Tusen och en nybörjarfrågor

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tusen och en nybörjarfrågor

Inläggav Hövdingen » onsdag 2019-01-30 22:13

Hej!
Har bestämt mig för att ge mig in i hembryggargemenskapen men har studerat och har haft rätt lågt på stålar. Därför har jag passat på att läsa på så mycket som möjligt innan och snart anländer utrustningen till mitt första köksbryggeri. Lite uppspelt måste jag erkänna att jag är :) Jag har dock inte fått allt klart för mig och har här ca 1000 frågor som jag inte funnit något svar på, trots idogt läsande på forum. Har inga förväntningar på att ni ska ta er tid att svara på alla men hoppas att ni kan hjälpa mig att besvara åtminstone några av funderingarna :)

Tack på förhand!

Lagring:
1. Vad händer med ölen vid lagring i sommartemperaturer? Kommer förmodligen förvara ölen i vårt garage som kan hamna runt nollan på vintern. Räknar med att det kan bli upp emot 25 grader i garaget på sommaren. Kommer ölen bli misshandlad av detta och hur påverkas smaken av att lagras i sådana höga temperaturer? Detta gäller då framförallt impstouts och i viss mån lagers men även all annan öl jag inte kommer dricka upp samma dag kolsyrejäsningen är färdig.

Bryggning:
2. Kommer nog börja att köra med riktigt malt då det känns lite fusk att köra med extrakt. Däremot funderar jag på att testa på att göra en cider av äppelkoncentrat. Är det värt att göra? Dels känns det som lite fuskigt men är det kul att göra och hur blir resultatet?
3. Hur gör man för att hålla temperaturen konstant vid induktionshäll?
4. Hur stegmäskar man på induktionshäll?
5. Får man mer exakt kontroll på temperaturer med ett billigt bryggverk jämfört med kittel + induktionshäll? Tänker att man vill ha 68 grader och inte hamnar på 66.8 som det lätt blir på induktionshäll.
6. Vad ska man ha för storlek inställd på maltkrossen? Såg att Lind fick ett alldeles för starkt öl när han malde mer finkornigt och där vill man ju inte hamna.

Jäsning
7. Vill man ha stor eller lite luftficka vid jäsning?
8. Kan man koppla en kupévärmare/frostvakt till UTC-300 utöver att ha kylen kopplad till den? Alltså koppla två temperaturreglerande enheter till termostaten.
9. Kan jag jäsa 4l (de minsta satserna) vört i ett kärl för 15l? Känns onödigt att köpa en massa plastdunkar på fem liter när jag förmodligen bara kommer brygga så små volymer under en övergångsperiod.

Fat:
10. Finns det sexigare och mer effektiva tappkranar istället för picknickkranen utan att man behöver montera kranen på fast yta? Flödesreglering hade varit rätt smutt att ha och en creamer hade man inte heller tackat nej till i en kran.
11. Ser att många kör keggregators med tornkran. Kan man bara borra ett hål i sin (framtida) lagringskyl och ha tappkranaran vertikalt?

Förultivering:
12. Är de färdigköpta magnetomrörarna bra? Har två tummar mitt i handen så skulle nog inte lyckas mecka ihop en själv.
13. Hur mycket spraymalt och vatten ska man ha per liter vört? Kommer i väntan på att ha råd med ett bryggverk använda min åttaliterskastrull och kommer då göra batcher om fyra liter. Att ha två liter förkultur på den volymen blir nog aningen mycket.

Flaskning:
14. Hur länge håller sig ett öl som flaskats via beer gun/mottrycksfyllare?
15. Hur effektiva är de syretäta kapsylserna?
16. Som jag förstår det passar inte alla flaskor avsedda för 26mm-kapsyler till de vanliga kapsylerarna. Vilka är det som inte passar och hur undviker man att köpa dem av misstag?

Övrigt:
17. Hur gör man en Berliner Weisse? Har hört vissa säga att man ska jäsa vörten i upp emot ett halvår medan andra jäst sina på bara ett par veckor.
18. Hur gör man med lambikhumle? Det är ju ett projekt för framtiden men passade på att köpa på mig 150g av Humlegårdens Northdown 2012 när det väl fanns i lager. Såg i något recept att man använde cirkus 75g per 20l. Frågan hur man ska göra med givorna. Alfasyran i humlet är så gott som 0% och lambiks brukar inte heller vara särskilt humlearomatiska. Ska man hälla i all humle som bittergiva, aromgiva eller blanda det? Det är ju egentligen egenskaperna hos humlen man vill åt och inte smak/arom så vad är det då som är smartast att göra?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Tusen och en nybörjarfrågor

Inläggav Djonk » onsdag 2019-01-30 22:42

Hoppar några :) men här är mina åsikter:

2. Sugen på att testa det själv, lite knepigare än öl om man vill få den söt och kolsyrad.
3. Isolera grytan och stäng av, rätt hopplöst att försöka dutta med värmen i min erfarenhet.
4. Går bra om du kör BIAB och distans från botten eller lyfter ur påsen.. men inte värt besväret.
5. Ja.

7. Spelar inte så stor roll, men gärna 20-30% till godo för att undvika att kräusen svämmar över.
9. Ja.
11. Ja.
13. Beror på önskad styrka, använd brewer's friend/brewfather eller liknande för att räkna ut.

17. Sök efter kettle sour, med hjälp av t.ex. en skvätt proviva går det nästan lika snabbt som vanlig öl.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tusen och en nybörjarfrågor

Inläggav Hövdingen » onsdag 2019-01-30 22:48

Djonk skrev:Hoppar några :) men här är mina åsikter:

2. Sugen på att testa det själv, lite knepigare än öl om man vill få den söt och kolsyrad.
3. Isolera grytan och stäng av, rätt hopplöst att försöka dutta med värmen i min erfarenhet.
4. Går bra om du kör BIAB och distans från botten eller lyfter ur påsen.. men inte värt besväret.
5. Ja.

7. Spelar inte så stor roll, men gärna 20-30% till godo för att undvika att kräusen svämmar över.
9. Ja.
11. Ja.
13. Beror på önskad styrka, använd brewer's friend/brewfather eller liknande för att räkna ut.

17. Sök efter kettle sour, med hjälp av t.ex. en skvätt proviva går det nästan lika snabbt som vanlig öl.


Tack så mycket! :) Du har besparat mig en hel del huvudbry
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Tusen och en nybörjarfrågor

Inläggav MCMLXXXII » onsdag 2019-01-30 22:56

Lämnar vissa som andra säkerligen är mer kvalificerade än jag att svara på, men här är några svar i alla fall.

5. Får man mer exakt kontroll på temperaturer med ett billigt bryggverk jämfört med kittel + induktionshäll?
- Beror på hur du har tänkt reglera temperaturen. Kör du helt manuellt är svaret garanterat 'ja' - att det är enklare att hålla jämn temperatur med ett bryggverk.

6. Vad ska man ha för storlek inställd på maltkrossen? Såg att Lind fick ett alldeles för starkt öl när han malde mer finkornigt och där vill man ju inte hamna.
- Det finns de som har gjort experiment där det inte har gjort någon mätbar skillnad. Kolla på bilder hur det ska se ut enligt konsensus, sedan ställer du in kvarnen och testar tills du tycker att du får ett liknande resultat.

7. Vill man ha stor eller lite luftficka vid jäsning?
- Åtminstone tillräckligt stor för att inte få jästen genom jäsröret vid högkräusen.

8. Kan man koppla en kupévärmare/frostvakt till UTC-300 utöver att ha kylen kopplad till den?
- Det finns bara ett uttag på den, så det lär nog bli svårt. STC-1000 har däremot två anslutningar.

9. Kan jag jäsa 4l (de minsta satserna) vört i ett kärl för 15l?
- Inga problem!

11. Ser att många kör keggregators med tornkran. Kan man bara borra ett hål i sin (framtida) lagringskyl och ha tappkranaran vertikalt?
- Kan, ja. YouTube är ett bra ställe för inspiration annars.

12. Är de färdigköpta magnetomrörarna bra?
- Själv tycker jag de flesta är hutlöst dyra för den funktion de levererar, så jag byfggde min egen med en gammal datorfläkt. Utgår från att de som finns att köpa fungerar hyggligt.

13. Hur mycket spraymalt och vatten ska man ha per liter vört?
- 100g/liter vatten är kutym

14. Hur länge håller sig ett öl som flaskats via beer gun/mottrycksfyllare?
- Hur långt är ett snöre? Det är nog snarare andra faktorer som är avgörande än om du har använt beergun/mottrycksfyllare vid flaskningen. Minimera syre = längre hållbarhet.

15. Hur effektiva är de syretäta kapsylserna?
- Jag känner inte till någon som hävdat att de märker någon skillnad. Det gör inte jag heller.

