WLP802 utjäsning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

WLP802 utjäsning

Inläggav ecmik » onsdag 2018-09-19 22:49

Tjena! Jag klurar på om nån av er har nån erfarenhet av WLP802 Czech Budejovice Lager? Jag jäser en Tjeckisk pilsner med OG 1.048 i en vecka nu, och den verkar ha stannat av helt på 1.016. Det är en liten besvikelse om den gör det, för det blir en utjäsning på 67% vilket verkar vara lite tunt för den jästen. Vanligtvis jäser mina öl ut bra och högt, men denna ser ut att landa kort (om den inte tuffar igång efter lite uppehåll snart igen).

Jag mäskade i och för sig ganska högt på 68-69c, men syresatte ordentligt och pitchade bra mängd förkultiverad jäst. Jäste på 12c och höjde tempen sista ca 20-30% av jäsningen (se bild). Står på 17c nu. Så den borde jäsa ut bättre än så här tycker jag..

Nyfiken ifall nån har några erfarenheter från den här jästen?

Bild
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: WLP802 utjäsning

Inläggav fredrik.stahl » onsdag 2018-10-03 21:49

Jo jag bryggde en tjeckisk folköl och en pilsner med den för ett tag sen. Stämmer att den lämnade lite högre restextrakt än väntat. Pilsnern hade skenbar utjäsning 70,5% men den var mäskad högt och hade en del carapils. Bra tjeckisk karaktär dock.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

WLP802 utjäsning

Inläggav ecmik » onsdag 2018-10-03 22:57

fredrik.stahl skrev:Jo jag bryggde en tjeckisk folköl och en pilsner med den för ett tag sen. Stämmer att den lämnade lite högre restextrakt än väntat. Pilsnern hade skenbar utjäsning 70,5% men den var mäskad högt och hade en del carapils. Bra tjeckisk karaktär dock.


Intressant, tack! Ser fram emot att smaka av denna nästa vecka. Jästen verkade jobba otroligt långsamt under sista tredjedelen, men ölen landade efter 15-16 dagar ändå på 1.012 som tur va. Höjde tempen kontinuerligt och rullade hinken lite då och då för att få igång jästen lite vilket jag tror fick den att jäsa ut lite till.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: WLP802 utjäsning

Inläggav Kenneth » torsdag 2018-10-04 12:56

Med risk för alldeles väldigt mycket eget beröm...

Jag bryggde en fantastiskt bra ljus lager med den jästen.
Dock så tog det låååång tid (3 månader) eftersom jag skickade in den i kylskåp på fyra grader efter två veckors jäsning i c:a 10-12 grader.

Men den blev otroligt ren och snygg i alla hänseenden, smak, doft och utseende.
Gick åt på mitt och fruns stora kalas i augusti.
Körde med 100% golvmältad böhmisk pilsnermalt samt Saazhumle i doft o smakgivorna.
OG 1,048 och ett FG på c:a 1,012.
SG efter de första två veckorna låg på runt 1,016-1,018.

Så jästen är lite trög, men resultatet värt att vänta på.
Jag kommer att göra om det här ölet varje vår och ha som sommaröl framöver.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: WLP802 utjäsning

Inläggav ecmik » torsdag 2018-10-04 13:02

Kenneth skrev:Med risk för alldeles väldigt mycket eget beröm...

Jag bryggde en fantastiskt bra ljus lager med den jästen.
Dock så tog det låååång tid (3 månader) eftersom jag skickade in den i kylskåp på fyra grader efter två veckors jäsning i c:a 10-12 grader.

Men den blev otroligt ren och snygg i alla hänseenden, smak, doft och utseende.
Gick åt på mitt och fruns stora kalas i augusti.
Körde med 100% golvmältad böhmisk pilsnermalt samt Saazhumle i doft o smakgivorna.
OG 1,048 och ett FG på c:a 1,012.
SG efter de första två veckorna låg på runt 1,016-1,018.

Så jästen är lite trög, men resultatet värt att vänta på.
Jag kommer att göra om det här ölet varje vår och ha som sommaröl framöver.


Kul! Låter väldigt smarrigt! Höjde du temperaturen i slutet av de två veckorna? Jag gjorde det ordentligt, och det snabbade nog på utjäsningen en del.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: WLP802 utjäsning

Inläggav Kenneth » fredag 2018-10-05 06:05

Nej, ingen temperaturhöjning, vilket säkerligen var anledningen till att det tog lång tid att jäsa ut.
Men jag hade inte bråttom så det gjorde inte något.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 102 gäster