Vattenjustering hjälp

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Vattenjustering hjälp

Inläggav Anders_Adler » söndag 2019-02-10 17:01

Nu kommer lite vilder. Vad jag förstått för en ”chimay clon” så behöver jag egentligen inte addera något? Eller ger den inte eget förslag till det? För så fall 1,2 ml mjölksyra till sparge vattnet

BildBildBildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Vattenjustering hjälp

Inläggav Djonk » söndag 2019-02-10 19:11

Du måste fylla i själv vad du vill använda för tillsatser. Förslagsvis lite kalciumsulfat tills du har lika mycket sulfat som klorid om du vill att det ska likna Chimay. Lite ett skott i mörkret eftersom de kanske vattenbehandlar själva, det där är bara en uppskattning av vad deras brunn kan innehålla.

Trodde att du ville åt pH 5,5? Fyll i mjölksyra på rad 29 tills du får önskat värde på rad 16.

Tips på recept förresten: http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3 ... _-_041.pdf
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vattenjustering hjälp

Inläggav Anders_Adler » måndag 2019-02-11 13:30

Tackar för all hjälp, slutade med att jag avsaktade med justering till nästa bryggning. Kollad mäsk pH efter 15 som Malten legat i och den landade på 5,6ph så det är ju inte fy skam.
Skall jag bara få grepp om vad jag skall ha som standard att jag tillsätter vid varje brygg!

Tack iaf.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 107 gäster