Enzymatisk malt i "vanlig" mäsk

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Enzymatisk malt i "vanlig" mäsk

Inläggav SGP » tisdag 2023-05-09 22:24

Är det någon här som har testat enzymatisk malt? Den är ju egentligen avsedd för situationer där man har mycket råfrukt eller andra ingredienser som inte själva bidrar med amylas men hur är det om man gör en "vanlig" öl med en del enzymatisk malt?

Kommer det att göra någon signifikant skillnad på utjäsning om jag normalt mäskar med 5 kg pilsnermalt men väljer att byta ut 1 kg mot enzymatisk malt? Jag vill göra min pilsner lite tunnare i smaken utan att använda socker och utan att göra den alldeles knastertorr. Jag mäskar redan på 63 grader i 90-120 minuter men det blir ingen jättestor skillnad med det, jag vill komma ner ytterligare lite grann i FG.

Jag har funderat lite på att lägga i extra enzymer men vad jag förstår är det risk för att den blir extremt torr då, typ Saison. Det vill jag inte.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Enzymatisk malt i "vanlig" mäsk

Inläggav Djonk » onsdag 2023-05-10 08:39

Ett alternativ skulle kunna vara att blanda i ris eller majs annars.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Enzymatisk malt i "vanlig" mäsk

Inläggav SGP » onsdag 2023-05-10 18:58

Djonk skrev:Ett alternativ skulle kunna vara att blanda i ris eller majs annars.


Jo kanske fast jag är inte så förtjust i öl som gör det. Amerikanska Budweiser exempelvis använder mycket ris och den är inte god alls.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Enzymatisk malt i "vanlig" mäsk

Inläggav Kenneth » torsdag 2023-05-11 08:48

Pilsnermalt innehåller tillräckligt med enzymer.
Att tillsätta ännu mer enzymer under märkningen kommer inte att göra någon skillnad.

För att sänka FG så är det enklast att sänka OG med några Öchsle om du inte vill tillsätta råfrukt.
.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Enzymatisk malt i "vanlig" mäsk

Inläggav SGP » måndag 2023-05-15 12:04

Kenneth skrev:Pilsnermalt innehåller tillräckligt med enzymer.
Att tillsätta ännu mer enzymer under märkningen kommer inte att göra någon skillnad.

För att sänka FG så är det enklast att sänka OG med några Öchsle om du inte vill tillsätta råfrukt.
.


Nej poängen är främst att får det att jäsa ut det mer och göra det tunnare i kroppen, inte att göra det svagare.

De som tillverkar Brut IPA lägger ju till extra enzymer för att öka spjälkningen. Min tanke är att enzymatisk malt skulle göra samma sak fast i mindre skala men kanske inte då.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster