Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Inläggav Styrman_jansson » söndag 2023-04-02 14:10

Hej på er alla!

Jag har inte bryggt något (förutom enstaka extraktsats) på 5 år. Nyligen slog jag till på en beg. Brewdog beacon och tänkte ta upp hobbyn igen och nu på förmiddagen drog jag första bryggningen.

Det är första gången med bryggverk så en del ovant. Jag körde BIAB när jag höll på sist.

Jag gjorde ett recept på en DIPA i brewfather enligt följande;

Volym 10L

Malt
Weyermann Pale Ale malt - 2kg
Weyermann Munich 1 - 1kg
Weyerman Caramunich - 0,2kg

Humle
Simcoe 8g 60 min
Simcoe 8g 40 min
Simcoe 8g 20 min
Simcoe 8g 10 min
Simcoe 8g 5 min

Klarningsmedel
Protafloc 0,3g (snabela) 20min

Jäst
Safale US-05

Brewfather beräknade vattenmängder enligt nedan;
13,1L Mashwater
3,85l Spargewater
16,95 Total water
15,24 mash volume


Mäskade malten på 68 grader i 60 min (Bryggverket pendlade mellan 67-68,9 grader hela tiden med 13,1L vatten i bryggverket.

Lakade med 75-77gradig lakvatten( mekkigt att hålla tempen med spisen på lakvattnet), 1l per minut ungefär, tills jag fick angiven preboil volume enligt brewfather på 14,46L. Lakningen tog rätt lång tid tyckte jag, men jag har aldrig lakat förut utan kört på ändå och accepterat lägre effektivitet, så det kanske ska ta tid?

Nu dags för kok.
Här blev det lite SBS då jag ställde in 100grader på bryggerket och tänkte att nu blir det kok. Det blev det men jäkligt ojämnt då det pendlade mellan 98 och 100 grader. Efter 5 min fattade jag att man var tvungen att trycka på "+" en gång till efter 100grader så gick bryggverket till "BOILING".

Koket därefter gick fint. Kanske inte stormkokade men ändå ett tydligt kok.

Dock noterade jag mot slutet att det inte alls kokade bort lika mycket som Brewfather trodde utan volymen efter kylning landade istället på 12,3l. Varför slog det så fel måntro? För mjäkigt kok?

Kylningen med kylspiral funkade dock utmärkt och milsvidd bättre än de isbad jag kört förut.
Pumpade ner vörten i jäskärlet och pitchade S US-05 vid 23 grader.

Beräknat OG var 1.073 men jag fick (förvisso med något högre volym) 1.054 på mätaren. Min mätare visar 1.003--4 i vatten så i verkligheten blev OG 1.050-51. Rätt långt ifrån tänkt.

Nu till frågan. Att vattenmängderna inte stämde är ju en sak och något jag kan justera i framtiden. Men effektiviteten landar ändå rätt lågt, typ 54%. Några tips om vad som kan justeras förutom vattenvolymen?

Och kommer jag nu få en dunderbitter Session IPA måntro? Funderar på att köpa en påse spraymalt imorgon och hälla i för att få upp OG:et lite. Borde funka?

Tacksam för tips
/Styrman!
Styrman_jansson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2023-04-02 14:09

Re: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Inläggav Patersbier » måndag 2023-04-03 12:16

Kanske för lågt mäsk-ph och därmed dåligt utbyte? Tog du ett jodtest?
Användarvisningsbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39

Re: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Inläggav Styrman_jansson » måndag 2023-04-03 12:44

Patersbier skrev:Kanske för lågt mäsk-ph och därmed dåligt utbyte? Tog du ett jodtest?


Nej, har inte hållit på med vatten och vattenbehandling alls. Men du har en bra poäng. Vi har rätt mycket järn och kalk i vattnet (egen brunn) så gissar att PH snarare ligger åt det basiska hållet.
Styrman_jansson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2023-04-02 14:09


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster

cron