Primär/Sekundär/Oxidering?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Primär/Sekundär/Oxidering?

Inläggav Jäste » måndag 2018-12-17 15:11

Hej! Ny här! Nybörjare med endast en 4-liters batch i ryggsäcken. Tänkte prova Biab nästa gång, å köra koket i samma kärl (som ju är tanken). 20 liter. Har kollat en del på tuben samt läst, men blir inte riktigt klok på primär/sekundär. Många som verkar hyfsat erfarna tappar om ölen innan flaskning. Vissa kör kallkrash på primären, tappar om, och andra tappar om och sen kallkrashar sekundären. Dom pratar om oxidering men kör ändå hävert till sekundär. Hur gjorde ni i början/nu?
Blir inte klok på det där. Jag har två 30-liters hinkar med tappkran inför nästa försök..
Spontant blir det att kallkrascha på primären och sedan ett filter på siphonen innan flaskning. Ev flaskning från tappkran direkt, om inte jästkaka + humle byggt för högt. Tankar kring detta någon?
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Primär/Sekundär/Oxidering?

Inläggav Djonk » måndag 2018-12-17 19:20

Ja, skippa sekundär och hävert om du kan. Kallkrasch är inte heller så viktigt om du inte vill att ölen ska klarna snabbt eller bryr dig om att det blir lite mer bottensats i flaska.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Primär/Sekundär/Oxidering?

Inläggav Jäste » tisdag 2018-12-18 00:09

Ok! Tack för tipset! Funderar vidare då om jag ska flaska från primären, kan man då ställa något under jäskärlet (samma sida som tappkranen sitter på) för att tvinga jästkaka och ev torrhumling till den bakre delen av hinken? Typ några dagar innan flaskning, så allt bös hinner lägga sig. Som en extra gardering för att slippa jästfällning. Känns ju bättre att prova så, än att göra en extra förflyttning med oxidering på köpet väl? Tack för bra forum! Ber om ursäkt om jag som rookie kan ha lagt detta inlägg på fel ställe.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Primär/Sekundär/Oxidering?

Inläggav Drake » tisdag 2018-12-18 00:24

Har alltid tappat från kran direkt från primären och det är väl bara en skvätt i början och slutet som brukar bli lite extra grumlig. Beror såklart på vilken jäst du använt också men en högflockulerande brukar hålla sig kvar i hinken. Tror inte det ger så mycket att luta hinken att det är värt det. Och om du har så mycket "bös" i jäshinken att det går över kranen så kanske du bör ändra något i din bryggprocess. Exempelvis låta druven och humlen sedimentera ordentligt innan du tappar om till jäshink. Det tycker jag är den enklaste och bästa metoden men det finns ju även andra som exempelvis en lauterhelix. Saftsilen bör du hålla dig borta ifrån, den är ett jävla meck att hålla på med!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Primär/Sekundär/Oxidering?

Inläggav Djonk » tisdag 2018-12-18 02:03

Brukar behöva lägga något under motsatt sida av hinken istället, för att få ut det sista utan att suga luft genom kranen. Visst blir det någon flaska med lite mer bottensats men hellre det än att slösa på ölen för min del. Någon deciliter låter jag vara kvar för att lösa upp jästkakan med och hälla ur den enkelt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Primär/Sekundär/Oxidering?

Inläggav Jäste » tisdag 2018-12-18 10:49

Tack för svar! Fantastiskt att kunna så svar så snabbt. Mycket värt för mig som började för 4 veckor sedan :). Känns också som hela bryggarcommunityn hjälper varandra, även om en som nybörjare säkert har rätt lökiga frågor. Skönt med folk som kan bjuda på sina kunskaper utan prestige, och som inte sätter dumstrutar på folk. Tack så länge!
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

cron