Ta ner alkanitet?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ta ner alkanitet?

Inläggav Hassel » torsdag 2018-11-08 23:22

Hej!

Första posten, och första batchen..

Min humliga Amarillo APA blev.. inte så bra. (helt enligt förväntan, oxidation, för hög temp jäsning skulle jag tro, runt 24 länge, strul med hävert etc etc). Men, smakar kärvt/metall/platt/vattnigt.

Jaja, många fel, nu jäser nytt i garaget. Mindre fel där hoppas jag. Till sak, fått vattenprofil från kommunen och en sak sticker ut: hco3 på 290. Hur får jag ned det till säg 50? Eller 100?

Tack!
/Andreas
Hassel
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2018-10-01 09:17
Ort: Enköping

Re: Ta ner alkanitet?

Inläggav Drake » torsdag 2018-11-08 23:52

Enklast är väl att koka vattnet, låta det svalna och sedan dekantera. Går tydligen att tillsätta kalciumoxid (tror jag det var) också och låta det reagera med bikarbonaten. Men allra enklast är väl att justera ph med lite mjölksyra eller kalcium-sulfat/klorid. Sägs att ölen kan bli lite "kärv" med hög alkalinitet, men jag hade nog testat. Till mörkt öl behöver du inte göra något, då är det bara en fördel med så hög alkalinitet. Men viktigast är nog att ha bättre koll på processen, se till att ha ett hyggligt mäsk-ph och en betydligt lägre jästemperatur så kommer du kanske att bli nöjd med ditt vatten som det är.

Lite nyfiken på vad du har för andra vattenvärden, OG, FG och vad du hade för ph-värde i mäsken? Ett alldeles för högt ph-värde skulle kunna förklara alla de bismaker du nämnde ovan. Oxidering är ett gissel och speciellt om man flasktappar humlestinna öl. Jag har nästan tröttnat på att göra ipor sedan jag gick över till flasktappning igen. Finns många lösningar på problemet men enklast och kanske mest effektivt är väl att fylla flaskorna med koldioxid innan fyllning. Skippade det i min sista batch och det straffade sig direkt, ölen mörknade nästan innan jag fått på korkarna. :evil:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Ta ner alkanitet?

Inläggav Saint » fredag 2018-11-09 09:15

Lugn och fin nu. Är du bara på batch två i din bryggarkarriär så är vattenbehandling det sista du ska fokusera på. Lär känna din malt och humle först. Få till rutinerna för din bryggardag, rengöring och flasktappning. Du kommer brygga massor av kalasöl utan att röra i vattnet.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Ta ner alkanitet?

Inläggav DrHans » fredag 2018-11-09 11:29

Håller med om en hel del av ovanstående.
Visst är det tidigt kanske att börja tänka på att vattenbehandla. Men att koka vattnet dagen innan och dekantera skadar inget så visst kan du testa med det.
Jag har en video på min youtubekanal där jag går igenom metoden jag använder för att göra just det.
Videon handlar inte bara om det men kanske snappar du upp något annat intressant också.
Länk till videon:
https://youtu.be/dt_kQtdj_Qs
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19

Re: Ta ner alkanitet?

Inläggav Rotsac » fredag 2018-11-09 15:36

Drake skrev:Enklast är väl att koka vattnet, låta det svalna och sedan dekantera. Går tydligen att tillsätta kalciumoxid (tror jag det var) också och låta det reagera med bikarbonaten. Men allra enklast är väl att justera ph med lite mjölksyra eller kalcium-sulfat/klorid. Sägs att ölen kan bli lite "kärv" med hög alkalinitet, men jag hade nog testat. Till mörkt öl behöver du inte göra något, då är det bara en fördel med så hög alkalinitet. Men viktigast är nog att ha bättre koll på processen, se till att ha ett hyggligt mäsk-ph och en betydligt lägre jästemperatur så kommer du kanske att bli nöjd med ditt vatten som det är.

