Beska vid torrhumling

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Beska vid torrhumling

Inläggav C-land » lördag 2024-03-30 16:38

Jag har försökt ge mig på att brygga New England IPA men får alltid för hög IBU i slutresultatet. Då faller ju hela poängen då jag är ute efter en söt, fruktig humlejuice med låg beska. I receptpaketen jag köpt (bl a Stigbergets Westcoast) så torrhumlas det ju rejält. Är det så att beskan tillkommer vid torrhumling? För i övrigt så skickar jag endast ner humlen när jag kör whirlpool/hopstand efter kok, ca 20 min på 80°. Om så är fallet, finns det någon rekommendation på fruktiga humlesorter som inte bidrar till mer beska? Mosaic och Citra har ju ändå hyfsat hög alfasyra...

Andra tips vad gäller NEIPA bryggning mottages gärna!

Vill även tillägga att Stigbergets bryggningen gick bra i övrigt och ölen blev kanon men vill ändå ha ner beskan.

Tacksam för svar!

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Beska vid torrhumling

Inläggav Perwaste » måndag 2024-04-01 09:41

Till en början, jag har innte bryggt NEIPA någon gång.

Men, kan man tänka sig att du fått lite för hög utjäsning? Testa att mäska i högre temperatur? Hur brygger du, temp, OG/FG, mixtrar du med vatten? All humle i vid kokslut eller senare?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 334
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Beska vid torrhumling

Inläggav C-land » måndag 2024-04-01 13:33

Perwaste skrev:Till en början, jag har innte bryggt NEIPA någon gång.

Men, kan man tänka sig att du fått lite för hög utjäsning? Testa att mäska i högre temperatur? Hur brygger du, temp, OG/FG, mixtrar du med vatten? All humle i vid kokslut eller senare?
Jäsningen gick bara halvbra. Jag hade ett OG på 7,5 och ett FG på 22. Mäskning på 67° i 60 min och utmäsk på 78° i 10 min.

Hade i något gram kalciumsulfat och kalciumklorid i mäskvattnet. Enligt receptet skulle humlen i efter kok på 80° i 20 min. Sen torrhumlas på 4 dagar med 100 g sultana.

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Beska vid torrhumling

Inläggav Perwaste » tisdag 2024-04-02 18:28

Om du gör en likadan bryggning igen föreslår jag att du avstår kalciumsulfat, och istället ökar kalciumklorid en aning, samt höjer mäsktempen till kanske 68.

Jag inser att det inte är så inspirerande att brygga om det som riskerar bli någonting man inte gillar, men det är ju också intressant att se vad det är som går fel, resp rätt.

Googla på" humlebränna ", så kan du botanisera lite där bland det du hittar. Jag har själv lyckats med någonting som gav någonting liknande. Då använde jag större mängder Nelson Sauvignon Blanc, men det gav mest smak av bränt gummi. Och det gick inte att lagra bort.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 334
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Beska vid torrhumling

Inläggav C-land » tisdag 2024-04-02 19:51

Perwaste skrev:Om du gör en likadan bryggning igen föreslår jag att du avstår kalciumsulfat, och istället ökar kalciumklorid en aning, samt höjer mäsktempen till kanske 68.

Jag inser att det inte är så inspirerande att brygga om det som riskerar bli någonting man inte gillar, men det är ju också intressant att se vad det är som går fel, resp rätt.

Googla på" humlebränna ", så kan du botanisera lite där bland det du hittar. Jag har själv lyckats med någonting som gav någonting liknande. Då använde jag större mängder Nelson Sauvignon Blanc, men det gav mest smak av bränt gummi. Och det gick inte att lagra bort.
Ska prova detta! Tack! Har också insett att det blir till att använda fatet i fortsättningen. Oxidering verkar inte vara NEIPans bästa vän direkt.

Några tips på hur mycket mjölksyra man kan ha i 20 L för att sänka pH från 7,8 till ~ 5,2?

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Beska vid torrhumling

Inläggav Kenneth » torsdag 2024-04-04 14:44

Angående pH:
Tänk på att det är pH i mäsken som ska ligga runt 5,2, inte mäskvattnet i sig.
Malten sänker pH ganska bra av sig själv.
Möjligen om du bara använder ljusa maltsorter kan du behöva justera/sänka pH i mäsken med någon syra eller något salt såsom kalciumklorid.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Beska vid torrhumling

Inläggav Perwaste » torsdag 2024-04-04 15:04

Vill du vara lite mer exakt i mängder mjölksyra och salter rekommenderar jag att du skaffar ett bryggprogram.

Där matar du in mängderna och sorterna malt och vatten. Du behöver ha vissa värden på vattnet för att det skall stämma. Då kan du se hur mycket mjölksyra, och ge förslag på salter och mängder. Du ka alltid se om det finns testperiod för något program, t ex Beersmith eller liknande. Tappade namnet nu, finns ett norskt program, på svenska, som är lättnavigerat.

En riktig djungel det där, och har man typ kommunalt vatten så kommer man långt med det. Det finns böcker som beskriver det rätt bra, t ex Lindhs bok. Läs igenom först så får du en aning om de olika begreppen.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 334
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Beska vid torrhumling

Inläggav C-land » torsdag 2024-04-04 16:26

Perwaste skrev:Vill du vara lite mer exakt i mängder mjölksyra och salter rekommenderar jag att du skaffar ett bryggprogram.

Där matar du in mängderna och sorterna malt och vatten. Du behöver ha vissa värden på vattnet för att det skall stämma. Då kan du se hur mycket mjölksyra, och ge förslag på salter och mängder. Du ka alltid se om det finns testperiod för något program, t ex Beersmith eller liknande. Tappade namnet nu, finns ett norskt program, på svenska, som är lättnavigerat.

En riktig djungel det där, och har man typ kommunalt vatten så kommer man långt med det. Det finns böcker som beskriver det rätt bra, t ex Lindhs bok. Läs igenom först så får du en aning om de olika begreppen.
Yes jag känner till både Beersmith och Brewfather, använder dock sen senare. Men blir inte klok på hur vattenkalkylatorn fungerar i den appen. Kikade på Brewers Friend som var lättare men kom då på frågan: om jag räknar ut mängden salter jag ska ha i för mitt kommunala vatten, behövs verkligen mjölksyra då eller är den senare ett "enklare knep"? Vad jag förstår så sänker ju både kalciumsulfat och kalciumklorid pH? Kanske en dum fråga men ställer den ändå



Skickat från min SM-S916B via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Beska vid torrhumling

Inläggav C-land » torsdag 2024-04-04 16:28

Kenneth skrev:Angående pH:
Tänk på att det är pH i mäsken som ska ligga runt 5,2, inte mäskvattnet i sig.
Malten sänker pH ganska bra av sig själv.
Möjligen om du bara använder ljusa maltsorter kan du behöva justera/sänka pH i mäsken med någon syra eller något salt såsom kalciumklorid.
Använder mest ljusa maltsorter (IPA, California Common, Weißbier) men ok, det ska jag tänka på! Tack!

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Beska vid torrhumling

Inläggav Perwaste » torsdag 2024-04-04 18:47

Det där med vattenbehandling är kemi på högsta nivå....

Ja, salter påverkar pH åt lite olika håll beroende på vilka man använder. Den renaste och iofs enklaste metoden att sänka pH är att använda mjölksyra. Men inte heller det kan man använda hur mycket som helst

Ingenting kan som sagt nvändas i hur stora mängder som helst, även om just pH kanske blir rätt i slutet. För mycket sulfat ger för mycket skarp beska, för mycket klorid ger i slutänden för sötaktiga smaker. Och så vidare. Balans är nyckeln. Och sist men inte minst-det du gillar är bäst!

I det här forumet finns en tråd om olika vattenprover. Där har andra hembryggare lagt in sina analyser på det vatten som finns hemma hos dem, lite olika runt i landet. Där ser du vilka värden som efterfrågas i bryggprogrammen. Det finns även rätt mycket nyttigt att läsa om du söker på vattenbehandling.

Jag blev väldigt hjälpt av att ha läst bra böcker i ämnet. Och som sagt, Lindhs bok är utmärkt även i det kapitlet. Då förstår man varför det blir som det blir, och kan anpassa recept efter den egna smaken.

Men vill du bara testa en likadan bryggning igen, strunta i kalciumsulfatet, öka kalciumkloriden lite, minska humlemängden en aning. Allt annat lika.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 334
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Beska vid torrhumling

Inläggav C-land » torsdag 2024-04-04 19:53

Perwaste skrev:Det där med vattenbehandling är kemi på högsta nivå....

Ja, salter påverkar pH åt lite olika håll beroende på vilka man använder. Den renaste och iofs enklaste metoden att sänka pH är att använda mjölksyra. Men inte heller det kan man använda hur mycket som helst

Ingenting kan som sagt nvändas i hur stora mängder som helst, även om just pH kanske blir rätt i slutet. För mycket sulfat ger för mycket skarp beska, för mycket klorid ger i slutänden för sötaktiga smaker. Och så vidare. Balans är nyckeln. Och sist men inte minst-det du gillar är bäst!

I det här forumet finns en tråd om olika vattenprover. Där har andra hembryggare lagt in sina analyser på det vatten som finns hemma hos dem, lite olika runt i landet. Där ser du vilka värden som efterfrågas i bryggprogrammen. Det finns även rätt mycket nyttigt att läsa om du söker på vattenbehandling.

Jag blev väldigt hjälpt av att ha läst bra böcker i ämnet. Och som sagt, Lindhs bok är utmärkt även i det kapitlet. Då förstår man varför det blir som det blir, och kan anpassa recept efter den egna smaken.

Men vill du bara testa en likadan bryggning igen, strunta i kalciumsulfatet, öka kalciumkloriden lite, minska humlemängden en aning. Allt annat lika.
Kanon! Jag ska kolla tråden. Boken har jag men faktiskt inte läst så mycket under det kapitlet ännu, tyckte det var överkurs, men det där med pH har satt sig lite på senare dagar.

Ska göra en bryggning till, en snällare mindre humlig variant. Lite kalciumklorid och ner i fat så börjar jag där. Tack för svar!

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster