Belgian strong dark Noel. Typ.

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Belgian strong dark Noel. Typ.

Inläggav Drake » söndag 2016-10-02 18:09

Synpunkter på den här?
Bäckerellen.pdf
(152.5 KiB) Nerladdad 285 gånger
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Belgian strong dark Noel. Typ.

Inläggav Judgecc » söndag 2016-10-02 18:50

Blir nog bra.
Gjorde en dubbel med enbart d90 o pils. Inte min bästa dubbel men helt ok. Föredrar att ligga på 2-3% special B själv. Men d e en smaksak.
Kanske lite munich malt hade gjort gott med.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Belgian strong dark Noel. Typ.

Inläggav Drake » söndag 2016-10-02 19:07

Har funderat i samma banor. Vill hålla det enkelt, men kanske ska minska på specialen. Verkar som många har svårt för den. Vad tror du om jästen och paradisftöna så? Har inte testat någon av dom tidigare, men druckit Verbote fruchte och gissar att det är den dom använt. Ska funka i mörka starka juliga öl så jag håller tummarna.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Belgian strong dark Noel. Typ.

Inläggav Weinkeller » söndag 2016-10-02 19:11

Var köper ni D90 och några erfarenheter av denna?

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Belgian strong dark Noel. Typ.

Inläggav Judgecc » söndag 2016-10-02 19:19

Kan faktiskt inte uttala mig om fikonen, jästen eller paradisfröna. Blir nog gott. Men med tanke på fikonen hade jag verkligen dragit ner special b. Missade dom.
D90 köpte jag ifrån homebrewshop.be
Erfarenheten är att d45 blev konstigt men jäkligt gott i saison.
D90 och pilsner malt blev en dubbel som flera gillar som uppskattar belgisk öl. Jag gillar mer att bygga upp smaken med malt och ha d90/180 som komplement, men den e ruggigt smakrik.
Herr ekstedt håller väl på med en westy clon med d90 just nu också

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Belgian strong dark Noel. Typ.

Inläggav Drake » söndag 2016-10-02 19:45

Köpte också från homebrewshop. Var egentligen ute efter D180 men den verkar vara slut överallt i Europa. Westys vatten är ju väldigt speciellt och jag har vattenbehandlat för att få samma sammansättning. Ingen aning om det är bra eller ej, men enligt nomographen kommer ph att hamna spot on och det är ju alltid något. Förra försöket med en BDSA hade jag 2 kilo vanligt candisocker i och dessutom 2 kilo torkade fikon samt jäste i 22 grader typ. Smakade och luktade extremt giftigt i ett halvår, sedan blev det något bättre men förmodligen hade man kunnat driva en gammal tändkulemotor med det ändå. Halverar sockret nu och jäser betydligt kallare så får vi se. Att den sticker ut gör inget, men det är bra om den går att dricka utan att man självantänder.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Belgian strong dark Noel. Typ.

Inläggav Judgecc » söndag 2016-10-02 20:35

Jag har två pkt 180 kvar som jag tänkt använda med rochefort jästen och egen la trappe jäst ifrån flaska. Redan gjort en enkel med jästen för att kolla den.
Jag brukar försöka runt 20c i 48h,vill egentligen högre initialt men vågar inte. Rocket fuel. Sen börjar jag rampa med 1c om dagen till 28c.
Jag tror din öl kan bli god.
Personligen undviker jag kryddor osv, men det ska testas någon gång.
Då jag fick ett 4pack med westy och glas kan jag säga att den e fin. Gillar st bernardus12 mer.
Står ett 24pack westy12 i orginal låda hos mor min i Belgien fick jag in gnuggat igår.
Tror din öl BDS kommer bli god, lagring lär behövas. Men med denna genre är d inräknat



Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Belgian strong dark Noel. Typ.

Inläggav Drake » måndag 2016-10-03 00:13

Lagring absolut, men hoppas att den är någotsånär drickbar till jul i alla fall. Resten får man väl spara till nästa jul. Eller kanske skala om den till en dubbel som förmodligen inte kräver lika lång lagring. Filade dessutom lite på salterna för när jag tänker efter så är väl det där Westvletern-vattnet lika salt som havsvatten. Deras öl ska ju ha varit lite salt från början sägs det. Var en klart tokig idé, jag skyller på morfinet. :lol:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Belgian strong dark Noel. Typ.

Inläggav ekstedt » måndag 2016-10-03 09:35

Jo, jag har en pseudo-klon av Westy 12 med D90 på jäsning (http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2016 ... ig-12.html) så jag får återkomma om några veckor med en recension. Tyvärr blev jästemperaturen lite högre än vad jag hade önskat, så vi får se var det hamnar.

Angående lagring så tycker jag det är något som överdrivs enormt. En belgare ska man kunna dricka ganska omgående. Är den uppåt 10 % kan det behövas lite tid, men till jul ska vara fullt tillräckligt. Sedan kan man förstås tycka att det blir ännu godare till nästa jul, det är väl en smaksak. Jag föredrar dock belgare relativt färska.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Belgian strong dark Noel. Typ.

Inläggav Judgecc » måndag 2016-10-03 09:40

Spännande.
Jo jag talade otydligt. Brukar inte hinna lagra i år.
Men 2månader är bra tycker jag.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster