Historiska öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Historiska öl

Inläggav Novis » måndag 2013-09-09 08:54

Ni som äro bevandrade i allt som rör jästa maltdrycker: finns det någon information att få om vilka typer och karaktärer som gamla bryggerier bryggde? Söker information om Vänersborg bryggeri , då det finns en koppling till släkten och det skulle vara roligt att kunna "återskapa" något som skulle kunde ha bryggts på den tiden.
Novis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: måndag 2013-09-09 08:45

Re: Historiska öl

Inläggav Årsta-Holger » måndag 2013-09-09 16:44

Jag vet ingenting om Vänersborgs bryggeri, men jag kan tipsa om en synnerligen detaljerad och faktaspäckad bok:

Ölets historia i Sverige, del 1+2
författare: Harald Thunæus
Utgiven av Almqvist & Wiksell i Stockholm 1968 (del 1) resp 1970 (del 2).

Du kan gå till ditt närmaste bibliotek, eller söka i deras katalog på internet, och fråga om de har den, och om de inte har den går det troligtvis att beställa fjärrlån.

/Holger
Årsta-Holger
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2011-11-26 17:35

Re: Historiska öl

Inläggav Sebastian Berg » tisdag 2013-09-10 20:09

Ifall du är intresserad av brittiska bryggerier finns det lite recept samt info om hur man forskar i boken IPA av M. Steele.
Bild
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 181
Blev medlem: lördag 2011-05-07 16:48

Re: Historiska öl

Inläggav André » torsdag 2018-01-18 19:12

Lite sent svar men hoppas det är ok. Hur har det gått med recepten från Vänersborg? Min svärfar har berättat att en hel del info ska ha lämnats till museet i VBG. Vad exakt vet jag inte.
André
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2018-01-18 12:15
Ort: Vänersborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 34 gäster

cron