Problem med kallkrasch

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Problem med kallkrasch

Inläggav culinho » onsdag 2018-10-17 07:48

Hej, jag håller just nu på med att brygga öl, o det är första gången som jag torrhumlar, en sats bryggd på receptet Marilyns secret från Coopers (hata mig inte, jag ville testa lite enklare saker för att få lite koll på processen innan jag börjar "på riktigt" :oops: ). Nu är iallafall ölet rätt grumligt, o jag har hört att kallkrasch kan hjälpa för det. Jag tappade ut lite öl igår o hällde över i en pet-flaska som fick stå i kylen (typ 6 grader) över natten o där ser man en tydlig skillnad i klarhet nu på morgonen, dessutom rätt mycket bottensats i förhållande till mängden vätska jag hällde över. Iom att sambon stoppade mina försök att låna en barkyl från en kollega, o tyckte att maten i kylen var viktigare än ölen, skulle det fungera att ställa ut jästunnan på altanen även om det inte blir varmare än kanske 10 grader i natt? Kommer det hjälpa något eller riskerar jag att förstöra ölen om temperaturen svänger lite mycket under natten? Jag har jäst i 18 grader enligt receptet.
culinho
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2018-10-17 07:35

Re: Problem med kallkrasch

Inläggav Bee » onsdag 2018-10-17 08:18

Frågan är om det verkligen jäst klart. Jästen brukar sedimentera och ge ett klart och lätt disigt öl utan att behöva kallkrascha.
Det kanske är så att du bara är lite het på bollen. Hur länge har hinken stått efter jäsningen?

Om du tänker ställa ut hinken så se till att den är täckt så inte solen oxiderat ditt öl. Jag skulle inte göra det, då kommer du störa/avbryta eventuell jäsning och "städning" av jäsbiprodukter som jästen gör i slutfasen.

Ställ hinken varmare ett tag så jästen får hjälp på slutet. Jag brukar avsluta mina jäsningar med att hålla ölet 22°C i några dagar.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Problem med kallkrasch

Inläggav culinho » onsdag 2018-10-17 08:50

Nej, jag tror inte att det har jäst klart helt ännu, jag har fortfarande inte fått samma värde när jag mäter med hydrometer däremot ser det ut att börja avstanna. Jag tyckte att det var väldigt grumligt ändå o blev väl ytterligare lite orolig när jag såg hur stor skillnad det var på "kylskåpsflaskan". Hur länge skulle jäshinken kunna stå efter jäsning i rumstemperatur? Ska jag vänta ytterligare två-tre dagar eller uppåt en vecka?
culinho
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2018-10-17 07:35

Re: Problem med kallkrasch

Inläggav skyking » onsdag 2018-10-17 09:02

Sålänge du låter locket vara på och har jäsröret laddat så klarar det sig ganska länge. En vecka eller två skall inte vara några som helst problem.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Problem med kallkrasch

Inläggav Perwaste » onsdag 2018-10-17 09:59

Förutom värdena, hur länge har tunnan stått på jäsning?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Problem med kallkrasch

Inläggav culinho » onsdag 2018-10-17 10:12

Ok, men jag kanske helt enkelt ska sitta lugnt i båten ett tag till. Körde igång 5/10 så det är ju nu dag 12, har inte en tunna med jäsrör utan Coopers tunna med Krausenkrage. Inget fel på vare sig lukt eller smak
culinho
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2018-10-17 07:35

Re: Problem med kallkrasch

Inläggav Djonk » onsdag 2018-10-17 13:26

Ölet klarnar i flaskan också, så det du vinner på kallkrasch är främst att det blir mindre bottensats efter flaskjäsningen. Får de stå i kylen ett tag stannar det mesta av bottensatsen kvar i botten så länge man häller i en enda rörelse.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster