Brygga med hemskördat "no name-humle"

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Brygga med hemskördat "no name-humle"

Inläggav robofon » tisdag 2018-11-06 09:19

Min bryggarkompis kollega har skördat humle och torkat efter alla konstens regler och det är såklart intressant att göra en bryggning på detta.
Kruxet är att vi inte har en aning om vad det är för humle, mer än att den växt i Härjedalen. Antar därför att den inte är nåt under av komplexa smaker :lol:

Frågan blir då hur man bäst brygger på detta, att använda enbart denna humle känns ytterst tveksamt då jag tror att det blir en smaklös öl. Men om man ska komplettera med nån annan sort, vad ska man ta då?
Vi hade först funderingar på Citra men jag tror att den kommer att "ta över" så att säga, så man kanske bör ta mån mer "neutral" sort

Vi tänkte använda oss av Pilsnermalt eller Maris Otter och jäsa med s-04

Tips emottages tacksamt!

//Pär
robofon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2015-10-17 07:51

Re: Brygga med hemskördat "no name-humle"

Inläggav skyking » tisdag 2018-11-06 10:09

Utan någon hum om alfasyrahalten skulle jag nog komplettera med en känd humle för bittergivan. Det sägs kvitta ganska mycket vilken sort man använder för bittergivan, men man kan ju alltid välja med lite mer omsorg om man så önskar.

När det gäller smak- och arom-givan så är det förvisso också viss skillnad på humle och humle, men man riskerar iaf inte att få ett öl med avsaknad av beska iaf. Är man orolig för att humlekaraktären inte skulle bli tillräcklig så kan man ju alltid humla normalt i koket och sen om det luktar ohumlat när det jäser kan man komplettera med torrhumle (jag menar alltså att man humlar i koket som om man inte tänkt sig torrhumla).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Brygga med hemskördat "no name-humle"

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2018-11-06 16:30

Du kan ju alltid prova att göra ett humle-te av en humle du vet alfahalten på parallellt med ett humle-te av den okända sorten.
1gr i en mugg är kanske lagom, har ingen aning men det bör ge en fingervisning om beska och arom. Sippa lite på bägge efter någon minut så får du smaka vilken arom/smak den har och koka den sen i en stund för att få ett hum om alfahalten.
Ett grovt men enkelt sätt att analysera humle på.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Brygga med hemskördat "no name-humle"

Inläggav robofon » onsdag 2018-11-07 08:19

Tackar för tips! Då blir det nog Nugget som bitterhumle och sen får jag ta en kopp te och besluta vidare därefter :lol:
robofon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2015-10-17 07:51

Re: Brygga med hemskördat "no name-humle"

Inläggav Saint » onsdag 2018-11-07 09:04

Gjorde samma sak för något år sedan. Använde bara humlen som var "okänd". 20g vid kokstart och 80g vid 0min. Fick en märklig kryddighet som efter ett tag blev en helt ok törstsläckare. Flaskade bara 10 flaskor och använde resten till en pseudolambik.....den å andra sidan blev fantastisk
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Brygga med hemskördat "no name-humle"

Inläggav DrHans » söndag 2018-11-11 10:20

Du kan göra så här.
Kör en bittergiva med en humle du vet alfasyran på till önskad bitterhet.
Efter flame out ta ner värmen till 65-70c och kör en hop stand med din egen humle på 30min.
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19

Re: Brygga med hemskördat "no name-humle"

Inläggav robofon » tisdag 2018-11-13 08:54

Det blev Nugget som bitterhumle och två givor hemodlad, 15 min och 0 min.
Jag misstänker att denna öl också kommer att få den märkliga kryddigheten som Saint talar om. Humlen luktade kryddigt och humle-teet drog lite åt det hållet.
Men smakar den märkligt efter en vecka i jästank blir det nog torrhumling med Citra, den borde kunna dölja kryddigheten.
robofon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2015-10-17 07:51

Re: Brygga med hemskördat "no name-humle"

Inläggav DrHans » söndag 2018-11-18 11:29

robofon skrev:Det blev Nugget som bitterhumle och två givor hemodlad, 15 min och 0 min.
Jag misstänker att denna öl också kommer att få den märkliga kryddigheten som Saint talar om. Humlen luktade kryddigt och humle-teet drog lite åt det hållet.
Men smakar den märkligt efter en vecka i jästank blir det nog torrhumling med Citra, den borde kunna dölja kryddigheten.


Mina hemodlade Svenska sorter har fått en speciell kryddighet.
HAr en hel spellista på min youtubekanal om min humleodling. Första ölvideon ligger ute också där jag använde korstahumle.
En till video är snart på G.

Här är en länk till spellistan:

https://www.youtube.com/watch?v=3C-vozLC-IM&list=PLy-V1XECAyC6QhRZBoUFG5SfLDXnj717W
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19

Re: Brygga med hemskördat "no name-humle"

Inläggav robofon » måndag 2018-11-19 13:50

Provsmakade i samband med att vi kollade om den jäst ut ordentligt, och det verkar åtminstone inte bli total katastrof.
Visst fanns en viss kryddighet (men inte så mycket att det störde) men också en behaglig beska. Även en viss sötma fanns, men den hoppas jag minskar då den jäst klart (låg på ca 1015 vid provsmakningen).
Men för att vara på säkra sidan så åkte det i en generös mängd citra i ena hinken för att minska risken att allt blir odrickbart :lol:
robofon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2015-10-17 07:51

Re: Brygga med hemskördat "no name-humle"

Inläggav DrHans » måndag 2018-11-19 14:27

robofon skrev:Provsmakade i samband med att vi kollade om den jäst ut ordentligt, och det verkar åtminstone inte bli total katastrof.
Visst fanns en viss kryddighet (men inte så mycket att det störde) men också en behaglig beska. Även en viss sötma fanns, men den hoppas jag minskar då den jäst klart (låg på ca 1015 vid provsmakningen).
Men för att vara på säkra sidan så åkte det i en generös mängd citra i ena hinken för att minska risken att allt blir odrickbart :lol:


Menar inte på nått sätt att kryddigheten skulle vara något dåligt. Det gör ölen lite mer komplex och intressant. Att det blir något lite över det extra med den/de humlesorterna.
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19

Re: Brygga med hemskördat "no name-humle"

Inläggav robofon » söndag 2018-11-25 09:44

Nu är den iaf tappad på flaska och smaken får väl än så länge sägas vara fullt godkänd för både den torrhumlade och den vanliga.
Dock är doften allt annat än angenäm, skulle närmast beskriva den som att lukta i en burk hundmat. Men det är klart, undviker man att andas just när man ska ta en klunk så går det nog bra :lol:
robofon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2015-10-17 07:51

Re: Brygga med hemskördat "no name-humle"

Inläggav DrHans » onsdag 2018-11-28 20:16

I den här videon brygger jag med en humle jag inte känner till något om:
Bild
Min Youtubekanal om ölbryggning:
DrHans Brewery
https://www.youtube.com/drhansbrewery
DrHans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: söndag 2015-11-22 12:19


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 76 gäster

cron