Alkoholnivå vid tävling

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Alkoholnivå vid tävling

Inläggav ecmik » lördag 2018-08-11 20:22

Sitter och dricker en nybryggd och flaskjäst Hefeweizen, och klurar på hur man bedömer alkoholen vid en tävling som tex SM. Vad jag förstår så har alkoholnivån ökat efter jag flaskjäst ölen med strösocker. Min öl landade efter jäsningen på 5.5% med OG och FG inom stiltypiskt intervall, men kommer förmodligen över öltypsdeffens %-gräns efter flaskjäsningen (kanske 5.8-6.0%?)

Hur tänker domarna kring det? Är ölen godkänd pga alkoholen enligt OG/FG eller är den icke godkänd pga flaskjäsningen?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Alkoholnivå vid tävling

Inläggav fredrik.stahl » lördag 2018-08-11 21:57

Jag tror inte nån räknar med detta utan utgår från att det är inom felmarginalen. Dina siffror låter lite höga, jag skulle säga att alkoholhalten ökar ett par tiondelar, kanske 0,3% i en veteöl om du flaskjäser med så mycket som 0,8 g/l strösocker. Systemet bygger mycket på ärlighet. Finns ingen som kan kolla om nån tillsatt sprit t.ex., varför man nu skulle vilja göra det. I slutändan är det smak och inte siffror som avgör.

Det jag tycker är ett större problem är att lättare öltyper systematiskt missgynnas. Och medan några tiondels procentenheter alkohol är försumbart i en starköl kan det spela stor roll för en lättöl. Det är mycket lättare att göra en smakrik 2,8% än en 2,25%. Någon domare som har synpunkter?
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Alkoholnivå vid tävling

Inläggav ecmik » söndag 2018-08-12 09:27

Okej, tack då vet jag! Jag räknade i en kalkylator (http://livingdeadbrewery.se/brygga-ol-hemma/prima-med-socker/) och fick ut +0.4% på ca 7g/L. Men hur träffsäkert det är har jag ingen aning om.

Absolut, det får större betydelse i alkoholsvaga öl! Tycker det ändå är en lite intressant frågeställning om någon domare skulle vilja förklara hur man tänker generellt?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Alkoholnivå vid tävling

Inläggav ekstedt » måndag 2018-08-13 16:11

Utan att vara examinerad domare vågar jag påstå att det är OG med kolsyrejäsningssockret inräknat som ska redovisas. Allt annat vore väldigt konstigt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Alkoholnivå vid tävling

Inläggav ecmik » måndag 2018-08-13 18:56

ekstedt skrev:Utan att vara examinerad domare vågar jag påstå att det är OG med kolsyrejäsningssockret inräknat som ska redovisas. Allt annat vore väldigt konstigt.


Alltså att man ska redovisa en % där man lagt på några tiondelars procent på ”OG-FG-procenten” menar du?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Alkoholnivå vid tävling

Inläggav ekstedt » måndag 2018-08-13 20:54

ecmik skrev:Alltså att man ska redovisa en % där man lagt på några tiondelars procent på ”OG-FG-procenten” menar du?


Nja, alltså, du modifierar ditt uppmätta OG efter hur mycket kolsyresocker du använder. Det är en enkel kalkyl. FG blir ju (förhoppningsvis) samma. Abv behöver du ju inte mata in när du anmäler öl till SM.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Alkoholnivå vid tävling

Inläggav ecmik » måndag 2018-08-13 21:40

ekstedt skrev:Nja, alltså, du modifierar ditt uppmätta OG efter hur mycket kolsyresocker du använder. Det är en enkel kalkyl. FG blir ju (förhoppningsvis) samma. Abv behöver du ju inte mata in när du anmäler öl till SM.


Tror du att det är vanligt att SM-bryggare gör det när dom lämnar in en kolsyrejäst öl?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Alkoholnivå vid tävling

Inläggav skyking » tisdag 2018-08-14 07:07

ekstedt skrev:
Nja, alltså, du modifierar ditt uppmätta OG efter hur mycket kolsyresocker du använder. Det är en enkel kalkyl. FG blir ju (förhoppningsvis) samma. Abv behöver du ju inte mata in när du anmäler öl till SM.


Tekniskt sett gör du faktiskt inte det. Tillsätter du socker efter jäsningen så påverkar det inte alls densiteten innan jäsning, men däremot kan det ju påverka densiteten efter jäsning. Dock brukar de flesta nog mäta FG innan de tillsatt primingsocker och kolsyrejäst och då ligger det nog nära tillhands att det är detta de anger när de anmäler sig.

Det rimliga vore ju att domarna bedömer det de kan bedöma. Att basera poängen på saker som bryggaren uppgivit är nog inte så lyckat - det uppmuntrar ju till "fusk". Om de skall ta sådana faktorer i beaktande så bör det ju i så fall vara sånt som faktiskt går att mäta på den inlämnade ölen. Man skulle kunna mäta FG och alkoholhalt på det färdiga ölet, men det är nog ganska opraktiskt (i synnerhet om det skall göras på alla öl).

fredrik.stahl skrev:Det jag tycker är ett större problem är att lättare öltyper systematiskt missgynnas. Och medan några tiondels procentenheter alkohol är försumbart i en starköl kan det spela stor roll för en lättöl. Det är mycket lättare att göra en smakrik 2,8% än en 2,25%. Någon domare som har synpunkter?


Nu är det väl inte så många lättare öltyper där finns, isht inte så lätta som du nämner. Men jag anser att om en öltyp skall vara högst 2.25% så bör det nog ligga i typdefinitionen att den inte skall vara så smakrik och då blir det inte längre en fördel att brygga starkare än det skall vara. Det kanske kan vara svårt att bedöma, men målet bör ju vara att domarna slår ner på öl som är för smakrika för typen (även om de mycket väl personligen kan tycka ölet är godare).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Alkoholnivå vid tävling

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-08-14 09:02

ecmik skrev:Tror du att det är vanligt att SM-bryggare gör det när dom lämnar in en kolsyrejäst öl?


Ingen aning, jag tycker personligen inte det spelar någon roll.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Alkoholnivå vid tävling

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-08-14 09:05

skyking skrev:Tekniskt sett gör du faktiskt inte det. Tillsätter du socker efter jäsningen så påverkar det inte alls densiteten innan jäsning, men däremot kan det ju påverka densiteten efter jäsning. Dock brukar de flesta nog mäta FG innan de tillsatt primingsocker och kolsyrejäst och då ligger det nog nära tillhands att det är detta de anger när de anmäler sig.


Med samma resonemang skulle man då inte heller ta med socker som tillsätts under jäsningen i OG. Vad gäller FG kan man på goda grunder anta att det är ungefär samma innan som efter kolsyrejäsningen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 112 gäster