Humlad vört till förkultur

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Humlad vört till förkultur

Inläggav ecmik » onsdag 2018-09-12 07:00

Med fokus på jästhälsa och jästtillväxt: kan det vara försämrande att använda humlad vört från bryggningen till förkulturen? Det är väldigt smidigt om man, som jag, alltid får en eller ett par liter över efter varje bryggning. Jag kan ju alltid pumpa ut vört innan jag tillsätter humlen, men det blir lite krångligt med receptet då.

I Yeast (sid. 136) står det att ”isomerized alpha acids negatively affect yeast viability” på frågan om att tillsätta humle till förkulturen, men dom går inte in mycket djupare än så.

Är det någon som har bra kläm på detta och har lust att ge ett litet resonemang?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Humlad vört till förkultur

Inläggav martinb » onsdag 2018-09-12 10:14

Jag har hört detta förut och att just det din förkultur ska replicera är en miljö för jäst, inte för öl. Braukeiser har gjort ett experiment där högre mängd humle hade negativ inverkan på jästmängd. Sen spelare det nog också förstås roll vilken typ av vört man har från början. http://braukaiser.com/blog/blog/2013/07 ... pped-wort/
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Humlad vört till förkultur

Inläggav skyking » onsdag 2018-09-12 10:55

Hur blir det krångligt med receptet om du tar ur lite vört innan du tillsätter humlet?

För det första så är det väl en ganska liten del av vörten du tar ur och för det andra borde det vara ganska trivailt att kompensera för detta.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Humlad vört till förkultur

Inläggav ecmik » torsdag 2018-09-13 21:50

skyking skrev:Hur blir det krångligt med receptet om du tar ur lite vört innan du tillsätter humlet?

För det första så är det väl en ganska liten del av vörten du tar ur och för det andra borde det vara ganska trivailt att kompensera för detta.


Njae, det är ju sant. Men säg för två liter förlust innebär ju ändå omräkning av humlegivor och liknande grejer. Min bryggmetod innebär att det är sjukt smidigt för mig att ta ut extra vört efter överföringen till jäskärlet. Så det va det som jag var mest sugen på.. Men oavsett så ska jag nog skippa det med humlad vört ändå!

Kanske suga lite på att ta ut lite i början där, men när alla givor redan är klara så pallar jag inte att räkna om allt och greja extra. Är det nån av er som gör det?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Humlad vört till förkultur

Inläggav ecmik » torsdag 2018-09-13 21:50

martinb skrev:Jag har hört detta förut och att just det din förkultur ska replicera är en miljö för jäst, inte för öl. Braukeiser har gjort ett experiment där högre mängd humle hade negativ inverkan på jästmängd. Sen spelare det nog också förstås roll vilken typ av vört man har från början. http://braukaiser.com/blog/blog/2013/07 ... pped-wort/


Tack för länken! Ska kolla den!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Humlad vört till förkultur

Inläggav ecmik » torsdag 2018-09-13 22:15

ecmik skrev:[quote="martinb"]Jag har hört detta förut och att just det din förkultur ska replicera är en miljö för jäst, inte för öl. Braukeiser har gjort ett experiment där högre mängd humle hade negativ inverkan på jästmängd. Sen spelare det nog också förstås roll vilken typ av vört man har från början. http://braukaiser.com/blog/blog/2013/07 ... pped-wort/


Tack för länken! Ska kolla den![/quote]

Det verkade inte ha så stor påverkan vid normala mängder humle i hans experiment. Ett plus är ju också att man ofta får späda ut sin vört till 1.035-1.040 också, vilket också späder humleoljorna. Så det kanske inte är så långsökt ändå. Hmm..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Humlad vört till förkultur

Inläggav Djonk » torsdag 2018-09-13 22:56

Brukar väga upp givorna först när jag har ett pre-boil OG, är väl inte svårare än att göra det innan? Gör det mest för att jag kan vara lite osäker på hur mycket vört det blir dock :wink:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster