Torkade apelsinsin, Askorbinsyra?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Torkade apelsinsin, Askorbinsyra?

Inläggav Rotsac » torsdag 2018-08-16 09:18

Innehåller torkade apelsinskal (söta, respektive bittra) fortfarande Askorbinsyra, som kanske skulle kunna bromsa oxidering i öl en smula?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Torkade apelsinsin, Askorbinsyra?

Inläggav skyking » torsdag 2018-08-16 10:08

Ja, enligt http://www.aztechcenter.com/3ldj0n8Z/ skall de innehålla, men jag skulle nog inte räkna med det (dvs använda som ursäkt för att slarva med att hålla undan syre).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Torkade apelsinsin, Askorbinsyra?

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2018-08-16 15:28

Mängden askorbinsyra som behövs för att ge en antioxiderande effekt är mycket liten.

När jag stoppar prinskorv behövs det bara ett kvarts kryddmått på 5kg korv för att uppnå önskad effekt enligt receptet. Vill nog påstå att det stämmer, har missat att tillsätta askorbinsyran några gånger vilket gjort att korven tappat lite färg när den utsatts för syre. Det borde gå bra att använda ren askorbinsyra istället för apelsinskal om det bara är den antioxiderande effekten som önskas.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Torkade apelsinsin, Askorbinsyra?

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-08-21 09:31

Pilsnerkokaren skrev:Mängden askorbinsyra som behövs för att ge en antioxiderande effekt är mycket liten.

När jag stoppar prinskorv behövs det bara ett kvarts kryddmått på 5kg korv för att uppnå önskad effekt enligt receptet. Vill nog påstå att det stämmer, har missat att tillsätta askorbinsyran några gånger vilket gjort att korven tappat lite färg när den utsatts för syre. Det borde gå bra att använda ren askorbinsyra istället för apelsinskal om det bara är den antioxiderande effekten som önskas.


Det gäller en Belgisk Tripel, där skalen och korianderfrön ingår.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Torkade apelsinsin, Askorbinsyra?

Inläggav skyking » tisdag 2018-08-21 19:12

Ett kryddmått må låta lite, men när man tar det via apelsinskal så är det inte så lite längre. Hur mycket apelsinskal har du tänkt tillsätta och när? Tänk på att du väl syresätter vörten när du tillsäter jästen, det kan innebära att askorbinsyran förbrukas.

Jag skulle nog börja med att ställa mig frågan om du brukar ha problem med oxidation. Om du inte har det så finns det ingen anledning till att förvänta sig problem nu heller. Då blir det ju rätt mycket en icke-fråga.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster