Går det åt h#!(snabela)... nu?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Går det åt h#!(snabela)... nu?

Inläggav Bosse Dalenius » fredag 2023-11-10 20:12

Jag klantade mig idag med julölen och tillsatte en giva på 350 gram Candy socker till en 20 liters batch direkt vid mäskningen ... Vad kommer det att betyda, blir det öl eller ? :(
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Går det åt h#!(snabela)... nu?

Inläggav Perwaste » lördag 2023-11-11 01:47

Det ska nog bli öl av det med. Viss risk att någon del socker blir kvar i malten, men det mesta lakas nog med.

Mätte du så att du vet vilka värden på og du fick, om det stämde någorlunda? När skulle sockret egentligen tillsättas?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Går det åt h#!(snabela)... nu?

Inläggav Bosse Dalenius » lördag 2023-11-11 12:59

Perwaste skrev:Det ska nog bli öl av det med. Viss risk att någon del socker blir kvar i malten, men det mesta lakas nog med.

Mätte du så att du vet vilka värden på og du fick, om det stämde någorlunda? När skulle sockret egentligen tillsättas?



Tack för ditt svar, skönt att höra! Det vore ju synd att missa just en julöl! :) Nja .. Jag är lite osäker på OG, jag mätt med refraktometer och fick 1.062 vilket ligger i paritet med förväntat. Men sen fick jag ett betydligt lägre värde 1.054 med min Tilt-mätare konstigt nog. Jo när skulle sockret tillsättas. I orginalreceptet framgår inget. När jag anpassade receptet mig och Grainfather så knappade jag tydligen in det som "late addition". Grejen var sen att jag kollade på mitt recept på papper och där hade jag inte skrivit något. Så jag tippade alltså i sockret direkt med malten. :?
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Går det åt h#!(snabela)... nu?

Inläggav Perwaste » söndag 2023-11-12 00:47

Det brukat vara så att socker ska i vid koket eftersom det helt enkelt inte behöver mäskas. Det blir nog bra för dig.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster