Lagra på fat! Kolsyra nu eller senare?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lagra på fat! Kolsyra nu eller senare?

Inläggav Anders_Adler » tisdag 2019-01-15 14:23

Har bryggt en Trippel som jag flyttat över till fat för mellanlagring! Dock undrar jag om jag skall kolsyresätta den nu eller veckorna innan jag skall flaska? Samt skall jag efter halva lagringstiden flytta över den till flaskor för att också ”sätta” sig i dem? Ville inte ha kvar det i fatet utan flyttade över för jag ville ha min Conical tillgänglig och för att sedan Beergunna (nytt ord) över ölen i flaskor!

Tacksam för råd!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Lagra på fat! Kolsyra nu eller senare?

Inläggav skyking » tisdag 2019-01-15 16:58

Det låter som att du bestämt dig för att tvångkolsyra ölen på fat så ser jag egentligen ingen anledning till att vänta med det.

Annars finns ju alternativen att kolsyrejäsa på fat eller flaska, men det låter inte som det är ditt val. Kolsyrejäsning på flaska måste man ju vänta med till man flaskar och kolsyrejäser man på fat så borde det naturliga vara att göra det direkt när man tappar upp det (piggare jäst, slipper öppna fatet för att fylla på priming).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lagra på fat! Kolsyra nu eller senare?

Inläggav Anders_Adler » tisdag 2019-01-15 18:17

skyking skrev:Det låter som att du bestämt dig för att tvångkolsyra ölen på fat så ser jag egentligen ingen anledning till att vänta med det.

Annars finns ju alternativen att kolsyrejäsa på fat eller flaska, men det låter inte som det är ditt val. Kolsyrejäsning på flaska måste man ju vänta med till man flaskar och kolsyrejäser man på fat så borde det naturliga vara att göra det direkt när man tappar upp det (piggare jäst, slipper öppna fatet för att fylla på priming).


Ja precis jag tänker tvångskolsyra, tänkte om det var någon skillnad att göra det nu eller om man gör det om tex 4 månader då den skall lagras i 6!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Lagra på fat! Kolsyra nu eller senare?

Inläggav Drake » tisdag 2019-01-15 20:31

Varför lagra en trippel, dom brukar ju vara bra redan från första dagen.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Lagra på fat! Kolsyra nu eller senare?

Inläggav MCMLXXXII » tisdag 2019-01-15 20:40

Om du kolsyrar det direkt kan du minimera syret i fatet samtidigt, vilket inte är en nackdel.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 112 gäster