Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Inläggav MarcusZetterberg » tisdag 2018-09-25 11:54

Hej,

Premiärbrygde min första lager igår. Satsen är på 10 liter, OG 1050. Kylde vörten till 12 C, Jag rehydrerade saflager w-34/70 i 21C vatten som kokats för destillering. Kylde ner jästen till 12 C och pitchade igår kl 20.00. Nu har det gått 16 timmar och har inte sätt någon form av aktivitet? Trycker jag på locket på jäshinken bubblar det i röret så hinken är tät. Normalt när jag jäser Ale brukar det börja bubbla i jäsröret ca 12 timmar efter pitch. Är saflager w-34/70 segare på att starta? Ska jag avvakta lite till innan jag vidtar några åtgärder? Och i så fall vilka åtgärder?
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Re: Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Inläggav skyking » tisdag 2018-09-25 12:01

För det första kan det ta lite längre tid för jäsningen att komma igång när det gäller lager, för det andra kan det ta lite längre tid annars också. Det första tecken på att det händer något är små fläckar av skum börjar bildas (dessa växer sedan till sig till ett riktigt kröjs). Det kan ta längre tid än så innan det kommer igång.

Någon panik behöver man inte ha med andra ord. Det är bara att vänta ut jästen (jag förutsätter att du har varit nogrann med saniteten - att vänta ut jästen kräver att inga andra mikroorganismer hinner få fäste). Har du ingen extra jäst hemma kan det vara läge att beställa hem reservjäst (tycker jag man bör ha hemma så man har något att ta till vid behov). Kommer den inte igång är nämligen åtgärden att man startar ny jäst som man pitchar helt enkelt...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Inläggav MarcusZetterberg » tisdag 2018-09-25 12:16

Ok.

Hur lång tid bör man vänta med denna jäst innan man bestämmer sig för att pitcha ny? Vill tillägga att jag tillsatte ett paket torrjäst till mina 10 liter.

M
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Re: Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Inläggav seasteel » tisdag 2018-09-25 12:21

Finns ingen anledning till oro innan 2 dygn har gått är min erfarenhet. Särskilt med tanke på att det är lager som du brygger.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Inläggav skyking » tisdag 2018-09-25 14:26

Som anekdot kan nämnas att när jag bryggde stark skotte en lördag så kom inte jäsningen igång och jag kilade ner till "lokala" handlaren och köpte torrjäst på måndagen och fick igång den. Att det tar två dygn för ale må vara ovanligt, men det förekommer uppenbarligen (så varför skulle det inte förekomma för underjästa öl).

Innan "vakade" jag över ölen för att vänta på att den kommit igång, jag brygger på förmiddagen så det är ganska vanligt att det hinner komma en bubbla innan det är för sent på kvällen. Men inte nu längre, jag känner mig rätt trygg i att det kan dra ut på tiden, brukar ha kommit igång någon gång dagen efter.

Jag tycker dock nog att det finns lite att vinna på att vänta onödigt länge. Nu när jag har reservjäst hemma så skulle jag nog ta och stoppa i den på söndagskvällen (brygger endast på lördagförmiddagar) om jag inte ser någon aktivitet öht (inga bubblor i jäsröret och ingen påbörjan till kröjs på vörten), då har jag alltså väntat 30 timmar. Har det dock börja dyka upp kröjs eller börjat bubbla i jäsröret så ser jag ingen vits med att tillsätta mer jäst.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Inläggav humlekotte » tisdag 2018-09-25 23:53

Två dygn kan det gå utan vidare. Men nån typ av aktivitet vill man nog se då. Behöver inte vara att det pluppar i jäsröret, det finns andra tecken på att jäsningen pågår.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Inläggav Djonk » onsdag 2018-09-26 03:38

Har använt ganska gamla slattar några gånger, då har det dröjt över två dygn (varmjäst) men ölet har blivit bra för det i slutändan. Men man utsätter ju sig själv för en del oro i onödan :wink:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Inläggav Samme77 » fredag 2018-10-19 09:31

Hej. Skriver i denna tråden då jag har liknande problem dock med en annan jäst. Har bryggt min första lager och använde mangrove jacka Bavarian lager.

Bryggde i tisdags
12 liter i hink
OG 1052
Kylde till 13 grader sen pitchades jästen(strödde över ölen direkt från påse) sen fortsatte jag kyla i en jäslåda utomhus för tänkt jästemp 10-11 grader.

Efter ca 40 timmar (igår kväll) såg jag första aktiviteten i jäsröret. Det bubblade lite lätt. Trodde det skulle komma igång då men nu på morgonen så är det helt dött och inget bubbel i jäsröret. Jäsningen verkar ha stannat.

Kan tillägga att jag har väldigt stabil temp i jäslåda styrd av en värmare med stc 1000.

Vad gör jag? Problemet är att jag åker bort nu över helgen och hade hoppas den skulle stå å puttra under tiden men nu blir jag ju orolig att den bara ska stå helt död. Har en 34/70 i kylen ifall det skulle vara idé att köra ner den.
Samme77
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 2016-08-24 17:44

Re: Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Inläggav pettersson80 » fredag 2018-10-19 11:09

Hur tät hink/kärl har du.
Har varit med om liknande.
Tog du en rulle el tape och drog ett varv runt locket å vips så började det bubbla.


Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Inläggav Bee » fredag 2018-10-19 13:30

pettersson80 skrev:Hur tät hink/kärl har du.
Har varit med om liknande.
Tog du en rulle el tape och drog ett varv runt locket å vips så började det bubbla.

Jag har lite otätt lock ibland. Men det räcker det med att lägga något på locket för att det ska täta och när det sedan är tryck i kärlet är det inget problem längre. Prova det först, så slipper man tejp. :-)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Inläggav Samme77 » fredag 2018-10-19 13:43

Orätt lock är nog inte problemet. Absolut ingen kreuse heller.
Samme77
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 2016-08-24 17:44

Re: Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Inläggav Snow » torsdag 2018-10-25 19:08

Samme77 skrev:Orätt lock är nog inte problemet. Absolut ingen kreuse heller.


Hur gåre? :roll:
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Lagerbryggning saflager w-34/70 kommer inte igång

Inläggav Samme77 » tisdag 2018-10-30 19:18

Ja eftersom ingen så något och jag hade rätt bråttom så tog jag beslutet att tillsätta en påse 34/70

Vet ej än om det var bra eller dåligt men det jag vet är att jäsningen i alla fall hade kommit igång när jag kom hem och det har bubblat på fint efter det.

Nu står den på diacetylrast sedan några dagar tillbaka och jag går å funderar om jag ska orka torrhumla den (är ju ändå tänkt att bli modern lager ) och om jag ska kallkrasha.

Känner mig dock lat så kanske bara bli att flaska i helgen å sen lagra kallt ett tag.
Samme77
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 2016-08-24 17:44


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 29 gäster