Diacetylrast med German Lager jäst

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Diacetylrast med German Lager jäst

Inläggav Snow » fredag 2018-10-12 16:55

Som rubricerat.
Jästen är WPL830 och det jag brygger är en Julbock :)

När och till vilken temp bör man höja temperaturen till Diacetylrasten?
Hur länge bör jag ha den och till vad ska jag sänka?
Tänkte göra en batch till på jästkakan från denna så där av frågan (eftersom jag redan är inne och fifflar med temperaturerna.)

BS säger 12 dagar, höjning till 17 men jag höjde till 16 efter 9 dagar.
Tyckte den var godare innan höjningen, om än något söt såklart.
Är rädd att jag fuckat upp denna batch.

BS säger sedan att tempen ska gå ner från från 17 till 3 grader under en 30 dagars period.
Brukar man göra så att man sänker någon grad varannan dag? Är BS verkligen uppdaterad på alla jäster som finns i arkivet och dess karakteristik?


Kollar man på Humlegården så är rekommenderad jästemp 10-13 grader, kan man höja till 17 utan att gå "beyond limits" för det som
blir bra slutresultat. Har använt W34/70 mycket och den har ju ett bredare rekommenderat spann (9-15) så att kliva upp bara ett par grader över rekommendationen känns ju spontant bättre.

Tusen frågor typ, men är inte helt komfortabel i Lager världen ännu, så lite tips på vägen tas tacksamt emot :)
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Diacetylrast med German Lager jäst

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2018-10-14 21:13

Tror inte att du misslyckats med ölen, inte med för tidig D-rast iaf.

Vad jag hittat är den vanligaste rekommendationen att starta D-rasten vid ca 80% utjäsning av förväntad jäsning.
Men jag har ovetandes höjt tempen redan dag 3 (strömavbrott), det fungerade bra ändå.

Kör själv med 16° på D-rasten för det är party coolerns högsta inställningsbara värdet, om det är bra eller ej vet jag inte men märkte ingen skillnad mellan gången med strömavbrott och andra gånger, så vette tusan om det kanske är en skröna. Finns en och annan inom denna hobby :wink:

Att stega ner är nog bra på alla sätt och vis och det gjorde jag också i början, men det var ett evigt springande (nja inte så mycket egentligen, bara en gång om dagen) och skruva på termostaten så det blev att jag numera sänker till önskad temp (från 16 till 2°) med en gång. Funkar bra det också.

Samma när tempen ska höjas till D-rasten, 3-veckorsmetoden säger 1° höjning morgon och kväll, kul att ha något att pyssla med i början men numera sätter jag bara termostaten på 16° när det är dags för D-rast på 4-7 dagen beroende på vad jag håller på med för övrigt. Mäter varken SG eller FG längre, skulle det visa sig att det inte är tillräckligt utjäst när jag startar D-rasten, byggs det bara mer tryck i fatet och jäsningen hamnar förmodligen på samma värde som alltid annars.

När man börjar brygga lager tror man att ölen måste lagras i 10-12 veckor, annars blir den inte bra. Testa ölen efter 1 veckas lagring. Den lär smaka grönsakssoppa och du blir förtvivlad över din misslyckade öl. Men vaska inte den utan prova igen efter ytterligare en vecka och märk att smaken har landat betydligt och grönsakerna börjar försvinna.

Är man lite för snabb med att flaska går det bra att låta ölen mogna i flaskorna, men vanligtvis är ölen klar med marginal på 4-5 veckor inkl jäsning. Har löst lagringsproblematiken med att klarna, lagra och tvångskarbonera i lugn och ro på fat under 2-4 veckor efter en kallkrasch där jag skördar jästen.

Smakar det burkmajs däremot kan du vaska ölen, den smaken försvinner inte. Jag har provat men ölen blir inte bättre.

Gissar att det kommer bli bra hur du än gör, lycka till.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Diacetylrast med German Lager jäst

Inläggav Snow » tisdag 2018-10-16 20:59

Pilsnerkokaren skrev:Tror inte att du misslyckats med ölen, inte med för tidig D-rast iaf.


Tusen tack för input, var precis nere och kollade till den och mätte 1,018 ish (lite skum som jag inte orkade vänta på), tycker nog att den smakar bra nu.
Jag börjar rampa ner tempen nu, någon grad varannan dag, kanske kan jag få bort ett par pinnar till (skulle vilja ha ner den till 1.014 ish, men den duger nog som den är.

Är 16 grader vid D-rast lagom för de flesta lagerjäster? Även dom med ett smalare, lägre spann för idealtemp som i detta fall 10-12?
Tänkte tappa om på lördag och göra en frisk lager på samma jästkaka.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Diacetylrast med German Lager jäst

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2018-10-17 12:52

Har ingen aning men D-rasten verkar kunna göras i rumstemp också.
Som jag skrev, 16° är begränsningen på Party Coolern, men det höll den absolut inte när jag hade strömavbrott.

Längden på D-rast har inte heller haft någon betydelse för mig. När jästen tagit slut på socker så slutar den jobba, oavsett om det gått en dag eller en vecka. Låter man den stå för länge, (vad nu det är?) händer det inte så mycket heller om man bortser från ev infektionsrisk beroende på rigg.

Jag gissar att ölen har fastnar på 1.018 och inte kommer att bli mycket lägre om du sänker temperaturen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Diacetylrast med German Lager jäst

Inläggav Snow » fredag 2018-11-02 21:21

Skön jäst det där , bryggde en vårlager på jästkakan från Bocken i lördags, shitpomfritt, den var nere på 1,018 ish i onsdags. satte diacetyl på 16grader igår, 1,015 idag.
Känns som en raketjäsning för att vara lager. Verkar bli god oxå, klurar på om jag ska hysta ner en näve pellets för torrhumling.

Vad säger ni om att torhumla lagers som ska konsumeras till våren typ, eller iallfall senvinter.... är det "waist of humle" eller funkar det?

/Cheers
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster

cron