Lite nyfiken på vad du har för andra vattenvärden, OG, FG och vad du hade för ph-värde i mäsken? Ett alldeles för högt ph-värde skulle kunna förklara alla de bismaker du nämnde ovan. Oxidering är ett gissel och speciellt om man flasktappar humlestinna öl. Jag har nästan tröttnat på att göra ipor sedan jag gick över till flasktappning igen. Finns många lösningar på problemet men enklast och kanske mest effektivt är väl att fylla flaskorna med koldioxid innan fyllning. Skippade det i min sista batch och det straffade sig direkt, ölen mörknade nästan innan jag fått på korkarna. :evil:


Lite Askorbinsyra vid tappningen kan nog hjälpa en del.
Jag ska testa det med min nuvarande pågående humlestinna öl, inspirerad av: https://lillalugnets.se/2017/10/11/bryg ... rvet-dipa/

Jag använde för 20 Liter (endast 16 Liter ned i hinken):

Utan metallkorg för humlen (pellets):
50 g Warrior 60 minuter
30 g Centennial 15 min
36 g Warrior 5 min

Med metallkorg för humlen (pellets) under 20 minuter i bryggverket efter avsvalning till 77 grader:
100 g Pacific gem
42 gram Centennial
86 gram Mandarina Bavaria

I "Hop Rocket" ("uppfluffade" kottar) pumpat från bryggverk till jäshink vid 76 grader:
85 gram Mandarina Bavaria

Det ska bli spännande att se hur det blir.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Ta ner alkanitet?

Inläggav Hassel » fredag 2018-11-09 18:02

Tack för alla svar, uppskattas!

Mitt vatten är:

Ca 99
Mg 16
Na 25
SO4 51
Cl 31
HCO3 290

Ph enligt kommun är 7,6. Hade tänkt ha i stabilisator 5,2, men det glömde jag bort.. Saknar mätare så vet inte vad det blev i mäsken. Tyckte den såg väldigt mörk ut, så oxidation är det säkert. Förstått så här efteråt att jag nog rörde väl mycket och länge (sjöng öl-version "Å Sole mio" för min fyraåring så att han skulle tycka om sin pappas nya hobby..

OG 58 och FG 13. Körde med två paket Us-05. Kommer nog slänga ut det och hoppas att nästa blir bättre, gav mig nu på Lindts Oktoberfest då jag tänkte följa ett recept för att ta bort lite felkällor. Den är nere på fg20 nu så precis höjt till 15c. Provet är mycket mycket klarare och guldigare än det förra så man kan ju hoppas. (förra såg man knappt skalan på mätaren igenom). Kom ihåg stabilisator denna gång och rörde minimalt. Också jäskärl istället för hink.

Ska prova Hans kok & dekantering nästa gång, @drHans, vilken bra video, spännande öl och att se dem äta djungelvrål var ju priceless. Använder du hävert för att tappa ur vattnet från mitten? Har en grainfather och där sitter ju pumpintaget nere vid botten, förvisso några centimeter upp och det kanske räcker?
Hassel
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2018-10-01 09:17
Ort: Enköping

Re: Ta ner alkanitet?

Inläggav Drake » fredag 2018-11-09 18:10

Skippa stabilisatorn!!! Det är så många som haft problem med den. Köp lite testremsor eller ännu hellre en ph-mätare och lite mjölksyra. Eller ännu hellre lite blandade salter, men det är överkurs som sagt. Mäsk-ph är däremot något som man bör hålla koll på direkt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Ta ner alkanitet?

Inläggav Grindcrusher » fredag 2018-11-09 21:40

Jag kan å ena sidan sympatisera med kören som sjunger "vänta med vattenbehandlingen" men jag kan också helt klart sympatisera med den som försöker brygga ljusare öl med vatten som inte är kompatibelt, med tanniner och dåligt utbyte som resultat.

Jag hade många problem i början, ett av de problemen var det alkaliska gävle-vattnet. Jag tycker att man kan vänta med det onödiga, men pH-justeringen behöver inte nödvändigtvis vara helt onödigt. En alkalinitet på 290 låter som att det definitivt kan bli ett problem.

Min rekommendation är också att skippa 5.2 buffern, men att istället antingen koka vattnet och dekantera, eller få hjälp med salter och mjölksyra för att göra en enklare go-to justering av vattnet för de ljusare ölen. Du behöver inte sätta dig in i alla detaljer, men kanske få en bra utgångspunkt för dina öl?

Det finns gott om kompetens här på forumet som kan hjälpa dig med detta. Maila mig om inte annat. william(snabela)blackmon.se
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Ta ner alkanitet?

Inläggav Djonk » fredag 2018-11-09 23:21

När menar du att den såg mörk ut Hassel? I jäskärl ser det ju mörkare ut för att det är mycket öl :) problemet är om den efter flaskningen går från ljus till mörk: viewtopic.php?f=13&t=13519&start=15#p83710
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Ta ner alkanitet?

Inläggav Hassel » lördag 2018-11-10 00:34

(snabela) alla: sa till min fru idag, detta är internet när det är som bäst. Skön community.
(snabela) Grindcrusher Tack! Jag mailar dig, vore ju toppen att få en basic vattenbehandling a la 240 som funkar ok till det mesta!
(snabela) djonk mörk redan i bryggverket. Flaskningen hoppade jag över som småbarnsförälder (tid är liv) så kör på fatölsanläggning från början. Rör är nytt och... intressant. Läckage någon?
Hassel
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2018-10-01 09:17
Ort: Enköping

Re: Ta ner alkanitet?

Inläggav Djonk » lördag 2018-11-10 15:27

Är ölen inte ljusare i glaset än i bryggverket? Helt normalt att det ser mörkt ut i stor volym.

Har du problem med oxidering är det (främst) först efter omtappningen till fatet, finns olika metoder att få bort syre ur fatet - den snabba varianten är att trycka i kolsyra ett antal gånger innan ölet.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Ta ner alkanitet?

Inläggav DrHans » söndag 2018-11-11 10:15

Hassel skrev:Ska prova Hans kok & dekantering nästa gång, @drHans, vilken bra video, spännande öl och att se dem äta djungelvrål var ju priceless. Använder du hävert för att tappa ur vattnet från mitten? Har en grainfather och där sitter ju pumpintaget nere vid botten, förvisso några centimeter upp och det kanske räcker?


Jag använder kranen. Den sitter lite ovan botten så det som samlats på botten stannar där. Sen gäller det att stänga av innan vattenytan når kranen såklart.
Testa om det fungerar med pumpen. Sitter den ett par centimeter upp så låter det som att det ska funka. Annars funkar ju såklart hävert. Du kan också pumpa ut det i en jäshink med kran medans det fortfarande är kokhett och låta det kallna i hinken. Kul att du gillade videon!
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19

Re: Ta ner alkanitet?

Inläggav Twinrix » tisdag 2018-11-13 09:20

Hassel skrev:Tack för alla svar, uppskattas!

Mitt vatten är:

Ca 99
Mg 16
Na 25
SO4 51
Cl 31
HCO3 290

Ph enligt kommun är 7,6. Hade tänkt ha i stabilisator 5,2, men det glömde jag bort.. Saknar mätare så vet inte vad det blev i mäsken. Tyckte den såg väldigt mörk ut, så oxidation är det säkert. Förstått så här efteråt att jag nog rörde väl mycket och länge (sjöng öl-version "Å Sole mio" för min fyraåring så att han skulle tycka om sin pappas nya hobby..

OG 58 och FG 13. Körde med två paket Us-05. Kommer nog slänga ut det och hoppas att nästa blir bättre, gav mig nu på Lindts Oktoberfest då jag tänkte följa ett recept för att ta bort lite felkällor. Den är nere på fg20 nu så precis höjt till 15c. Provet är mycket mycket klarare och guldigare än det förra så man kan ju hoppas. (förra såg man knappt skalan på mätaren igenom). Kom ihåg stabilisator denna gång och rörde minimalt. Också jäskärl istället för hink.

Ska prova Hans kok & dekantering nästa gång, @drHans, vilken bra video, spännande öl och att se dem äta djungelvrål var ju priceless. Använder du hävert för att tappa ur vattnet från mitten? Har en grainfather och där sitter ju pumpintaget nere vid botten, förvisso några centimeter upp och det kanske räcker?
Hej Hassel. När jag ser din vattenprofil så ser den inte så tokig ut i mina ögon. Jag noterar dock att du kör med en Grainfather vilket jag också gör och jag vill rekommendera David Heaths videos på Youtube då han bara brygger med den. Se exempelvis denna https://youtu.be/Vh0NPtFoAHw. Han har massor av bra tips.
Själv hoppade jag över flaskor och gick på fat direkt, har inte haft några problem efter 10 batcher.

Skickat från min F5121 via Tapatalk
Twinrix
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2018-07-23 15:07


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Grayscale och 24 gäster