Återanvända "Chimay-jäst"?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Återanvända "Chimay-jäst"?

Inläggav Rotsac » onsdag 2023-03-15 11:52

Jag har sedan länge sparat flaskornas bottensats från såväl "Chimay blå", som "Chimay Grand Reserve".
Tanken har varit att testa att använda jästen vid bryggning av en Belgisk Ale, istället för den jäst jag då brukar använda: "WLP 500 Monastery Ale".

Jag läste någonstans att man vid flaskning av ovanstående öl tillsätter en extra jäst för flaskjäsningen.
Detta skulle då innebära att man med uppsamlad och sparad jäst ej skulle använda ursprungsjästen, och därmed få ett okänt resultat av "flaskningsjästen".

Har någon här tillförlitlig information om ovanstående?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 682
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Återanvända "Chimay-jäst"?

Inläggav aletorp » onsdag 2023-03-15 13:16

Jag kikade i boken "Brew like a monk" och hittade ett citat från senare halvan av 1900-talet av father Theodore där han säger att Chimay använder samma jäst vid flaskningen. I boken hävdas även att samtliga Trapistbryggerier använder samma jäst till både jäsning och flaskjäsning. Det har ju gått en del tid sedan boken skrevs så det kan ju vara annorlunda idag.
Jag tänker att det borde framgå rätt snabbt om det är rätt jäst under tiden du odlar upp den.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: Återanvända "Chimay-jäst"?

Inläggav Rotsac » onsdag 2023-03-15 16:08

aletorp skrev:Jag kikade i boken "Brew like a monk" och hittade ett citat från senare halvan av 1900-talet av father Theodore där han säger att Chimay använder samma jäst vid flaskningen. I boken hävdas även att samtliga Trapistbryggerier använder samma jäst till både jäsning och flaskjäsning. Det har ju gått en del tid sedan boken skrevs så det kan ju vara annorlunda idag.
Jag tänker att det borde framgå rätt snabbt om det är rätt jäst under tiden du odlar upp den.


O.K.

På vilket sätt borde det framgå rätt snabbt om det är rätt jäst under tiden jag odlar upp den"?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 682
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Återanvända "Chimay-jäst"?

Inläggav aletorp » onsdag 2023-03-15 18:03

Jag skulle tittat på jäsningförloppet och smakat av starten. Påminner detta om en trappistjäst så skulle jag fortsätta och stega upp starten.
Jag har ingen erfarenhet av starten när man i början har så få antal celler, men när du kommit upp i antal celler i efterföljande steg så borde jäsningen bli kraftig med mycket krausen. Smakar starten dessutom okej så är det en god chans att det är den jäst du vill ha.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: Återanvända "Chimay-jäst"?

Inläggav Djonk » torsdag 2023-03-16 08:52

Jag har i alla fall odlat upp jäst från Chimay blå och bryggt öl som fått samma karaktär. Men annars finns den ju att köpa, t.ex. WLP500
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Återanvända "Chimay-jäst"?

Inläggav ekstedt » torsdag 2023-03-16 10:10

Som skrivs precis ovan så finns den kommersiellt. Man får anta att WhiteLabs m.fl. i något läge själva odlat upp jäst från Chimay-flaskor. Det är nog svårt att göra det bättre. Men det kan ju vara kul förstås.

Skrev ett helt blogginlägg om saken för ett tag sedan: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... laska.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Återanvända "Chimay-jäst"?

Inläggav Maltätarn » fredag 2023-10-27 09:07

Rotsac skrev:Jag har sedan länge sparat flaskornas bottensats från såväl "Chimay blå", som "Chimay Grand Reserve".
Tanken har varit att testa att använda jästen vid bryggning av en Belgisk Ale, istället för den jäst jag då brukar använda: "WLP 500 Monastery Ale".

Jag läste någonstans att man vid flaskning av ovanstående öl tillsätter en extra jäst för flaskjäsningen.
Detta skulle då innebära att man med uppsamlad och sparad jäst ej skulle använda ursprungsjästen, och därmed få ett okänt resultat av "flaskningsjästen".

Har någon här tillförlitlig information om ovanstående?


Gjorde du något försök?

Jag har precis bryggt en belgare med jästen från en La Trappe Tripel och jag är mycket nöjd med resultatet!
Jag har kultiverat upp jästen 2 gånger, ena gången lät jag ölet stå för länge innan upptappning och fick en infektion.
Jag bytte ut alla jäshinkar i bryggeriet och odlade upp igen.

Båda gångerna tog jag en flaska, hällde ut ölen och försökte sedan sterilisera flaskhalsen med en tändare.
Första gången började jag med 100ml i en borosilikatglasbägare (OG 1.025) i ett för att sedan trappa upp det till en jäststartare på 2l (1.040). Jästen blåste av aluminiumfolien från min e-kolv, så bra fart fick den.

Andra gången körde jag direkt i 1,5l humlad vört på ca 1.042. Det tog några dagar innan jag såg tecken på liv så jag hade nog förordat alternativ 1.
Trots detta fungerade det bra och ölet smakar mycket bra.
Jag kör med en magnetomrörare.

Jag var noga med att ha alla förberedelser klara när jag öppnade flaskan så att jästen kom direkt ned i startaren.
Maltätarn
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fredag 2023-10-27 08:59


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron