Aronia och rönnbär

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Aronia och rönnbär

Inläggav seasteel » onsdag 2016-09-14 12:23

Hejsan,

Jag brygger i princip endast "rena enkla" öl, dvs Lager och Ales utan konstigheter i sig. Jag har svårt för fruktöl, suröl osv.

Jag har nu rikligt med aronia och rönnbär i frysen och blev sugen på att testa att använda dem i en öl. Jag har en APA som står och myser (med US-05) som snart är klar för fatning, så tanken är att brygga och fata samma dag så jag kan slå vörten direkt på den gamla jästkakan.

Jag har googlat samt sökt på olika bryggforum på både aronia och rönnbär i kombo med öl och hittar inte så mycket om proportioner i de få trådar som dyker uppf. Båda bären är ju beska, men hur mycket beska de tillför ölen står inte att finna.
I grunden har jag tänkt brygga ett lite starkare öl, Mestadels basmal samt 3% Chrystal 200 , tänkt OG 1070-1075 med FG 1010-1015 ungefär (om jästen sköter sig som den ska). Beska från bären och så lite smak/aromhumle på slutet bara, exempelvis Cascade.
Om jag inte blir klokare med Googles hjälp så tänkte jag koka bären i ca 30 minuter och ca 50gr av vardera sorten, lätt mosade, och så får vi se hur det går. Siktar på 10L ned i jäshinken.

Så frågorna är:
- Är 30 minuter tillräckligt för att få smak och beska från bären?
- är 50+50gr till 10L vört tillräckligt?

Om ölen blir odrickbar så gör det inte så mycket eftersom det mest är ett kul experiment. Men om det går att undvika rookie-misstag så är det naturligtvis bra.

Är det nån av er alla bryggare som testat aronia och rönnbär förut och som kan komma med lite input?

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Aronia och rönnbär

Inläggav Hugo » onsdag 2016-09-14 16:30

Jag testade att extrahera aronia i form av torkat pulver i ett glas öl. Tyckte inte jag fick ut någon smak överhuvud taget. Däremot ett riktigt spännande färgbidrag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Aronia och rönnbär

Inläggav Hugo » onsdag 2016-09-14 16:32

Tror även att det mesta av smaken från frukt och bär försvinner vid kokning. Tillsats i sekundär verkar va det vanligaste tillvägagångssättet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Aronia och rönnbär

Inläggav seasteel » onsdag 2016-09-14 19:38

Hugo skrev:Tror även att det mesta av smaken från frukt och bär försvinner vid kokning. Tillsats i sekundär verkar va det vanligaste tillvägagångssättet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Det är möjligt du har rätt, men saft kokar man ju för att koncentrera smaken av bären. Så varför skulle det bli motsatt verkan här, även om koncentrationen är lägre?
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Aronia och rönnbär

Inläggav Hugo » onsdag 2016-09-14 20:15

Jag har testat för lite för att kunna ge ett svar med belägg.
Beroende på vilken typ av smak vill man åt väljer man tillvägagångssätt. Tänk äppelmos eller färska äpplen - det blir ganska olika smaker. Många smakämnen är flyktiga och försvinner vid kokning. Andra är stabila och koncentreras


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Aronia och rönnbär

Inläggav Mange81 » torsdag 2016-09-15 07:26

En del arom försvinner under jäsning med, ytterligare en anledning att vänta till sekundären. I mina lambic har jag ca 200g bär till 1l vört. Jag har dock inte provat dessa bären men just nu står en 5l damejan med slånbär.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: Aronia och rönnbär

Inläggav seasteel » torsdag 2016-09-15 12:10

Med andra ord så har jag lite härlig Trial and Error framför mig. :)

Jag slänger i en näve eller två i slutet av koket och så får vi se vad som händer.

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Aronia och rönnbär

Inläggav Hugo » torsdag 2016-09-15 12:35

Blir ett spännande försök. Hör gärna av dig om hur det går.
Funderade på om man skulle kunna testa i riktigt liten skala. Typ koka 1 flaska färdig öl med lite bär. Alternativt hälla i några bär i en flaska och låta stå några dar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Aronia och rönnbär

Inläggav seasteel » måndag 2016-10-10 12:25

Bryggde Aronia/rönnbärsölen i lördags.

3,2Kg Pale ale
0,3Kg Carapale

200gr Aronia och 60gr rönnbär delat på två givor: 60 min kok samt 30min kok
30gr EKG vid 15 min samt 40gr Cascade vid kokavslut

Hällde direkt på jästkakan från en Irish red ale som jäst med S-04.
Totalt 11,5L vört, (+0,5L jästkaka och 0,5L Irish red ale). OG 1062. Tänkt FG 1015 ungefär.
Jäsningen satte fart efter 6 timmar och nu är det som en Gatling Gun i jäsröret.

Färgen är rosa-blå-ljusröd. Smaken på vörten är behaglig, inte så besk och med en underton som jag inte kan beskriva men som jag antar kommer från bären.
Nu får jag se om 3 veckor hur det blidde.

Och varför valde jag nu just de mängderna och tiderna? Svaret är enkelt, varför inte? Jag hittade ingen info på nätet som kunde vägleda mig så jag höftade ganske rejält. Humlen åkte med så att det åtminstone blir nån smak på ölet om nu bären inte skulle ge någon egen smak.

Återkommer när jag provsmakat det fördiga ölet.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Aronia och rönnbär

Inläggav seasteel » torsdag 2016-10-27 12:19

Flaskade i tisdags. FG 1,012 vilket är någon pinne under förväntat men ändock ungefär vad jag räknade med.
Ölen är grumlig, kanske beroende på bären men kanske framförallt pga att jag aldrig kallkraschar eller använder gelatin.
Jag är dålig på att beskriva smaker men det finns en grundbeska som i en standardlager ungefär och så lite grape/citrus från Cascade. På slutet kommer en fadd eftersmak som inte är oangenäm.
Ingen öl man dricker mängder av kanske, men ändock inte svårdrucken på något sätt.

IMG_20161025_192932.jpg


Nu får det lagras ett tag och så får vi se o det fortfarande är drickbart om 6 månader. Och jo, en och annan flaska lär väl testas under resan också. Allt som allt ingen öl jag kommer brygga igen, men kul ändå.

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Aronia och rönnbär

Inläggav Hugo » torsdag 2016-10-27 19:40

Roligt att läsa uppdateringen. Verkar inte fått så mycket färgbidrag av aronian


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Aronia och rönnbär

Inläggav seasteel » fredag 2016-10-28 08:01

Hugo skrev:Roligt att läsa uppdateringen. Verkar inte fått så mycket färgbidrag av aronian


Nej, det är intressant. Jag upplevde det som att det var mer färgbidrag direkt efter koket än efter 2 veckor på jäsning. Tyvärr tog jag ingen bild då så jag har inget att jämföra med. Men jag beskrev ju då färgen som "rosa-blå-ljusröd" och nu är den mer som en svag apelsinljus i färgen så något måste bevisligen ha skett med färgen under jäsning.

Få se hur den utvecklas med tiden. Har ju 34 flaskor som står och myser nere i matkällaren. Planerar att testa varannan vecka nu de första 2 månaderna för att se vad som händer för att sedan övergår till någon i månaden.


//lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Aronia och rönnbär

Inläggav Lasse Nilsson » fredag 2017-09-22 07:46

Hur utvecklade det sig? Det är ju rönnbärstider nu så funderar på en öl med rönnbär. Tänkte ersätta bitterhumlen med rönnbär och ha i lite citra som arom. Eventuellt tillsätter jag lite mer rönnbär i sekundärjäsningen också. Men det hade varit riktigt trevligt att läsa lite om tidigare försök :-)
Lasse Nilsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-09-22 07:41

Re: Aronia och rönnbär

Inläggav seasteel » fredag 2017-09-22 12:27

Lasse Nilsson skrev:Hur utvecklade det sig? Det är ju rönnbärstider nu så funderar på en öl med rönnbär. Tänkte ersätta bitterhumlen med rönnbär och ha i lite citra som arom. Eventuellt tillsätter jag lite mer rönnbär i sekundärjäsningen också. Men det hade varit riktigt trevligt att läsa lite om tidigare försök :-)


Den blev bättre med lagring, men den fadda lite jolmiga eftersmaken satt kvar även efter 6 månader. Så här i efterhand skulle jag använt lite bitterhumle för att väga upp för rönnbären gav inte så stort bitter-bidrag som jag hade trott. Sammantaget ingen öl jag kommer brygga igen.

Tror jag har nån flaska kvar faktiskt, kanske ska testa i helgen....

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster