasteel » onsdag 2017-03-15 11:50

Rennstam skrev:"Huskors" ... har jag aldrig hört, men jag är "bara" 43 ... låter inte särskilt trevligt. (Sorry for off-topic ...)


Jag är "bara" 46 men mycket familjär med ordet. Huskorset går också under benämningen "ja älskling". :)
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav seasteel » onsdag 2017-03-15 12:00

Varför Maris Otter som basmalt? När jag började brygga så läste jag någon recension som var positiv till MO, så jag köpte lite och testade. Det visade sig att jag gillade smaken på ölen och därför har jag fortsatt brygga på den utan mer tanke än så. Jag har egentligen till huvudsak bryggt Ales så det har fallit sig naturligt att ha just en alemalt som basmalt hemma. De enstaka gånger jag har testat brygga lageröl så har jag köpt en skvätt pilsnermalt för ändamålet.

Jag jobbar ett stenkast från PGWs lagershop så det är enkelt att svänga förbi och köpa en 25kg-säck och eftersom de har okrossad MO i 25kg till bra pris så har det bara fallit sig som så att jag fortsatt med den malten.
Jag köper specialmalt från MM bland annat men försöker hålla nere de inköpen av kostnadsskäl…. (Frakt + ompack…) Jag kör i regel också ganska enkla recept med basmalt, någon karamell samt eventuellt vete eller havre. Om jag vill ha färgbidrag åker det i lite rostat korn sista 5 minuterna av mäskningen. Så oftast är det bara 2 maltsorter, i princip aldrig mer än 4 förutom i min Höstmys där det åker i massa gottigheter som chokladmalt etc. (DIPAN jag skrev om i ett annat inlägg kommer också bli ett avsteg från KISS-principen)

Det kommer inte bli aktuellt att köpa 25kg av både pilsner och ale så jag behöver välja den ene eller andra. Och det är ju klart, jag kan lika gärna ha pilsner som basmalt. Dock så är hela mitt ”bryggtänk” och receptbyggnad baserat på MO-malt eftersom alebryggning har stått för 95% av alla bryggningar jag gjort. Det var därför, för mig, självklart att försöka brygga lager på alemalt och inte börja brygga ale på pilsnermalt. Men man är ju inte sämre än att man kan ändra på sig! 
Jag kan ju lika gärna ha en säck pilsnermalt hemma tillsammans med en mindre mängd kraftigare malt. Att ha en säck av varje är uteslutet då jag inte vill ha dem stående för länge. En typisk maltmota för mig är ca 3,5kg så 2 säckar är 14 bryggningar vilket nästan motsvarar ett års förbrukning.

Jag får helt enkelt provbrygga en enkel standardlager på den MO jag har hemma och se hur resultatet blir innan jag bestämmer mig.

Och varför i all sin dar gillar huskorset Bitburger och ljusa industrilager utan smak och inte smaskiga ales med humle och maltkaraktär? Det har jag frågat henne många gånger, men svävar fortfarande i ovisshet. Visserligen har hon en aversion mot mörka öl, men även ljusa ales rynkar hon på näsan åt. Och jag har försökt ”lura” henne med att inte säga att det är just ale hon dricker, men hon går inte på det utan spottar o fräser så fort det smakar lite mer än bara ”en stor stark”. OCh det spelar ingen roll om det är IPA, APA, ESB osv, resultatet blir det samma.
Egentligen skulle det nog vara perfekt att köra en flaska vatten i sodastreamen, slå i en snaps och sedan vifta med en humlekotte ovanför flaskan för att det ska bli lagom med ölkaraktär för hennes smak…… 

Men som sagt, jag får köra en test och se hur det går med MO och lager-bryggd.

Tack för er input! Uppskattas!
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav skyking » onsdag 2017-03-15 13:58

När jag tänker på det slår det mig att Maris Otter är en kornsort och egentligen inte en maltsort. Jag antog att du menade pale-malt gjord på MO.

Mitt tips om att köpa från MM var mer för att belysa alternativen. Jag har full respekt för att det alternativet inte funkar lika bra för dig (som det gör för mig) vi är alla olika.

Däremot så verkar ditt val av att använda just pale-malt på MO som basmalt verkar vara ganska vagt underbyggt. Det låter ju som att du bara testat det och förvisso med goda resultat, men du har alltså inte jämfört med att använda annan malt. Jag kör förvisso på samma grunder med lekadan malt när jag brygger ale så kanske kastar jag sten i glashus lite, men jag har å andra sidan inte någon anledning att behöva ändra den vanan med mitt upplägg.

Jag kan nog hålla med om att man som första försök kan testa med att brygga lager med pale-malt. Ett tips är att utvärdera utfallet själv först innan du testar på frugan. Att hon fräser när du bjuder på IPA är en sak, men om hon fräser när du försökt brygga i hennes smak blir värre då hon då kan få aversion mot att du ens försöker. Om du inte känner dig säker på resultatet med pale-malt så kan du ju testa med att köpa pilsnermalt nästa gång du köper basmalt.

Att göra en undersökning av vilka aspekter som hon fräser åt kan man vänta med tills man vet att man lyckas producera något hon gillar. Efter det kan man testa med att t.ex. byta ut humlen eller jäsa vid rumstemperatur (dvs göra en ljus ale istf jus lager).

Angående bitburger så har jag för mig att den är egentligen en ganska välsmakande pilsner med både maltighet och humlekaraktär. Det är inte säkert att vifta med en humlekotte över sodastreamen är rätt beskrivning (det hade varit det ifall hon gillat Miller eller liknande).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-03-15 14:02

Med tanke på vad du brygger och övriga förutsättningar verkar det nog klokt att fortsätta med att köpa maris otter i bulk. Det är en maltsort som jag också gillar ska tilläggas; funkar bäst till engelska stilar med även till amerikanska dito. Inställningen till specialmalter och maltnotor delar jag till 100 %.

Det är väl först om man ska brygga ljusa kontinentalöl som det kan vara viktigt att använda pilsnermalt.

Däremot delar jag inte din uppfattning om Bitburger, den slår rätt mycket "craft beer" på fingrarna enligt mig. Det blev jag påmind om nyligen på den lokala ölpuben efter ha provat diverse lokala öl av varierande kvalitet och avslutat med en fräsch och örtig Bit.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-03-15 14:05

skyking skrev:När jag tänker på det slår det mig att Maris Otter är en kornsort och egentligen inte en maltsort.


Ja och nej. Malt som betecknas maris otter brukar vara golvmältade och är ofta kölnat något högre än vanlig pale ale-malt och är snäppet mörkare. Den anses vara lite rikare i smaken än vanlig sketen pale ale-malt. I vilken grad det sista stämmer ska jag låta vara osagt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav seasteel » onsdag 2017-03-15 14:17

Hejsan Skyking,

Man ska nog ta mina inlägg med en rejäl skopa salt då jag har en tendens att (försöka) skriva lite skämtsamt och med ständiga överdrifter, särskilt om min högt älskade hustru. Även om Kära Hustrun anser att jag är helt humorbefriad. Eller saknade jag humör? Svårt att komma ihåg alla detaljer.

Hur som haver, jag har bryggt några pilsners åt henne som hon dricker med god aptit. Dock på pilsnermalt inköpt för ändamålet. Men för att slippa köpa 5 kg hit eller dit från ex MM (som för övrigt är en mycket bra webshop, dock med hög fraktkostnad och dessutom en irriterande ompack-avgift) så var tanken att använda bara en basmalt hemma i bryggeriet. Jag blir även mer flexibel eftersom det är enklare att alltid ha en basmalt hemma. Därav trådstarten.

Med Maris Otter så menar jag så klart Maris Otter Pale Ale-malt även om tanken på att köpa kornet och mälta själv är lockande. För stunden är det dock överkurs för mig.

Och du har helt rätt, jag använder MO som basmalt endast för att jag tyckte det blev bra första gången. Finns ingen djupare förklaring än så. Jag har helt enkelt inte kommit mig för att testa andra ale-malter eftersom jag gillar MO.

Och du har helt rätt angående Bitburgern också. Jag är rent ut sagt förvånad att hon gillar den så mycket eftersom den egentligen inte faller inom hennes normala smakpreferenser. Kanske finns det hopp? När vi går på lokal så vill hon gärna ha en Bitburger. Om det inte finns Bitburger så en tjeckisk pilsner. Om det inte finns tjeckisk pilsner så går vilken billig Stor Stark som helst bra.

Så varför hon inte gillar Ale vet jag inte. Har försökt med olika humle och jobbat med beska etc, men än så länge ingen lycka. Det närmaste jag kommit är "den här skulle jag nog kunna lära mig tycka om". Det var en smash på MO, EKG och S-04 som jag jäste runt 17grader.

Men så är ju smak något subjektivt. Gillar man det inte, så gillar man det inte. Jag brygger gärna pilsner till henne, och nu med en jäskyl så blir det ju ännu enklare, men önskvärt vore att kunna använda samma basmalt som jag alltid har hemma till mina Ales.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav skyking » onsdag 2017-03-15 17:24

Då är nog att brygga på Pale malt ett naturligt steg. Blir hon missnöjd så vet hon ju att du kan fixa det, isf blir nästa steg att testa byta basmalt - du hittar nog någon båda är nöjd med...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav falke » fredag 2017-03-17 14:19

Kanske läge att prova en Kölsch... som ett slags brygga mellan Pils och Ale. Kan nog passera som en lager för många.... ;o)
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav brödleif » fredag 2017-05-12 17:58

Jag har gjort en lager och den gjorde jag på pale-alemalt och det blev alldeles för mycket kropp i den. Jäser ölen ut sämre i en lager eller varför blir det sämre med ale-malt?
brödleif
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 2017-05-12 17:52

Re: Maris Otter till Lager-öl?

Inläggav Snow » fredag 2017-05-12 21:15

brödleif skrev:Jag har gjort en lager och den gjorde jag på pale-alemalt och det blev alldeles för mycket kropp i den. Jäser ölen ut sämre i en lager eller varför blir det sämre med ale-malt?


Hade du koll på mäsktemperaturen?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Nästa

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster