Lågt utbyte med "torrefied" havre och vete?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lågt utbyte med "torrefied" havre och vete?

Inläggav Rennstam » lördag 2019-03-02 14:17

Jag bryggde just en öl med 4,5 kg pale ale malt, 0,5 kg torrefied wheat (puffat vete) och 0,5 kg torrefied flaked oats (puffade havreflingor, antar jag). Enligt beersmith skulle beräknat FG ligga på 1058, men jag fick bara 1049. Jag brukar annars träffa ungefär rätt. Jag undrar om någon har erfarenhet av lågt utbyte med dessa havre- och vetesorter? Ytterligare en faktor är att jag mäskade vid 67 grader (i 80 min). Kan den relativt höga temperaturen vara en orsak? Dvs att havret skulle vilja ha lägre temperatur?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Lågt utbyte med "torrefied" havre och vete?

Inläggav Grindcrusher » söndag 2019-03-03 11:58

Jag använder frekvent puffat vete men har inte märkt något lägre utbyte. Krossade du dem innan du mäskade in?

67c är ju typ mellanspannet för mäsktemp men generellt så går omvandlingen snabbare vid högre temperatur. 80 minuter är ju mer än väl oavsett mäsktemp. Du kan också få svårare med utbytet om du har väldigt lite basmalt, eftersom vetet och havret inte har några "egna" enzymer, men det tror jag absolut inte är något problem i ditt fall.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Lågt utbyte med "torrefied" havre och vete?

Inläggav Rennstam » söndag 2019-03-03 23:34

Tack. Nä, precis. Så borde inte vara några problem. Jag krossade vetet men inte havren. Men havren skall man inte behöva krossa enligt tillverkaren. Så det var nog andra omständigheter som orsakade detta. Ölet kan ju bli lika gott ... bara lite svagare ...:)
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Lågt utbyte med "torrefied" havre och vete?

Inläggav Bee » måndag 2019-03-04 20:01

Rennstam skrev:Tack. Nä, precis. Så borde inte vara några problem. Jag krossade vetet men inte havren. Men havren skall man inte behöva krossa enligt tillverkaren. Så det var nog andra omständigheter som orsakade detta. Ölet kan ju bli lika gott ... bara lite svagare ...:)
Krossar alltid allt. Tycker att det underlättar mäskningen om allt är homogent blandat. Havre har ju väldigt bra skal också.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 66 gäster