Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav ecmik » lördag 2018-11-24 22:20

Fick ”backjobb” på en 12% Trappistöl som inte ville jäsa ut kolsyresockret i min senaste batch. Så jag fick tillsätta lite ny jäst i varje flaska och ville då hitta nån ”framtida standard” för hur många ml rehydrerad torrjäst jag ska spruta ner i varje flaska. Nog så att det räcker för kolsyran, men inte heller för mycket för sedimentmängden.

Räknade lite och hoppas det blev rätt! Kolsyran verkar åtminstone äntligen vara på gång igen! Jag räknade på hur mycket 1 miljon celler/ml (som är någon slags riktvärde för tillsättning av nya jästceller inför kolsyrejäsning) är om man skulle vilja tillsätta jästen med en liten ”1 ml-spruta” i varje flaska. Detta blir ju såklart aldrig EXAKT i praktiken men på rätt planhalva eller till och med i straffområdet.

I alla fall, jag kom fram till att om man rehydrerar torrjäst som man antar innehåller 20 miljarder celler per gram (tex Safale F2) så kommer 0.25ml jästvätska i en 33cl flaska vara ungefär 1 miljon celler/ml. På det här sättet behöver man inte tappa om till upptappningskärl ens när man behöver tillsätta ny jäst.

EDIT: jag litade INTE RIKTIGT på det ändå, och tillsatte 0.4ml per flaska. Det var knappast mycket i mängd ändå, så blir det riktigt bra kolsyra i dessa nu så vandrar jag ner mot 0.25ml.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav ecmik » fredag 2018-12-14 23:05

Följer upp detta högst populära inlägg med lite tilläggsinfo.. Kolsyran i mina Quadrupel-flaskor har tyvärr, efter över en månad, fortfarande inte nått några vidare nivåer. Jag kontaktade då Fermentis som gör Safale F2 och frågade vad dom trodde.

Svaret jag fick var att jag gjort ”allt rätt” i övrigt, men min pitch rate borde nog ha ökats till det dubbla (14g/HL) när det är en så krävande miljö.. Förmodligen har det mesta av jästen dött direkt när den tillsats i ölet. Paketet säger dock inte så, så jag vet inte vad jag ska tro riktigt. Var övertygad om att det skulle orka jäsa ut primningssockret.

Men oavsett kan det vara bra info om nån är nyfiken - ju starkare öl du gör desto mer bör du nog överväga att skippa tillverkarens egna rekommendationer och köra på med en hel del extra jäst. Jag skulle nog satsa på uppemot i alla fall 0.8 ml nästa gång när jag ska prima en 12%-are.

Nu så rullar jag flaskorna ett par gånger i veckan, och jag märker lite resultat efter varje gång. Så, tålamod är mottot nu!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav ekstedt » lördag 2018-12-15 12:39

Oj, vad avancerat! Jag pytsade bara ner några korn i varje flaska direkt från påsen när jag hade en tioprocentare som inte kolsyresattes ordentligt. Fungerade ypperligt.

Det är lite oklart hur mycket alkohol som F2 tål egentligen. Hur räknade du ut ABV?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav ecmik » lördag 2018-12-15 13:13

ekstedt skrev:Oj, vad avancerat! Jag pytsade bara ner några korn i varje flaska direkt från påsen när jag hade en tioprocentare som inte kolsyresattes ordentligt. Fungerade ypperligt.

Det är lite oklart hur mycket alkohol som F2 tål egentligen. Hur räknade du ut ABV?


Där ser man! Jag tänkte att rehydrering var ett måste i en så stark öl.. Så det blev samtidigt lite kul att räkna lite på hur många milliliter det innebär om man går på den rekommenderade pitch raten på jästförpackningen.

Ang ABV:n där, jag fick höfta lite eftersom jag tillsatte sirap och socker i slutet av jäsningen. Men räknar man med mitt brygg-OG på 1.081 plus ökningen som tillsattes senare så blir det 1.109. Och FG: 1.012. Men allt socker/sirap kom inte riktigt med från kastrullen, så jag drar lite godtyckligt av någon procent. Landar nog runt 12% mellan tummen och pekfingret.

Har du varit med om att det krävs rullande av flaskor och typ två/tre månader för kolsyran att komma upp sig? Jag har en PET-flaska som referens, och för varje gång jag rullar om den så blir det helt klart högre tryck i den ett par dagar senare.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav Rotsac » lördag 2018-12-15 13:47

Jag har en PET-flaska som referens, och för varje gång jag rullar om den så blir det helt klart högre tryck i den ett par dagar senare.


Tips: https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... ygelflaska
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav ekstedt » lördag 2018-12-15 15:21

ecmik skrev:
Ang ABV:n där, jag fick höfta lite eftersom jag tillsatte sirap och socker i slutet av jäsningen. Men räknar man med mitt brygg-OG på 1.081 plus ökningen som tillsattes senare så blir det 1.109. Och FG: 1.012. Men allt socker/sirap kom inte riktigt med från kastrullen, så jag drar lite godtyckligt av någon procent. Landar nog runt 12% mellan tummen och pekfingret.


Jag undrade mer vilken formel du hade använt. Använder man den vanliga (OG-FG)/7,5 för såhär starka öl underskattar man alkoholhalten ganska ordentligt. Med dina siffror får man 14,1 % med en bättre uträkning.

Lalvin EC-1118 är ett bra alternativ för kolsyrejäsning av alkoholstark öl.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav ecmik » lördag 2018-12-15 15:21



Avancerat! En sån hade varit kul, men jag köper nog lite andra grejee innan jag lägger mina slantar på en sån.. ;)
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav ecmik » lördag 2018-12-15 15:26

ekstedt skrev:Jag undrade mer vilken formel du hade använt. Använder man den vanliga (OG-FG)/7,5 för såhär starka öl underskattar man alkoholhalten ganska ordentligt. Med dina siffror får man 14,1 % med en bättre uträkning.

Lalvin EC-1118 är ett bra alternativ för kolsyrejäsning av alkoholstark öl.


Det va värst.. Jäklar va den blev stark i så fall.. Börjar förstå varför min lilla tillsats av kolsyrejäst inte räckte till. Har du nåt namn eller så på den ekvationen? Så jag kan läsa på lite mer om ämnet?

Den smakar ändå gott vilket är jäkligt kul för en öl uppåt 14%! Fyllig och kraftig, men ändå relativt lättdrucken. Inte vidare spritig (aceton-spritig alltså, alkoholen känner man ju).
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav ekstedt » lördag 2018-12-15 15:58

Bra bryggprogram fixar biffen: https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav ecmik » lördag 2018-12-15 17:42

ekstedt skrev:Bra bryggprogram fixar biffen: https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/


Tack för tipset!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav ecmik » lördag 2018-12-15 17:50

Såg att mitt bryggprogram faktiskt hade samma inställningsmöjligheter! Kör du alltid på den alternativa mätmetoden, Ekstedt? Oavsett styrka på ölet?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav ekstedt » lördag 2018-12-15 18:35

ecmik skrev:Såg att mitt bryggprogram faktiskt hade samma inställningsmöjligheter! Kör du alltid på den alternativa mätmetoden, Ekstedt? Oavsett styrka på ölet?


Mitt bryggprogram (ProMash) har bara ett sätt att räkna ut ABV. Finns egentligen inget annat skäl att använda (OG-FG)/7,5 eller varianter av den utöver att den är enkel.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav ecmik » lördag 2018-12-15 22:50

ekstedt skrev:Mitt bryggprogram (ProMash) har bara ett sätt att räkna ut ABV. Finns egentligen inget annat skäl att använda (OG-FG)/7,5 eller varianter av den utöver att den är enkel.


Tackar för det. Med Lalvin-jästen där, häller du alltså bara i några korn av den (ingen rehydrering)? Ger det normalt full kolsyra inom ett par veckor?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav Karl R » söndag 2018-12-16 15:31

jag har en gång tillsatt flaskjäst inte rehydrerad, utan som korn, till ett kornvin vid kolsyresättning. Ölet blev kolsyrat men i botten av varje flaska låg några korn av jästen som inte ens lösts upp.

tack för bra genomgång Ecmik. Kommer luta mig på den framöver.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Tillsättning av kolsyrejäst i ml

Inläggav ecmik » söndag 2018-12-16 23:00

Karl R skrev:jag har en gång tillsatt flaskjäst inte rehydrerad, utan som korn, till ett kornvin vid kolsyresättning. Ölet blev kolsyrat men i botten av varje flaska låg några korn av jästen som inte ens lösts upp.

tack för bra genomgång Ecmik. Kommer luta mig på den framöver.


Hmm, otippat! Jag ska öppna flaskorna och hälla i lite vinjäst i varje flaska under veckan, men jag tänkte inte rehydrera denna gången faktiskt. Hoppas det funkar då!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 75 gäster