16. Som jag förstår det passar inte alla flaskor avsedda för 26mm-kapsyler till de vanliga kapsylerarna.
- Jo? Håll utkik efter kronkapsyl 26mm. De allra flesta flaskor har den typen av kapsyl. Longneck, shortneck, stubby... Hör av dig till stället du har tänkt handla på innan om du är osäker.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Tusen och en nybörjarfrågor

Inläggav Djonk » torsdag 2019-01-31 00:10

Sen kan man ha oflyt och råka ut för fontän trots massor av utrymme till godo:
viewtopic.php?f=44&t=13460&p=81373#p81426 8)

Angående surning finns en lång tråd här:
viewtopic.php?f=5&t=11278

Körde en mindre sats med en shot (40ml) proviva superfrukt i 5L när jag testade, önskar att jag hade gjort större sats för det blev riktigt gott. Viktigt att man låter vörten svalna tillräckligt så att lactobacillerna inte dör och sen helst blåsa ur luften ovanför med co2 innan man har på lock/plastfilm. Körde med 37C vattenbad i 36h, nästa gång tänker jag nog låta det stå i rumstemperatur kanske dubbla tiden istället för att kunna brygga mer. Vill man kunna humla normala mängder kör man koket efter surningen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tusen och en nybörjarfrågor

Inläggav Hövdingen » torsdag 2019-01-31 15:14

MCMLXXXII skrev:Lämnar vissa som andra säkerligen är mer kvalificerade än jag att svara på, men här är några svar i alla fall.

5. Får man mer exakt kontroll på temperaturer med ett billigt bryggverk jämfört med kittel + induktionshäll?
- Beror på hur du har tänkt reglera temperaturen. Kör du helt manuellt är svaret garanterat 'ja' - att det är enklare att hålla jämn temperatur med ett bryggverk.

6. Vad ska man ha för storlek inställd på maltkrossen? Såg att Lind fick ett alldeles för starkt öl när han malde mer finkornigt och där vill man ju inte hamna.
- Det finns de som har gjort experiment där det inte har gjort någon mätbar skillnad. Kolla på bilder hur det ska se ut enligt konsensus, sedan ställer du in kvarnen och testar tills du tycker att du får ett liknande resultat.

7. Vill man ha stor eller lite luftficka vid jäsning?
- Åtminstone tillräckligt stor för att inte få jästen genom jäsröret vid högkräusen.

8. Kan man koppla en kupévärmare/frostvakt till UTC-300 utöver att ha kylen kopplad till den?
- Det finns bara ett uttag på den, så det lär nog bli svårt. STC-1000 har däremot två anslutningar.

9. Kan jag jäsa 4l (de minsta satserna) vört i ett kärl för 15l?
- Inga problem!

11. Ser att många kör keggregators med tornkran. Kan man bara borra ett hål i sin (framtida) lagringskyl och ha tappkranaran vertikalt?
- Kan, ja. YouTube är ett bra ställe för inspiration annars.

12. Är de färdigköpta magnetomrörarna bra?
- Själv tycker jag de flesta är hutlöst dyra för den funktion de levererar, så jag byfggde min egen med en gammal datorfläkt. Utgår från att de som finns att köpa fungerar hyggligt.

13. Hur mycket spraymalt och vatten ska man ha per liter vört?
- 100g/liter vatten är kutym

14. Hur länge håller sig ett öl som flaskats via beer gun/mottrycksfyllare?
- Hur långt är ett snöre? Det är nog snarare andra faktorer som är avgörande än om du har använt beergun/mottrycksfyllare vid flaskningen. Minimera syre = längre hållbarhet.

15. Hur effektiva är de syretäta kapsylserna?
- Jag känner inte till någon som hävdat att de märker någon skillnad. Det gör inte jag heller.

16. Som jag förstår det passar inte alla flaskor avsedda för 26mm-kapsyler till de vanliga kapsylerarna.
- Jo? Håll utkik efter kronkapsyl 26mm. De allra flesta flaskor har den typen av kapsyl. Longneck, shortneck, stubby... Hör av dig till stället du har tänkt handla på innan om du är osäker.


Tack för input!

Tänkte mest på ifall apparaterna inte ska funka med alla flaskor. Såg någon nämna oppigårds flaskor som bra för Greta och allt vad de heter. Eller har jag fått det om bakfoten?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Tusen och en nybörjarfrågor

Inläggav Djonk » torsdag 2019-01-31 15:31

Hoppa över Greta och köp en bänkmodell direkt, du kommer inte ångra dig. https://www.pgw.se/kapsylapparat-bankmodell.html med den kan du dessutom korka 29mm om du vill.

Har återanvänt flaskor från 70 olika märken utan att stöta på någon som inte fungerat.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tusen och en nybörjarfrågor

Inläggav Hop-san » fredag 2019-02-01 09:46

Jag har haft en del problem med flaskor från Poppels och Brewski med de problemen är att 26mm kapsylerna är lite för stora för flaskorna.
Hop-san
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2019-01-31 13:12

Re: Tusen och en nybörjarfrågor

Inläggav Hövdingen » fredag 2019-02-01 10:42

Hop-san skrev:Jag har haft en del problem med flaskor från Poppels och Brewski med de problemen är att 26mm kapsylerna är lite för stora för flaskorna.


Okej, då har det inte med apparaten i sig att göra? Undrar hur jag lyckats få för mig det.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 73 gäster

cron