pH-värde i färdigt öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

pH-värde i färdigt öl

Inläggav Rotsac » torsdag 2024-04-25 16:42

-Vad ligger pH-värdet i t.ex. en hyfsat "vanlig" Ale (ej med supermycket humle, etc.) på?

-Eller i en så kallad "Industri-Lager"?

-Ölkompaniet (https://www.olkompaniet.se/taxons/utrustning/matning) skriver:
"När det gäller öl brukar man försöka hålla pH-värdet under 7. Vid för högt pH-värde ökar risken för att man får mer tanniner i ölen".
Stämmer det?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 683
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: pH-värde i färdigt öl

Inläggav ekstedt » fredag 2024-04-26 12:53

Rotsac skrev:-Vad ligger pH-värdet i t.ex. en hyfsat "vanlig" Ale (ej med supermycket humle, etc.) på?

-Eller i en så kallad "Industri-Lager"?

-Ölkompaniet (https://www.olkompaniet.se/taxons/utrustning/matning) skriver:
"När det gäller öl brukar man försöka hålla pH-värdet under 7. Vid för högt pH-värde ökar risken för att man får mer tanniner i ölen".
Stämmer det?


Det stämmer, men är ganska oprecist. Mäsk-pH vill man helst ha mellan 5,2 och 5,6.

Ölets pH brukar ligga mellan 4,1 och 4,4.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pH-värde i färdigt öl

Inläggav Rotsac » lördag 2024-05-11 21:42


Det stämmer, men är ganska oprecist. Mäsk-pH vill man helst ha mellan 5,2 och 5,6.

Ölets pH brukar ligga mellan 4,1 och 4,4.


Jaha, så pass lågt.

Varför sänker "vanlig" öljäst pH i vörten från kanske 5,8 som skapades i mäsken till cirka 4,3
pH i det färdiga ölet?

Jag trodde att det var mest i "suröl" som en låg pH-nivå skapades.
Jag har aldrig sett till någon anvisning eller rekommendation på jästförpackningarna för Ale, Stout, Saison,
så pH-sänkningen sker tydligen oavsett vad man kastar jästen i?

-Vilket ungefärligt pH-värde håller då t.ex. vad jag kallar en "klassiker", när det gäller lite lägre pH-värde, nämligen "Rodenbach grand cru"?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 683
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: pH-värde i färdigt öl

Inläggav ekstedt » söndag 2024-05-12 22:24

Jästen producerar utöver koldioxid (vilket delvis omvandlas till kolsyra) diverse organiska syror i låga koncentrationer,
bland annat mjölksyra och ättiksyra.

För suröl spelar det ingen roll då du där har diverse bakterier som producerar samma syror i betydligt högre koncentrationer.
Suröl har typiskt pH 3,3-3,7, vad just Rodenbach har vet jag inte men det går säkert googla fram.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 108 gäster