Vattenberedning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vattenberedning

Inläggav Oscar Cederqvist » söndag 2018-08-05 10:50

Kör ni något beredningsmedel i lakvattnet?
Jag gjorde det igår med 5 2ph stabalizer. Såg att det blev massa vita prickar i vattnet som sammlades på bottnen.
Kommer det från beredningsmedlet, kan inte komma på någon annan orsak.
Oscar Cederqvist
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tisdag 2018-06-05 13:43

Re: Vattenberedning

Inläggav Bee » söndag 2018-08-05 22:59

"Vita prickar"? Kan det vara korn från 5.2 stabilisatorn?
Salter löser sig inte så lätt i vanligt vatten. Det är inte otroligt att det är olöst stabilisator som ligger på botten.

Vet fler som inte blivit nöjda med sitt öl med den produkten, (mig själv inkluderad), och jag skulle bara rekommendera den om inget annat funkar för att få rätt pH. Vanlig mjölksyra (och bikarbonat) funkar alldeles utmärkt för att justera annars. Men då behöver du också pH mätare/strips samt veta vad du vill med justeringen.

Skippa allt vad vattenbehandling heter tills du vet vad du gör. (Då kommer du inte heller behöva 5.2 stabilizer. )
Generellt sett så behöver vi i Sverige inte vattenbehandling med avseende på pH förrän vi vill finlira recept.

Jag kan rekommendera Bru'n water https://sites.google.com/site/brunwater/
För all vattenbehandling. Jag brukar köra den för varje recept jag gör och den stämmer alltid med beräknat och uppmätt pH.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Vattenberedning

Inläggav Oscar Cederqvist » måndag 2018-08-06 12:41

Jag var inne på samma sak, skippar den nog nästa gång.
Oscar Cederqvist
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tisdag 2018-06-05 13:43

Re: Vattenberedning

Inläggav Djonk » måndag 2018-08-06 12:59

Började vattenbehandla min sjätte bryggning "på riktigt" utan 5.2 stabilizer - har inte gjort någon jämförelse med och utan men tycker att särskilt svårt med lite grundläggande justering till olika rekommenderade nivåer är det ju inte. Rätt säker på att det inte har tillfört något negativt i vilket fall för ölen har blivit bättre och bättre.. förutom den gången jag använde 5.2 stabilizer, då fanns en salt ton som inte har visat sig sedan.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster